Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Den gamla fäbovallen...........som kan bli min  (läst 12339 gånger)

KJE

Re:Den gamla fäbovallen...........som kan bli min
« Svar #20 skrivet: 16 jun-07 kl 18:16 »
Om du har tur så är det kanske ett lås av samma typ som normala innedörrar, då brukar det ofta fungera med en vanlig innedörrsnyckel. Fast om han sagt att du kan ta med skruvmejseln så kommer du nog in bara du vill. Gamla hus har ju ofta fönster som bara är fästa med inbockade spikar, de är väldigt lätta att böja ut, går oftast med bara fingrarna, sedan är det bara att lyfta ut fönsterbågen och kliva in. ;D

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #21 skrivet: 18 jun-07 kl 16:20 »
Olofssonskan,

Har du något foto på stället som du kan lägga ut här?  :)

Ett tips i all välmening... Har du kollat att säljaren är ägare av fastigheten? Tänkt bara på det där som du skrev om att han inte visste vad fastigheten heter och inte hade koll på vägbeskrivningen.  :-\

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Olofssonskan

• Härjedalen
« Svar #22 skrivet: 18 jun-07 kl 16:40 »
Har du något foto på stället som du kan lägga ut här?  :)
Har enbart foton på papper. När jag åker upp så ska jag ta med kamera och fota lite så du kan få se.

Ett tips i all välmening... Har du kollat att säljaren är ägare av fastigheten? Tänkt bara på det där som du skrev om att han inte visste vad fastigheten heter och inte hade koll på vägbeskrivningen.  :-\

Prinsen,
Jag vet att det låter jättekonstigt. Han vet inte vad stället heter, inte vart det ligger eller hur man tar sig dit. Dessutom har han inga nycklar ! Märklig man. Enligt rykten i byn har han varit där 1 gång och då åkte han helikopter och hade på sig lågskor  ;D Men som sagt det är bara rykten. Hur som haver så vet jag med all säkerhet att han är ägaren. Tack för omtanken !   :)
//marita
Ju mer jag kan desto mer inser jag hur lite jag vet

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #23 skrivet: 18 jun-07 kl 16:50 »
Jo, jag reagerade lite på de märkliga omständigheterna. Men är allt i sin ordning så är det jättebra.  :D

Det ska bli spännande att få se foton.

Härjedalen  :D , har du lite fjällutsikt också?  :)

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Olofssonskan

• Härjedalen
« Svar #24 skrivet: 18 jun-07 kl 16:57 »
Om det inte är allför igenväxt så är den vidunderlig....  :-[

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #25 skrivet: 18 jun-07 kl 17:10 »
Om det inte är allför igenväxt så är den vidunderlig....  :-[

*suck*

Det blir ju bara bättre och bättre...

*vill också ha*  Letar mark lite varstans för att sätta upp en timmerstuga.

De ställen jag hittat och kikat på ligger i turistanläggningar och där vill jag inte vara. Och dyrt är det också.  :-\

Åter nr 1/13

KJE

« Svar #26 skrivet: 18 jun-07 kl 19:11 »
Har enbart foton på papper. När jag åker upp så ska jag ta med kamera och fota lite så du kan få se.Prinsen,
Jag vet att det låter jättekonstigt. Han vet inte vad stället heter, inte vart det ligger eller hur man tar sig dit. Dessutom har han inga nycklar ! Märklig man. Enligt rykten i byn har han varit där 1 gång och då åkte han helikopter och hade på sig lågskor  ;D Men som sagt det är bara rykten. Hur som haver så vet jag med all säkerhet att han är ägaren. Tack för omtanken !   :)
//marita

I byn där jag bor nu finns det en liknande ägare, han köpte ett litet hus utifrån en annons på internet, var alltså aldrig och tittade på huset. När köpet var klart kom han till byn, mitt i vintern, huset var mer eller mindre begravt i snön, sedan dess har ingen varit i huset, på 10 år ???
« Senast ändrad: 18 jun-07 kl 19:12 av KJE »

Sommartorparn

« Svar #27 skrivet: 18 jun-07 kl 19:41 »
Fast egentligen bör ägaren ju ha papper på huset. Skattmasen brukar också veta vad fastigheten heter och dela med sig av denna vishet varje år. Vägbeskrivning och adress är en annan femma - har ingen aning om vårt postlådenummer till stugan - men vem vill ha post på semestern? (Som tur är har vi ett original som granne som alla känner - så det brukar gå bra att säga att vi bor på samma väg som N. när vi vill ha besök :))

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #28 skrivet: 04 jul-07 kl 01:16 »
Hur gick det?

Lyckades du bryta dig in i huset?  ;)

Åter nr 1/13

Olofssonskan

• Härjedalen
« Svar #29 skrivet: 10 jul-07 kl 10:21 »
Behövde inte bryta mig in. Någon hade redan varit där och brutit upp dörren till häbret och vad gäller timmerskalet så är det så nära att rasa så att jag vågade helt enkelt inte ens försöka gå in. Det gamla 'fähuset' var öppet. Tog lite bilder som nog förklarar mitt nostalgitrippande. Ska försöka lägga in några här.

Först ut är utsikten man får om man går ovanför vallen. I förgrunden en kallkälla som alltid håller ca 3-4 grader sommar som vinter och den fryser aldrig. Numera bakgrund på min dator
http://img244.imageshack.us/img244/124/kalkllan0019tl4.jpg

Utsikten nedanför vallen
http://img262.imageshack.us/img262/9717/utsikt20026lw8.jpg

Vägen dit
http://img170.imageshack.us/img170/898/vgendit0024bv3.jpg

Vallen
http://img266.imageshack.us/img266/7884/strs0008mk8.jpg

Blev glad då jag återfann den uråldriga plantan. Undrar hur länge den har stått där.
http://img266.imageshack.us/img266/3881/rabarber0009bu9.jpg

Det gamla huset. Om det nu var fähus eller störös..... Så här såg det ut inne.
http://img259.imageshack.us/img259/8316/strsinne0012qi2.jpg

På väggen hängde detta konstverk
http://img525.imageshack.us/img525/7773/flickapvgg0013ws1.jpg

Ute
http://img507.imageshack.us/img507/8793/strsnra0010ip2.jpg

Häbret
http://img170.imageshack.us/img170/8577/framhbre0007jc1.jpg

Tyvärrr hittade jag inte tillbaka till bäcken men jag hittade den gamla stensatta brunnen.
http://img261.imageshack.us/img261/917/brunnen0023ej3.jpg

Ser det inte helt underbart ut så säg ?

//m
« Senast ändrad: 10 jul-07 kl 10:53 av Olofssonskan »

Hopp

« Svar #30 skrivet: 10 jul-07 kl 11:00 »
Blir gråtfärdig!
Tänk vad naturen är vacker!
Mycke bättre än så blir det inte. Synd på stugan bara
Skule finnas en smiles där man både gråter och ler.
Heja vilda Härjedalen!
 :) :) :)
How could I believe this beauty was futility?
Call me a skeptic,
It takes more faith to believe this all just happened.  Om Du påstår att det inte finns någon absolut sanning påstår du att ditt påstående inte är sant!

john

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 10 jul-07 kl 11:00 »

//m
Jisses, jag förstår att du är kär. Älskar den där känslan då varje liten detalj är perfekt. Är fortfarande nykär i vårt torp. Som skulle ha en rätt fin utsikt över storådalen bara skogsägarn kom och kalhögg totalt hänsynslöst!  ;)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #32 skrivet: 16 jul-07 kl 16:32 »

//m

Jo, det ser helt fantastiskt ut. Vilken miljö...

*suck - häbret - vill ha...*

Åter nr 1/13

Olofssonskan

• Härjedalen
Re:Den gamla fäbovallen...........som ÄR MIN !!!
« Svar #33 skrivet: 20 jul-07 kl 20:25 »
Är på resande fot men kunde inte låta bli att låna en dator och ändra rubriken. Det finns mycket skräp att bränna och stora högar med råttskit att avlägsna  :) Det kommer att bli riktigt kul......  ;D
Snacka om lättroad !!

//marita
« Senast ändrad: 20 jul-07 kl 20:26 av Olofssonskan »

geirh

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 20 jul-07 kl 22:31 »
Grattis grattis. Tipper det pirrer i magen når du tenker på alle mulighetene???

Lykke til videre.
« Senast ändrad: 20 jul-07 kl 22:31 av geijje »

Jordefamn

• Skåne
« Svar #35 skrivet: 20 jul-07 kl 23:36 »
Vilket vackert ställe!
Lycka till! :)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
Re:Den gamla fäbovallen...........som ÄR MIN !!!
« Svar #36 skrivet: 02 aug-07 kl 11:50 »
Är på resande fot men kunde inte låta bli att låna en dator och ändra rubriken. Det finns mycket skräp att bränna och stora högar med råttskit att avlägsna  :) Det kommer att bli riktigt kul......  ;D
Snacka om lättroad !!

//marita

Då får jag gratulera.  :D  Berätta gärna hur det går. Tur att det finns fler som är lättroade. Det är spännande också.  ;D

Åter nr 1/13

Helenan

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 03 aug-07 kl 15:16 »
Underbart! Lycka till!!!

Olofssonskan

• Härjedalen
« Svar #38 skrivet: 29 dec-07 kl 22:22 »
Hej på er alla,
Jag har jobbat hårt (riktigt hårt) sedan köpet och sparat mycket pengar till mitt paradis. Jag tänkte bara uppdatera er med aktuella uppgifter om vad som händer med min  :-)  fäbovall. Var uppe nu i juldagarna för första rensningen. Har eldat upp gamla kläder, bålster och gammalt skräp. Tog med mig flera säckar av ej brännbart matrial.
Jag kommer att sätta upp ett nytt timmerhus på den gamla grunden som finns där istället för det oanvändbara hus som ligger bredvid idag.  Har anlitat timmermän för att sätta upp ett nytt timmerhus (förutsatt att dom antar priset). Jag är så sugen !!!
Kollat efter vedspisar etc. i annonser och på nätet. Känns som om massor med saker krävs men det är bara kul.
Min  första fundering är elverk ! Vad jag förstår är det en nödvändighet för de hantverkare som ska sätt upp huset. Kan ni hjälpa mig här ? Jag vill inte köpa ngt skräp men jag är helt nollställd här. Då vad ska jag köpa ? Bensin, diesel och hur stort och vad är det som är stort och vad är bra kvalitet ? Vad ska jag titta efter ? Märke ?
Min tanke är att detta elverk ska fungera som nödreserv då man uppehåller sig på vallen vintertid (solceller blir basen).  Eventuellt även hantera vattenpump etc på sommaren (fast här kan man lika gärna hantera det manuellt enligt min mening)

Kan bara tillägga att vallen såg än mer magnifikt ut i gnistrande vinterskrud :-D

Ha det bra alla ! /marita    

Mirami

« Svar #39 skrivet: 29 dec-07 kl 22:56 »
Å vad härligt!!!
Blev riktigt glad när jag läste den här tråden..
Jag har bott i härjedalen och vet hur vackert där är..
Kan helt å fullt förstå din lycka!!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 2 användare (1 dolda)
junneboy

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser