Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bilfunderingar  (läst 15169 gånger)

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
SV: Bilfunderingar
« Svar #160 skrivet: 22 okt-20 kl 17:35 »
Jodå, inte alla bryr sig om sånt. Sätt ut dom för 2000kr, låt dom pruta till 1500kr eller 1000kr så blir dom glada ändå. Säg inte något om åldern, det får dom upptäcka själv.
Tänkte detsamma, tack för hjälpen :)
Jag fick dem med när jag köpte Citroënen och tog för givet att försäljaren hade använt dem senaste vintern.
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

Carolus

• Skåne
« Svar #161 skrivet: 22 okt-20 kl 20:34 »
Jodå, inte alla bryr sig om sånt. Sätt ut dom för 2000kr, låt dom pruta till 1500kr eller 1000kr så blir dom glada ändå. Säg inte något om åldern, det får dom upptäcka själv.

Jotack, säljare som inte kan / vet eller vill hur man läser av åldern på däck.

Kan innebära att spekulant lägger åtskilliga mil bränslekostnad tid bara för att konstatera att däcken är rejält gamla.

Sånt som gör att spekulanten nästa gång väljer köpa nya däck, därför att det är så mycket komplikationer med begagnat.

Och då är inte omnämnt komplikationer med begagnade däck som legat och behöver balanseras. Inte gratis att få gjort. Dock ingår det i priset när man köper nytt.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #162 skrivet: 22 okt-20 kl 20:41 »
Jotack, säljare som inte kan / vet eller vill hur man läser av åldern på däck.

Kan innebära att spekulant lägger åtskilliga mil bränslekostnad tid bara för att konstatera att däcken är rejält gamla.

Sånt som gör att spekulanten nästa gång väljer köpa nya däck, därför att det är så mycket komplikationer med begagnat.

Och då är inte omnämnt komplikationer med begagnade däck som legat och behöver balanseras. Inte gratis att få gjort. Dock ingår det i priset när man köper nytt.
Om man vet att däck datummärks så frågar man nog om det innan man åker långt. Om man inte vet är man lyckligt ovetande, och åker säkert ändå helt okej på de där hjulen, plus att man får en uppsättning prima stålfälgar att sätta helt nya däck på nästa år, eller nästa igen.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #163 skrivet: 22 okt-20 kl 21:56 »
De där hjulen blir mer säljbara om du har tillhörande hjulbultar med konisk skalle också. De flesta bilar som de passar på (många modeller av Citroën och Peugeot från 00-talet) har nämligen hjulbultar med plan anliggningsyta för skallen till original-lättmetallfälgarna som förmodligen används till sommarhjulen.  Pirat-lättmetallfälgar har ofta hjulbultar med en mycket brant kona på skallen, och dessutom ganska långa. Ingen av dessa typer passar bra till plåtfälgar.

Om det inte hade varit för det långa avståndet och transportsvårigheterna, så hade jag själv kunnat anmäla intresse för hjulen.

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #164 skrivet: 23 okt-20 kl 05:04 »
Tack Torbjörn, var köper jag såna, Citroënverkstad eller  bildelsaffär?
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #165 skrivet: 23 okt-20 kl 09:54 »
Det är nog enklare om köparen själv skaffar hjulbult. Personen kanske redan har till och med.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #166 skrivet: 23 okt-20 kl 10:15 »
Får en tanke... 

Känslan när man säljer 16 år gamla däck och man några månader senare får höra att den nybakade körkortsinnehavaren som fick dom på sin bil har kört åt helvete.

Tur att det bara var en tanke.... 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Anders Flix

• Lever för att leva!
    • -
« Svar #167 skrivet: 23 okt-20 kl 10:27 »
Får en tanke... 

Känslan när man säljer 16 år gamla däck och man några månader senare får höra att den nybakade körkortsinnehavaren som fick dom på sin bil har kört åt helvete.

Ajdå, jag har Ford-däck jag vill sälja.

Kanske ska dumpa däcken och göra om fälgarna till plåthjul på tvåhjulstraktorn?
Livet suger

malarmaster

• Gäst
« Svar #168 skrivet: 23 okt-20 kl 11:30 »
Får en tanke... 

vinterdäck bör ej vara över 5 år gamla. Då är de stenhårda och funkar skitdåligt på is o snö. Själv skulle jag inte ens tänka tanken att använda sådana ännu mindre sälja till någon som inte begriper bättre. 16 år gamla vinterdäck skall kasseras. Har två omgångar dubbdäck som skall kasseras. Nästan nyskick (gällande mönster o dubb) till min sommarbil.Används ju aldrig men följde med köpet. Minst 10 år gamla.  Och en halvsliten omgång till en Astra som säkert också är 8-10 år. Generellt använder jag aldrig vinterdäck. Sommarbilen har alltid sommardäck,övriga bilar som körs året runt körs på MS däck. Förstår att det behövs annat längre upp i landet men här i syd har vi sällan vinterväg.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #169 skrivet: 23 okt-20 kl 11:34 »
Tack Torbjörn, var köper jag såna, Citroënverkstad eller  bildelsaffär?

Kolla pris på märkesverkstäder (gärna både Citroën och Peugeot, samma hjulbultar men priset kan skilja). Eller på skroten eller någon däcknasare. Förmodligen lönar det sig inte att köpa fabriksnya hjulbultar för att skicka med hjulen, då är det bättre att sälja lite billigare.

Det har ju gjorts en del tester och utredningar som har visat att åldringen av bildäck till stor del är en myt, som omhuldas av bilgummibranschen eftersom den är bra för försäljningen. Visst kan ett gammalt däck bli lite torrt på ytan, men försämringen går bara ett par tiondels millimeter in i gummit och nöts bort inom några tiotal mil.

Förra vintern hade jag tre bilar i drift med vinterdäck av olika ålder och kvalitet. 17 år gamla Continental dubbade, okänt men troligen ca 5 år gamla Michelin dubbfria, helt nya Yokohama dubbade.  De nya Yokohamadäcken var helt klart sämst under alla förhållanden, vid nollgradigt och isigt/slaskigt före eller djup snö var de halvgamla Michelindäcken bäst, när det var riktigt kallt fick de uråldriga Continentaldäcken bäst grepp.
Samtliga däck satt på ganska snarlika framhjulsdrivna mellanklassbilar från 00-talet (Audi A3, Ford Focus, Peugeot 307).

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #170 skrivet: 23 okt-20 kl 11:38 »
Sommarbilen har alltid sommardäck,övriga bilar som körs året runt körs på MS däck. Förstår att det behövs annat längre upp i landet men här i syd har vi sällan vinterväg.
Nu förstår jag hur du menade när du skrev att du aldrig har vinterdäck på bilen. Du menar egentligen dubbdäck. MS är dubbfria vinterdäck, du kör alltså med vinterdäck året runt. Och den dåliga sorten som är sämre än dubbdäck på isigt vinterväglag, och sämre än sommardäck på sommarväglag. Men visst, lagligt är det.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #171 skrivet: 23 okt-20 kl 15:46 »
Har man dessutom en obromsad släpa efter så får man helt lagligt en väldigt lång bromssträcka.

Men man behöver ju inte köra så fort. Ungefär som med väglaget, man anpassar farten efter omständigheterna.

malarmaster

• Gäst
« Svar #172 skrivet: 23 okt-20 kl 17:56 »
Nu förstår jag hur du menade när du skrev att du aldrig har vinterdäck på bilen. Du menar egentligen dubbdäck. MS är dubbfria vinterdäck, du kör alltså med vinterdäck året runt. Och den dåliga sorten som är sämre än dubbdäck på isigt vinterväglag, och sämre än sommardäck på sommarväglag. Men visst, lagligt är det.
...och det gäller att anpassa farten. På isväg även med dubbdäck gäller låg hastighet. visst är MS däck något sämre på sommaren men å andra sidan minskar risken för vattenplaning då mönstret är grövre. Har aldrig haft problem vintertid med fäste med MS-däck. Utom på ren is och det inträffar ytterst sällan. Då kan man stanna hemma den dagen.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #173 skrivet: 23 okt-20 kl 18:29 »
Om jag inte kommer ihåg fel har vi krav på 1,6mm mönsterdjup på sommardäck och 3mm på vinterdäck, och på sommaren räknar jag vinterdäcken som sommardäck och kör slut på dem. Då kan man nog få vattenplaning om man drar upp farten.

Carolus

• Skåne
« Svar #174 skrivet: 23 okt-20 kl 21:59 »

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - - - - - - - -

Det har ju gjorts en del tester och utredningar som har visat att åldringen av bildäck till stor del är en myt, som omhuldas av bilgummibranschen eftersom den är bra för försäljningen. Visst kan ett gammalt däck bli lite torrt på ytan, men försämringen går bara ett par tiondels millimeter in i gummit och nöts bort inom några tiotal mil.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Torrsprickor på däckens sllityta .... . Slits inte bort på några 10tals mils körning. Värt att vara uppmärksam på.

Köper man en uppsättning nya vinterdäck av hyfsad kvalitet, kör dem ex en säsong, förvarar dem sedan i en mörk, riktig sval källare med lagom fuktighet. Plockar fram dem efter 5-7 år, låter Teknikens Världs testgubbar kolla o testa dem och det skulle inte förvåna mig om de kommer att anses som åtminstone acceptabla.

Men verkligheten kan se betydligt annorlunda ut.... som här i stan. Där jag haft grannar som år efter år på våren bär upp de avtagna vinterdäcken på vinden (!!) därför att källarförrådet är fullt. Försökte påpeka att gummit på vinterdäck inte mår bra när det är värmebölja och att det på vinden då blir 40 grader eller mera. De tittar vänligt men ointresserat på mig, ungefär som har jag nåt mera att säga som vi kan strunta i :(

Håller helt med Skogsvildes inlägg tidigare idag....

Jag förstår inte heller ur folk som ibland lägger 10'kr hit eller dit extra vid köp av någon bilmodell för att den skall vara säkrare, sedan köper begagnade vinterhjul för 1500kr istället för nya för 3000kr. Inget är ju starkare än den svagaste länken, vad hjälper all fin ABS och all annan antispinn teknik när däcken är kassa?  Eller tänker jag fel?
« Senast ändrad: 23 okt-20 kl 22:41 av Carolus »

malarmaster

• Gäst
« Svar #175 skrivet: 24 okt-20 kl 07:22 »
intressant ämne. Var inne på transportstyrelsens hemsida o hittade en undersökning om begagnade vinterdäck gjord 2014. 145 sidor så det är mastigt. äldsta däcken var 10 år o halvslitna. Fungerade som skridskor. Gummit var stenhårt.
Det som var tydligt är att premiumdäck åldras bättre än billiga märken. De billiga var sämre redan efter någon säsong. Har inte orkat plöja genom alla tabeller o text men slutsatsen var att vinterdäck skall vara premiummärken  och max 8 år. Lagring var oerhört viktigt då det påverkade enormt hur snabbt däcken hårdnade. Svalt o mörkt. Däcken i undersökningen lånades från ett flertal däckhotell och man hade tillgång till runt 1500 däck. Men kvaliten på hotellen skiftade. Mörkt kunde alla ha men det var värre med temperaturen. Några hade installerad kyla medans andra bara var plåtskjul i solsken. Givetvis påverkade detta åldrandet.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #176 skrivet: 24 okt-20 kl 13:11 »
Det hänger som du säger enormt mycket på gummiblandningen. Jag har t ex traktordäck som det fortfarande är bett i efter 50 år, medan några personbilsdäck av billigt märke som max är 15 år håller på att falla isär.

Syntetmaterial kan se lika ut, men åldras otroligt olika. I går plockade jag fram en skiva med HDPE ur förrådet som är svalt och mörkt. Ett material som skall vara tåligt och endast påverkas av solens strålar. Men det var sprött som om det hade stått i solen i 30 år istället för 12-13 år i mörka förrådet.

Visst kan man köpa värsta krocksäkerhetsbilen med alla tillbehör, och köpa nya däck av bästa märket varje år, men man kan ju också köra efter förutsättningarna. Det går ju också att brovbromsa så man vet vad man har.

ensamhet

• Lappland
« Svar #177 skrivet: 24 okt-20 kl 14:00 »
Jag håller med Torbjörn, ibland funkar äldre däck bättre än nyare.
Beror även vilken bil de sitter på, har haft hjul som varit omöjliga på en bil, men funkat bra på en annan.
Enklast är att provköra hur däcken funkar och anpassa körsättet därefter.
Bara jag får igång min gamla Mercedes igen, så åker de 25 år gamla på bak, så jag slipper köra fast.
Jag har inge anti allt möjligt och dator, utan bara en högerfot och då funkar det

Anders Flix

• Lever för att leva!
    • -
« Svar #178 skrivet: 26 okt-20 kl 18:16 »
Vad hittar man fläkt remmar till bilar? Det är en udda storlek. Eller det är till en motionscykel. :)
Livet suger

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #179 skrivet: 26 okt-20 kl 18:24 »
Vad hittar man fläkt remmar till bilar? Det är en udda storlek. Eller det är till en motionscykel. :)

WWW.rembutiken.se är ett hett tips.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser