Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Manuka honung i Sverige?  (läst 1470 gånger)

DunderManuka

• Skåne
Manuka honung i Sverige?
« skrivet: 25 aug-20 kl 14:32 »
Hej på er, är det någon här som kanske vet hur det ligger till på grossist marknaden i Sverige vad gäller Manuka honung?

För er som kanske inte vet är Manuka honung en speciell typ av honung med tydliga medicinska egenskaper från Nya Zeeland, och med ett betydligt högre värde på världsmarknaden än 'vanlig' honung.

Någon som vet vilka de stora honungsgrossisterna är i Sverige?

Tack så hemskt mycket för eventuella svar!

Kalla

• Jämtland
SV: Manuka honung i Sverige?
« Svar #1 skrivet: 25 aug-20 kl 14:49 »
Lite OT ... men läste nånstans att det säljs betydligt mer manukahonung än det produceras. Gäller att vara lite uppmärksam där alltså.  (:)

asmir

• -
« Svar #2 skrivet: 25 aug-20 kl 14:58 »
Vad är tydligt medicinska egenskaper?

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 25 aug-20 kl 16:19 »
Lite OT ... men läste nånstans att det säljs betydligt mer manukahonung än det produceras. Gäller att vara lite uppmärksam där alltså.  (:)

Stämmer! Jag rekommenderar en föreläsare jag hörde för knappt ett år sedan: Dr Shona Blair, Australien. https://www.youtube.com/watch?v=YPd2jGsFs6I
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Hans Hultén

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 25 aug-20 kl 18:44 »
Jag tror att jag har läst något om att vår svenska ljunghonung ska ha liknande effekter som manuka honungen.

hofboss

• Centrala Skåne
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 25 aug-20 kl 23:45 »
Bägge är bra men det skiljer sig i en väldigt avgörande faktor/ kemi och detta gör manuka vassare, se hela youtube klippet för det är lärorikt.

Jag tror att jag har läst något om att vår svenska ljunghonung ska ha liknande effekter som manuka honungen.

Karlsdotter

• Ångermanland

DunderManuka

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 26 aug-20 kl 12:22 »
Stämmer! Jag rekommenderar en föreläsare jag hörde för knappt ett år sedan: Dr Shona Blair, Australien. https://www.youtube.com/watch?v=YPd2jGsFs6I

Precis! Kineserna fejkar Manuka på stor skala tydligen. Saken är den att jag har en släkting i NZ som 'odlar' Manuka honung och  han vill ha min hjälp att sälja den i Sverige och det är därför jag är här. Finns det ngn grossist som köper tror ni?

Dela detta:

* Inloggade just nu

419 gäster, 2 användare
getmamman, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser