Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kycklingfoder?  (läst 6289 gånger)

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
Kycklingfoder?
« skrivet: 28 maj-07 kl 15:41 »
Hej på er!

Vi har 3 hönor (2 Brahma & 1 Blomme) och Blommetuppen Jack.
Nu har vi fått två kycklingar. :D
Det är den ena Brahman som har ruvat fram blommekycklingar.

Ni som är mycket mer kunniga än mig, kanske kan hjälpa mig.
Finns det något bra och näringsrikt "recept" på kycklingfoder som man kan blanda själv?

Det känns så onödigt att köpa en 30-kilos säck till två små kycklingar. ::)
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Anso1971

• Dalarna
Re:Kycklingfoder?
« Svar #1 skrivet: 28 maj-07 kl 17:08 »
Vi har också bara två kycklingar. På granngården tyckte de det var onödigt att köpa speciellt kycklingfoder till bara dessa två. Vi köpte vanligt allfoder och kompletterar med proteinrik mat. Jag har kört havregryn i mixer med mjölk/fil/yougurt och låtit det svälla lite och även hackat hårdkokt ägg och gett dem. Nu tror jag de klarar havregrynen som de är, det var bara första dagarna jag mixade.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
« Svar #2 skrivet: 28 maj-07 kl 17:25 »
Hej!
Eftersom jag bara fått sex kycklingar i år så har jag låtit bli att köpa färdigt foder, de har fått undulatfrön, skorpmjöl, hackat ägg, vetegroddar, havregryn, klippt gräs, de första dygnen, sedan har de gått ute fritt med hönsen och äter hela dagen det som bjuds på i trädgården, som tillskott forsätter jag ge lite undulatfrön ibland. De äter ju samma som hönsen, pickar säkert i sig ett och annat korn värpfoder med, mat och frukt från hushållet. Jag tror att hönorna ser till att de får i sig bra saker, för de är väldigt duktiga på att sprätta fram småkryp och ge till dem. :)

hönstanten

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 29 maj-07 kl 12:02 »
Vi har nu ca 20 st små hedemorakycklingar (naturruvade såklart) och jag daltar med dom väldigt....dom får rester av havregrynsgröt blandat med vassle (protein), linfröolja (fetter, E-vitamin), nyponmjöl (c-vitamin), hackad spenat (mineraler och vitaminer), kål (k-vitamin), sojamjöl (protein), vetegroddar (E-vitamin och mineraler) och finrivna morötter (A-vitamin).....Dessutom har dom fri tillgång till undulatmat och krossad säd som dom får börja äta när dom vill. Så fort dom börjar äta det får dom även hel säd.
Jag gör ordning allt på morgonen och delar ut det i portioner över dygnet och förvarar resten i kylskåpet.

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #4 skrivet: 29 maj-07 kl 18:34 »
Tack så jättemycket för alla svar. :D
Nu vet jag mera om hur jag ska föda mina våra kycklingar på bästa sätt.

Tur att ni finns!
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Lycka

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 30 maj-07 kl 08:21 »
Jag har gett mina hemkycklingfoder när det har varit få.
Det jag blandar är följande:
keso, smulade cornflakes, linfrö, fil, undulatfrö, fiberhavregryn  corallkalk samt  äggula.
De vill inte ha färdigfoder efter denna meny.
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 2 användare (1 dolda)
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser