Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Storlek på yngelrummet i augusti  (läst 1736 gånger)

Pimpsten

• Västergötland
Storlek på yngelrummet i augusti
« skrivet: 28 jul-20 kl 22:55 »
Jag brukar ha mina bin på 20 ln ramar yngelrum fram tills de skall invintras. Nu funderar jag på att redan nu begränsa yngelrummet till 10 ramar. Detta då jag nu har en låda med nya ramar och en med vax från förra året. Tidigare år har jag fått stå och plocka med ramarna för att behålla de med yngel i och vill undvika det i år. Hämmar jag samhället för mycket genom att låta drottningen gå på bara 10 ramar? Kanske lite svårt att drivfodra också på så få ramar? Hur gör ni?

asmir

• -
SV: Storlek på yngelrummet i augusti
« Svar #1 skrivet: 28 jul-20 kl 23:02 »
Jag låter mina gå på 20 ramar året runt. Plockar inte så mycket om några ramar för att inte störa så mycket.

Fundersam

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 29 jul-20 kl 09:09 »
Har mina på 20 ramar LN året runt vilket ibland även det känns aningen trångt. Så att pressa ner dem på 10 ramar kommer säkerligen hämma dem ordentligt om det inte är en svag avläggare förstås, fast då hade jag hellre slagit ihop dem med att annat samhälle för att stärka upp!

asmir

• -
« Svar #3 skrivet: 29 jul-20 kl 10:05 »
Har mina på 20 ramar LN året runt vilket ibland även det känns aningen trångt. Så att pressa ner dem på 10 ramar kommer säkerligen hämma dem ordentligt om det inte är en svag avläggare förstås, fast då hade jag hellre slagit ihop dem med att annat samhälle för att stärka upp!
Jag har föra året invintrat på 8 ramar på 2 lådor 4 i nedre och 4 i övre lådan. Avskilt med cellplast som spärrar av. Det gick hur bra som helst. Tog tid för samhället att ta fart men den ....

Fundersam

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 29 jul-20 kl 10:10 »
Ja det går bra att invintra på litet utrymme men på frågan om det hämmar samhällets utveckling så är min erfarenhet att det absolut gör det. Så det beror ju på vad man vill uppnå. 

addebadde

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 29 jul-20 kl 11:29 »
I år har jag (i förrgår) tagit ner mina samhällen till 20 ramar, flyttat ner drottningen till nederlådan med fina ramar och satt mörka gamla ramar ovan spärrgaller i ovanlådan. Det mesta ynglet hamnar ju ovan spärrgallret, drottningen får en del tomma ramar i yngelrummet. Om en månad tar jag bort ovanlådan, sätter på en ny låda med fina ramar, tar bort spärrgallret och invintrar. Då får de med säkerhet vinterfodret i ovanlådan. Hoppas jag.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #6 skrivet: 29 jul-20 kl 12:48 »
Ganska gott om plats innebär att att dom har möjlighet att lagra in väldigt mycket vinterfoder och bygga upp en rejält med vinterbin.

Men, dom är enormt duktiga på att anpassa sig till våra idéer.
Dock inte alltid.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Pimpsten

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 29 jul-20 kl 13:59 »
Jag invintrar alltid på 10 ramar och det har fungerat utmärkt hittills. Jag tänkte nästan göra som addebadde, fast byta plats på lådorna i yngelrummet eftersom den övre där drottningen går är det nytt vax för i år. Då får jag drottning och yngel på nytt vax i bottenlådan. Men min fundering var om drottningen får för lite plats till äggläggning om jag gör så och att det blir för lite vinterbin i kupan. Så får jag hoppas på att de inte flyttar ner all honung från skattlådan om jag inte bestämmer mig för att ta den honungen redan nu. Det blir ju inte så mycket mer nu iallafall.

Pimpsten

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 30 jul-20 kl 17:42 »
Oops, skulle sätta min plan i verket men det gick inte. Fullt av täckt yngel i övre lådan på nya vaxet och massa öppet yngel i undre lådan där drottningen spankulerade omkring. Så jag får vänta några veckor till innan jag skiftar plats på lådorna.

addebadde

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 31 jul-20 kl 09:33 »
Varför vänta? Det är väl optimalt. Flytta drottningen till lådan med täckt yngel, det kläcks snart så då får hon nya celler att lägga ägg i. Och spärra av den andra lådan, om tre veckor är den tom på yngel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser