Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gris och lodjur  (läst 120 gånger)

Efwa

• Uppland
Gris och lodjur
« skrivet: 08 sep-20 kl 11:04 »
Att stängsla in gris verkar ju tämligen lätt bara grisen trådtränas men hur är det med att stänga lodjur ute?

Kan man inte det? Vi har ca 5 lodjursrevir i trakten och grannen har blivit av med ett bagglamm (3 månader gammal) i år. Är det möjligt att stängsla ut lodjur med samma låga staket som till att hålla grisen inne eller är det högt staket som gäller eller ta in grisarna på natten?

Tanken är ju att ha grisarna ute dygnet runt men jag inser ju att jag får anpassa om det inte går.

skogaliten

• -
SV: Gris och lodjur
« Svar #1 skrivet: 08 sep-20 kl 11:26 »
För att hålla lodjur rimligt väl utanför stängsel, oavsett vad för (för lodjuret) smakliga djur som råkar finnas innanför stängslet, så behövs rovdjursavvisande stängsel.
Det är mycket sällsynt att vare sig lo eller varg angriper tamdjur som finns innanför fungerande, korrekt uppsatta och underhållna, rovdjursavvisande stängsel.

För i synnerhet får rekommenderas femtrådiga elstängsel med minst 4500 volt i tråden och relativt hög nivå på stötarna, översta tråden ska sitta minst 120 cm över mark, nedersta tråden 20-30 cm över mark.

Alternativt stängsel av enklare fårnät med vridknut, kompletterade med eltråd över stängslet, samt eltråd 20-30 cm över marken utanför och innanför, eller fårnät med låsta knutar och eltråd över.
Nätstängsel måste vara väl spända för att fungera.

Läs vidare om förebyggande åtgärder för att skydda tamdjur på viltskadecenters hemsida.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Gris och lodjur
« Svar #2 skrivet: 08 sep-20 kl 11:34 »
Grisar är tuffa djur, så jag skulle inte vara rädd för lokatten förutom om de är små och går utan suggan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser