Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Litet skärgårdskollektiv  (läst 536 gånger)

skärgårdshjärta

• Entreprenör, kreatör, visionär, skärgårdsälskare
    • Uppland
Litet skärgårdskollektiv
« skrivet: 13 jul-20 kl 13:33 »
Jag är 48 år och bor i Stockholms innerstad men har sedan barndomen haft hjärtat i skärgården. Under min uppväxt hade familjen fritidshus på en ö i Roslagen och det var där kärleken till skärgårdslivet började gro. I vuxen ålder har jag testat ett par gånger att vara öbo året runt och varje gång känt att det är här jag hör hemma. De varma sommarkvällarna med abborrmete vid grynnan, båtlivet, svamp- och blåbärsplockning i skogen, att sitta på morgnarna och se ut över den spegelblanka fjärden och lyssna på sjöfåglarnas läten, lägga nät före frukost och äta nygrillad strömming till middag. Lyckan över att höra vinterstormen vissla runt stugknuten medan elden sprakar i kaminen och att pulsa genom snön i skogen med hunden och inte träffa en själ på en vecka.

Praktiska/ekonomiska skäl har gjort att jag varje gång tvingats ge upp min dröm och återvända till stan. Idag är jag ensamstående mamma på heltid till en åttaårig kille och vi bor på Södermalm i Stockholm. Ett liv som funkar men som inte gör mig lycklig. Stressen, de tusentals intrycken, det ständiga bruset, trafiken, trängseln och ett löneslavsliv 9-5 känns allt svårare att hantera. Och nu under coronapandemin har jag längtat mer än någonsin till friheten och lugnet på landet.

Min vision är att skapa ett sorts kollektivt boende tillsammans med andra kreativa människor som älskar skärgårdslivet. Där vi har djur – t.ex höns, getter, hundar – odlar frukt och grönsaker – och driver både enskilda och gemensamma projekt, gärna inom kultur, yoga och personlig utveckling. Där man delar på sysslor och kostnader men ändå inte lever ”i knät” på varandra 24/7 utan att vi har vårt individuella space där vi kan dra oss tillbaka vid behov. Jag är själv frilansjournalist och har sedan 2015 anordnat yogaretreats och skrivarkurser i skärgården, en verksamhet jag gärna skulle vilja utveckla. Du får gärna också ha en bakgrund inom skrivande/film/foto/konst, ha erfarenhet av ölivets alla glädjeämnen och utmaningar samt ha barn.

Eftersom jag denna gång vill skapa en långsiktig och hållbar strategi för ett liv i skärgården krävs det en mycket god planering. Dessutom är jag som sagt ensamstående mamma och då är det än viktigare att jag verkligen vet vad jag ger mig in på. Därför ser jag att en framtida flytt kan ske om ungefär ett år.

Om du tycker att detta låter spännande och du känner igen dig i beskrivningen ovan, får du väldigt gärna skicka ett pm. Jag hoppas att vi hörs!  :D

/Ninni
When nothing is sure, anything is possible - when there´s a will, there´s a way

100Mirakel

• -
SV: Litet skärgårdskollektiv
« Svar #1 skrivet: 14 jul-20 kl 13:08 »
Hej! Har skickat dig ett PM.

Med hälsningar, Malin

Sander Boskma

SV: Litet skärgårdskollektiv
« Svar #2 skrivet: 28 jul-20 kl 14:24 »
Send you a PM

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 11 användare (1 dolda)
torpjens, donderboss, Radar, Ett svart får, tranberga, LimJans, grimbart, Ricbot, I_am_mine, Muu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser