Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bi avel  (läst 2504 gånger)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Bi avel
« Svar #20 skrivet: 17 okt-20 kl 09:35 »
Går i funderingarna att skaffa två avelsdrottninga, om vi nämner dom som A och B så är det lättare att resonera.
Ett så gör man drottning A som moder till friparade avläggare som drönarsamhällena och drottning B larvar man från.
År två så vänder man på det hela, avläggara från drottning B levererar drönare och A larvar man ifrån.
Nu är frågan om hur stor ringen runt drottningodlingen behöver vara  och hur många drönarsamhällen som det begöver vara för att vara hyffsat säker på hur parningen blir.
Nästa fråga är, var och vilka drottningar skall man ha/ leta efter?
Tänker jag rätt? om inte var tänker jag fel?

Jag är inte säker på att jag förstår rätt. Menar du att du köper in två avelsdrottningar för att få fram både egna drönare och egna F1-drottningar som är obesläktade med varandra? I så fall behöver du ju inte köpa bägge avelsdrottningarna år 1, för det blir inga drönare det året du odlar fram F1-drottningarna, utan dessa kommer året därpå.

Att hålla tillräcklig mängd obesläktade linjer kräver samarbete med andra drottningodlare, alternativt 200 samhällen med stationsparade drottningar, minst....

Vilka egenskaper man vill ha är upp till var och en. Jag har linjer som ger enorma skördar och är barnsligt fromma, men inte är bäst i klassen på varroatolerans. Elle linjer som har 100% utrensning men samtidigt bara ligger strax över snittskörden. Eller linjer med negativ varroatillväxt, men på samma gång något lägre svärmtröghet än snittet. Etc etc.  Sen dyker det alltid upp någon drottning varje år som har alla de positiva egenskaperna på topp samtidigt - men den drottningen säljer jag inte för allt guld i världen, åtminstone inte innan hon fyllt tre år....  ;)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Bi avel
« Svar #21 skrivet: 17 okt-20 kl 10:41 »
Jag har linjer som ger enorma skördar och är barnsligt fromma, men inte är bäst i klassen på varroatolerans.
Jag beställer härmed en sådan drottning. Eller två.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Bi avel
« Svar #22 skrivet: 16 nov-20 kl 18:31 »
Jag beställer härmed en sådan drottning. Eller två.

Du besvarade aldrig PM. Hör av dig i PM till mig om det fortfarande är aktuellt, detta då orderboken börjar bli välfylld här inför 2021.....  ;)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Bi avel
« Svar #23 skrivet: 16 nov-20 kl 22:43 »
Jag är oxå in för en, har inte bestämt mig för vilken linje jag skall börja med, max produktion eller min varroa Kanske jag tar en av var och jobbar dom emot varandra. ??? behöver läsa på lite till och sova på det.
Har du några tips så får du gärna dela med dig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

418 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser