Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjare i Örebro :)  (läst 519 gånger)

Fridman

• Närke
Nybörjare i Örebro :)
« skrivet: 17 apr-20 kl 17:17 »
Hej där alla bihjältar :)

Startade upp i höstas med en avläggare och satte inför vintern på en låda med 10 ramar med vax och vintefodrade med 1,5 biforhink.
Har varit lite aktivitet under våren men inte förrens igår kollade jag i samhället.
Botten var fylld med döda bin och det var rätt mögligt.
Bara aktivitet i lådan jag satt i och bin som täckte typ 2-3 ramar. För övrigt i den ramen inte utbyggt nått på de yttersta ramarna - vaxkakorna intakta.
Avläggarlådan var nästan tom på bin, dock mycket mat - men också mögligt.

Jag bytte botten till en ny, flyttade den "nya lådan" ner och ställde Avläggarlådan överst - är det ok?
Ska man ta bort de mögliga ramarna eller fixar bina det själva ( ser något om det i annan tråd här)

Jag drog inte upp de ramar som det var aktivitet på - men bör väl kolla om det finns drottning och yngel gissar jag.

Inte så mycket aktivitet ut och in men de man ser flyger in med pollen (blå och gul)

Har ni kunniga några bra tips på vad som skall göras?
Ska man stödfodra med deg trots att det verkar finnas gott om mat i ramarna?
Tacksam för alla tips :)

Finns det nån kunnig i Örebro skulle det ju va toppen om nån kunde göra en inspektion :)

Manimals90

• Djur- och naturälskare🍀🌼❤️
    • Närke
SV: Nybörjare i Örebro :)
« Svar #1 skrivet: 17 apr-20 kl 19:34 »
Hej hopp! Kul att du startat med biodling. Jag själv är inte så kunnig i detta tyvärr men vill också ha egna bin. Kan däremot rekommendera att kontakta Örebro biodlarförening. Där finns många erfarna biodlare som hållit på i många år. De håller till i Karlslund och jag tror att de har kurser man kan gå för den som vill.

Är nyfiken på om du kanske gör fler intressanta saker som ex odlar, bygger och eller annat inom självhushåll?  Jag bor i lägenhet i Örebro men vill bo i hus med tillgång till trädgård. Vill odla, ha bin, höns m.m. om du har intresse så träffas jag gärna och kanske kan lära mig något av blödningen m.m.?
Tycker det är kul att lära känna fler med samma intresse och framförallt i Örebro.
Önskar dig en fin kväll/Malin
Intresserad av all miljö- och naturfrågor, odling, ekologiskt byggande, återbruk, fotografering, matlagning och bakning. Men det viktigast i mitt liv är att umgås med familj, vänner och djur. Men även att vara mycket ute i naturen.

christelle

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 18 apr-20 kl 17:22 »
Bina "fixar" inte mögligt foder/pollen, de tar det kanske om de svälter men knappast annars. Ta bort mögligt foder och stödfodra med foderdeg. Med såpass lite bin behöver de nog även en ram med färskt vatten.
Det är svårt att göra en bedömning av vad du ska göra härnäst i ditt samhälle men generellt behöver en inte leta efter drottning, finns det nystiftade celler, täckt och otäckt arbetaryngel så fungerar drottningen som den ska.
Ditt samhälle verkar klent om bina bara fyller två-tre ramar på två lådor. Du måste så fort som möjligt kolla om det finns yngel enligt ovan. Om det verkar ok så ta ner dem till en låda så de orkar ta hand om ynglen.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Fridman

• Närke
« Svar #3 skrivet: 18 apr-20 kl 18:09 »
Stort Tack för svar Christell!

Jag har tagit bort den översta lådan nu så nu är det bara 1 låda.
Kollat ramarna i lådan nu och jag hade Drottning  ;D och det fanns yngel på 3-4 sidor och mycket mat i ramarna.

Hur menar du att man sätter in en ram med vatten?

Jag la på lite foderdeg över ramarna.

Vad gör man av ramarna i lådan som jag tagit bort som det både är mögel och en del utsot i - det är mängder med honung täckt med vax....

« Senast ändrad: 18 apr-20 kl 18:56 av Fridman »

christelle

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 18 apr-20 kl 20:15 »
Stort Tack för svar Christell!

Jag har tagit bort den översta lådan nu så nu är det bara 1 låda.
Kollat ramarna i lådan nu och jag hade Drottning  ;D och det fanns yngel på 3-4 sidor och mycket mat i ramarna.

Hur menar du att man sätter in en ram med vatten?

Jag la på lite foderdeg över ramarna.

Vad gör man av ramarna i lådan som jag tagit bort som det både är mögel och en del utsot i - det är mängder med honung täckt med vax....
Du håller en utbyggd ram utan foder och yngel rakt och exakt som den sitter i kupan samtidigt som du sprayar vatten på båda sidor, vattnet stannar i de utbyggda cellerna. Sedan sätter du försiktigt ner ramen i kanten av lådan. Det går också att spraya lite vatten uppe på ramkanterna.

En möglig och nerskiten ram smälter du ner och tar vara på vaxet. (Foder/honung i sådana ramar kasseras). Sedan skrapar och skurar du ramen ren med vatten och diskmedel/fönsterputsmedel, sköljer noga och använder ramen igen.

Små

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 19 apr-20 kl 23:51 »
Vilka varroabehandlingar har du gjort? Jag frågar eftersom det är varroa i nio fall av tio.

Fridman

• Närke
« Svar #6 skrivet: 20 apr-20 kl 10:48 »
Vilka varroabehandlingar har du gjort? Jag frågar eftersom det är varroa i nio fall av tio.

Fick min avläggare i slutet på augusti och då var Varroabehandlig gjord precis och samhället kontrollerat av tillsynsman.
Fick handledning av säljaren att bara börja med invintringsprocesssen direkt.

Ska man göra en Varroabehandling nu också tycker du?

Har tagit bort ram 1,2 och 9,10 och satt in nya ramar då det var lite utsot på dessa - funderar på att byta hela lådan också - är det en bra idé?
Är det kört om det finns lite utsot på övriga ramar?

christelle

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 20 apr-20 kl 12:31 »
Byt till ren låda också, har de haft utsot så är säkert väggarna i lådan också nerskitna. Fortsätt ge foder och vatten och håll tummarna för att de klarar ut det.

Små

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 20 apr-20 kl 13:14 »
Citera
Ska man göra en Varroabehandling nu också tycker du?
Ja, det tycker jag. Du vet inte vilken behandling som gjordes i augusti, det kan vara stor skillnad i effektivitet, och tillsynsmannen kontrollerade inte varroabelastningen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

683 gäster, 10 användare (1 dolda)
Björkris, Rosentorp, Ett svart får, tranberga, Karlsdotter, LimJans, gorlan, starb, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser