Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gårdskollektiv Thailand  (läst 787 gånger)

Ari Illikainen

Gårdskollektiv Thailand
« skrivet: 26 jun-20 kl 09:56 »
Hej på er.
Jag har kommit fram till att ett liv i Sverige och övriga västvärlden börjar bli ohållbar för mig och min familj på så många plan att jag vill starta ett nytt liv med nya möjligheter i ett nytt land tillsammans med människor vilka gärna odlar själva, sköter djur, tar hand om varandra och lever ett så fritt liv man bara kan både som individ och kollektiv.
Jag har inga som helst andliga ideal, politiska ställningstaganden eller dylikt utan endast ute efter frihet och personligt ansvar för sig själv och kollektivet.
Min tanke är att man ska rädda och sköta djur för adoption, erbjuda kost och logi till hemlösa och pensionärer baserat på egenodlade grödor, kollektivet skulle vara så offgrid som möjligt med egen elproduktion, vattenrening och avfallshantering.
Kanske kan ha en mindre hotellverksamhet med viss fokus på hälsa både psykiskt och fysiskt med olika aktiviteter för att främja personlig utveckling och välmående.

Mina tankar är i startskedet men känns bergsäkra och önskar erfarna självhushållare vilka tröttnat på svensk klimat, politik, osv.

Tankar? Intresse? Förslag? Kritik? Bring it.

kattfot

• Östergötland
SV: Gårdskollektiv Thailand
« Svar #1 skrivet: 26 jun-20 kl 10:34 »
Fin idé, men varför i hela fridens namn i en fattig diktatur på andra sidan jordklotet? Vore intressant att höra lite mer om era motiv till valet av plats. Lycka till!
"Det är dem det blir mest synd om. Låt dem försöka ladda ner mjölk från internet så lär de bli varse att den yngre stenåldern inte är så passé."

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 26 jun-20 kl 20:25 »
Finessen med Thailand är att det är varmare, men också friare. Man slipper ha en massa myndigheter som skall lägga sig i allting. Sedan lever folk där fortfarande enkla gårdsliv, så kunskapen lever fortfarande. Det gäller förstås många länder i Asien och på andra ställen, men i Thailand är det ju fredligt och ofarligt också, vilket det inte är överallt.

karahana

« Svar #3 skrivet: 27 jun-20 kl 09:05 »
I södra Thailand är det inte så fredligt. Där är det diverse muslimska guerillagrupper som krigar med staten om självständighet

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 27 jun-20 kl 09:42 »
I södra Thailand är det inte så fredligt. Där är det diverse muslimska guerillagrupper som krigar med staten om självständighet
Men Isan är fredligt.

Håkan B

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 27 jun-20 kl 13:13 »
Hur ska å till? Till att börja med så kan ingen utländsk medborgare äga mark och hus i Thailand . Så för att få det projektet att fungera måste man även involvera Thai folk som ägare . Tror det är 51 % som dom måste äga om jag mins rätt. Här finns det lite matnyttigt att läsa i denna länk .https://www.thailand.se/land#.XvclIigzaUk

Jesus Kristus Är Guds Ord

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 28 jun-20 kl 11:35 »
har du erfarenhet med hemlösa? det är en rätt stor grupp och det kan bli väldigt jobbigt med en enda av dem. språkproblem öppnar upp för mer tillfälle till problem

sen tror jag inte de är lika flummiga med "personlig utveckling" som svenskar är där nere,  antar att  du inte räknar med könsbytes-operationer, men däremot brukar de benämna oss som bankomater.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #7 skrivet: 28 jun-20 kl 12:15 »
Man bör ju komma ihåg att Thailand i praktiken är en militärdiktatur, kanske ganska stabil just nu men ser man mer än några år bortåt kan man vänta sig tvära kast och oväntade nycker. Så jag skulle nog vara mycket försiktig med att investera tid och pengar i en tillvaro i Thailand, och kalkylera med risken att behöva fly landet hals över huvud rätt vad det är.

Man bör också komma ihäg att thailändare alltid står sin egen släkt närmast. Samröre av olika slag med västerlänningar ger de sig bara in på med syfte att mjölka ut pengar och resurser som kommer släkten till godo. Det är alltför många svenskar som har gett sig in på förhållanden med "importfruar" från Thailand, som har slutat med att de blir ekonomiskt barskrapade. Vare sig de nu har valt att bo med frun i Sverige eller i Thailand.

Landet

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 28 jun-20 kl 15:43 »
Man bör ju komma ihåg att Thailand i praktiken är en militärdiktatur, kanske ganska stabil just nu men ser man mer än några år bortåt kan man vänta sig tvära kast och oväntade nycker. Så jag skulle nog vara mycket försiktig med att investera tid och pengar i en tillvaro i Thailand, och kalkylera med risken att behöva fly landet hals över huvud rätt vad det är.

Man bör också komma ihäg att thailändare alltid står sin egen släkt närmast. Samröre av olika slag med västerlänningar ger de sig bara in på med syfte att mjölka ut pengar och resurser som kommer släkten till godo. Det är alltför många svenskar som har gett sig in på förhållanden med "importfruar" från Thailand, som har slutat med att de blir ekonomiskt barskrapade. Vare sig de nu har valt att bo med frun i Sverige eller i Thailand.
"Man bör också komma ihäg att thailändare alltid står sin egen släkt närmast."
inte alla thailändare...

Jesus Kristus Är Guds Ord

• Bohuslän
« Svar #9 skrivet: 28 jun-20 kl 20:40 »
"Man bör också komma ihäg att thailändare alltid står sin egen släkt närmast."
inte alla thailändare...
men skulle det vara ett positivt drag att inte bry sig om sitt eget framför främmande folk, det är frågan!

Landet

• Västerbotten
« Svar #10 skrivet: 02 jul-20 kl 16:00 »
men skulle det vara ett positivt drag att inte bry sig om sitt eget framför främmande folk, det är frågan!
??

In Media Silva

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 10 jul-20 kl 17:19 »
Hej på er.
Jag har kommit fram till att ett liv i Sverige och övriga västvärlden börjar bli ohållbar för mig och min familj på så många plan att jag vill starta ett nytt liv med nya möjligheter i ett nytt land tillsammans med människor vilka gärna odlar själva, sköter djur, tar hand om varandra och lever ett så fritt liv man bara kan både som individ och kollektiv.
Jag har inga som helst andliga ideal, politiska ställningstaganden eller dylikt utan endast ute efter frihet och personligt ansvar för sig själv och kollektivet.
Min tanke är att man ska rädda och sköta djur för adoption, erbjuda kost och logi till hemlösa och pensionärer baserat på egenodlade grödor, kollektivet skulle vara så offgrid som möjligt med egen elproduktion, vattenrening och avfallshantering.
Kanske kan ha en mindre hotellverksamhet med viss fokus på hälsa både psykiskt och fysiskt med olika aktiviteter för att främja personlig utveckling och välmående.

Mina tankar är i startskedet men känns bergsäkra och önskar erfarna självhushållare vilka tröttnat på svensk klimat, politik, osv.

Tankar? Intresse? Förslag? Kritik? Bring it.
Hejsan!

Jag gillar din tanke. Men Thailand ligger långt bort och är klart mer annorlunda än lilla Sverige, men det kan ju också vara en del av charmen förstås. Du skriver att dina tankar är i startskedet men ändå känns bergsäkra. Hur lång tid har du funderat kring denna tanke? Rör det sig om månader eller kanske flera år?

Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 9 användare (1 dolda)
LimJans, grimbart, Ett svart får, Ricbot, Radar, I_am_mine, Muu, Husky 400

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser