Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kakel och klinker storlek  (läst 1254 gånger)

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
Kakel och klinker storlek
« skrivet: 05 jan-21 kl 17:55 »
Om man har en liten toa  1.5m långt och 1m brett.
Vilken storlek passar då bäst .

Funderar på 38 gånger 25 cm  på vägg och  80 gånger 15 cm på golv  men det ser kanske konstigt ut i ett litet utrymme.
Säljaren tycker att allt passar men  så  är det nog inte riktigt .
Ser det inte ännu mindre ut  med stora plattor??.
 Några tips  ???? Tas tacksamt emot..
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Kakel och klinker storlek
« Svar #1 skrivet: 05 jan-21 kl 20:33 »
Om det är ett gammalt hus där underlaget kan tänkas röra på sig, så är det mindre risk för sprickor ju mindre plattorna är.

malarmaster

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 05 jan-21 kl 20:35 »
Säljaren har till viss del rätt. Jag har ju monterat åtskilliga utrymmen även små toaletter på typ 1-1,5m2. senaste var 60x60 plattor på golv och 25x20 på vägg. Ser helt ok ut då det mesta av golvet "försvinner" när stol,tvättställskommod är monterat. kundens önskemål på golvet var att ha så lite fogar som möjligt. Stora plattor är annars ett oskick på golv som kräver fallbyggnad men ett plant golv typ toa går det bra. sedan gäller det ju också att behärska konsten att kunna skära ut i så stora plattor för avlopp och ev. rör. Klyver man plattorna får man ju mer fogar.
Vägg syns ju mer men en 38x25 är ju inte störande stor. Där hänger det mer på att hörnor m.m blir snygga. Småbitar i kanterna är ju inte snyggt,likaså att man får det snyggt runt dörr o ev. fönster. Där är en mindre platta att föredra då det är lättare att få något så när jämn storlek på plattorna. Ingen vits med en stor platta om slutresultaten blir att det är endast på den hela väggen som man ser storleken och på övriga väggar har man fått skära sönder plattorna för att passa in .
Den toa jag beskrivit ovan beställdes 25x20 plattor på vägg på min rekommendation då jag i förväg tittat på hur skärningar o sådant skulle passa. Större plattor hade i detta fallet bara blivit sönderskurna och intrycket plottrigt.
Ditt val av golvplatta hade jag nog tänkt ett varv till. Då jag inte vet mönstret skulle jag nog säga att det hade varit ett val på en typ trämönstrad eller marmorerad platta. Då stör inte fogarna så mycket. Men med 80 cm längd blir det mycket spill och endast få hela plattor på golvet. sedan beror det förstås på i vilken riktning man lägger plattan. Men med de måtten måste man nästan lägga plattan i riktning 1,5 m. Lägger man den i riktning 1 m blir det väldigt mycket spill och en massa småbitar som stör helhetsintrycket. Jag hade nog valt en kortare platta.

malarmaster

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 jan-21 kl 21:00 »
Om det är ett gammalt hus där underlaget kan tänkas röra på sig, så är det mindre risk för sprickor ju mindre plattorna är.
ett proffs lägger inte plattor på underlag som kan röra sig.
 Träbjälklag: ett så litet utrymme som 1,5x1,0 förstärks golvet upp med enklast en limmad golvgips. (limmas med ett specialfix avsett för golvgips,100% täckning) . Alternativet är att gjuta flytspackel men tjockleken på detta blir större än golvgipsen så det alternativet kräver att utrymme finns. bägge alternativen förutsätter ett underlag av golvspånskiva. kostnadsmässigt är också golvgips att fördra. Kakel/klinker  går inte att montera direkt på organiskt material då detta rör sig och plattorna kommer att lossa med tiden.
Man bör dessutom tätskikta ytan mot vatten innan plattan så inte vatten kan tränga ner i gipset vid t.ex spill från vask,mindre läckage m.m . Tänk på att både flytspackel och fix (det som plattan limmas med) suger vatten och sprider ut det över hela ytan. Vid mindre läckage som kanske inte märks direkt kan det leda till stora skador innan det upptäcks. jag rekommenderar dels en vattenhindrande primening men också att nederdelen av väggen tätas med tätskiktning. Alltså inga springor mellan vägg o golv.
betongsula funkar på samma sätt  gällande vattenupptag.

Är underlaget en betongsula funkar det att sätta plattan direkt efter primening. Dock skall ytan vara väl rengjord,inga limrester eller annat. proffs betongslipar först.
Vill man ha golvvärme i utrymmet blir det nästan alltid automatiskt gjutning. Elgolv kräver dessutom tätskiktning samt jordfelsbrytare.
Annars är toautrymmen (utrymme utan golvbrunn) inte belagda med krav på tätskiktning. Dock gör jag alltid en vattenavstötande primening både på golv o vägg för säkerhetsskull. kolla med fabrikatet som används att det verkligen är vattenskyddande. En del funkar bara som dammbindare och släpper igenom fukt.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #4 skrivet: 07 jan-21 kl 16:04 »
tack för alla svar.
Återkommet säkert.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #5 skrivet: 10 jan-21 kl 14:37 »
Om jag har 38cm lång kakelplatta och  fönstret är 53cm brett och sitter ca 19cm från vägg på varje sida  då antaget jag att  fogningen inte skall följa plattorna ovanför och nedanför för isåfall blir det ju ett himla skärande..
På det gamla har jag jackat över och underplattor

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #6 skrivet: 10 jan-21 kl 22:04 »
Vi har två små badrum i liknande storlek som ditt. Vi har lagt mosaik på golvet i båda, mest för att kunna få till fall så enkelt som möjligt. Mörkblå i det ena med 10x10 vitt kakel på väggarna, grått golv i det andra med klassiskt vitt 15x15 kakel på väggarna. Snyggt än idag trots att det var 10 och 20 år sedan de gjordes. Stora kakel och klinker är väl det som är inne just nu, men väljer man neutrala färger så borde det funka över tid.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 1 användare
Tallefjant

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser