Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläckmaskin - många döda kycklingar  (läst 1963 gånger)

AhaOhio

• Småland
Kläckmaskin - många döda kycklingar
« skrivet: 15 apr-20 kl 18:47 »
Vi har en kläckmaskin där man lägger äggen i en vagga som vinklas åt ett eller annat håll en gång i timmen och som håller reda på dagar och timmar. Det är rätt praktiskt. Temperaturen knappar man in och sen fyller man vatten i rännor under det galler som finns under "vaggan".

Vi har kört kläckningar innan med rätt bra resultat men denna gången blev det trist. Vi hade totalt 40 ägg. Tio resulterade i levande kycklingar. Åtta var "surägg" men resten innehöll fullt utvecklade döda kycklingar. Någon hade fått upp ett litet hål i skalet men de flesta hade inte ens gjort det. Efter 18 dygn lade vi äggen direkt på gallret (slutade vändningen) och lade till mer vatten så fukten höll sig vid 65%.

Jag undrar vad som kan ha orsakat det här problemet. Det finns så många bud om inställningar. Nu har vi haft temperaturen ställd till 38,5 grader - kan det vara för mycket? Maskinen har en fläkt som sitter i locket där också värmen finns.

Det var också litet hög fuktighet helt från start. Är det fel??

Bifogar bild på maskinen för extra tydlighet.

Efwa

• Uppland
SV: Kläckmaskin - många döda kycklingar
« Svar #1 skrivet: 15 apr-20 kl 21:06 »
Nu är jag ingen expert alls men menar du inte 37,5 grader?

Vi har mellan 37,4 och 37,6 grader och visst sjutton sänker man tempen till ca 37,2 efter 18 dagar?

thryll22

• Småland
« Svar #2 skrivet: 16 apr-20 kl 15:42 »
Min första kläckare var en precis likadan som din. Första gången lade jag i 18 ägg och fick 2 kycklingar. Alla var befruktade och resten 16 innehöll döda foster. Så ledsamt då äggen var renrasiga Kennen Biedefelder. Andra gången fick jag 3 kycklingar på 15 ägg. Både tråkigt och sorgligt när jag förstod att kläckaren var helt värdelös.
Sedan köpte jag en begagnad Real för 24 ägg, lade i 15 ägg fick 12 kycklingar, nästa gång lade i 18 ägg fick 16 kycklingar. Så nöjd!!  Yess
www.lantbutiken.se säljer likadana, jag får själv vända äggen med hjälp av en spak men det gör också att jag kollar vattennivå och annat 2 gånger om dagen. Bifogar bild. Lycka till!!

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 16 apr-20 kl 16:23 »
Oj vilka dåliga resultat. Jag har aldrig ens reflekterat över att apparaten kan göra tokfel, men det verkar ju vara så i dessa fall.

Den apparat jag mätt mycket på (i) är King Suro, och där rör det sig bara om att temperaturen blir lägre på olika ställen, den går aldrig över tempen ens 0,2 grader. Det verkar som om era går upp för högt tillfälligt. Man försöker ju hela tiden hitta det optimala för att få så hög kläckprocent som möjligt, och det räcker gott att oroa sig över framförallt fukten. Om kläckaren dessutom kan döda av äggen med för hög temp så står man ju där som ett frågetecken.

Jag har alltid en extra termometer med i ett fack, för det känns som att köra i blindo annars.

AhaOhio

• Småland
« Svar #4 skrivet: 16 apr-20 kl 16:30 »
Det ser ut som om vi ska ändra två saker: 1/ Sänka temperaturen med en grad till 37,5.   2/Vänta ett par dagar med att lägga i vatten. Sen hålla det rimligt i början och höja fuktigheten sista veckan eller så. Verkar det rimligt?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 16 apr-20 kl 17:37 »
Ja, och ha en extra termometer med i kläcket. Vi kör oftast helt utan vatten till dess det är dags att mjuka upp skalen.

prydnadsfåglar

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 16 apr-20 kl 18:21 »
Jag har 2 st Janoel-48 som fungerar perfekt men har varit tvungen att silicontäta väggarna till vattenrännan och även halvera densamma med en plastbit. De här kinesiska kläckarna finns i en uppsjö av varianter varav en del - särskilt de som behöver en frigolitlåda som isolering - är riktigt skräp med falsk CE-märkning etc. Läcker vattenrännan blir fuktigheten för hög - ska helst vara under 45% under ruvningen av hönsfågelägg. För det mesta räcker den fuktighetshöjningen som uppstår när de första kycklingarna kläcks för att resten ska ta sig ut, om man låter bli att lyfta på locket dvs... Över 38 grader kan möjligen skrämma ut någon kyckling ett par dar för tidigt men de flesta fostren lär dö under ruvningen. Om vatten överhuvud taget behövs under ruvningen beror på årstid - utetemp + luftfuktighet - och kläckarens placering.

peter qvist

« Svar #7 skrivet: 17 apr-20 kl 12:34 »
http://www.furulundsgard.com/sv/klackproblem

Tycker dom tar upp det bra på den här sidan om vad som kan hända under kläcknings olika scenarion.

carlos

• Gästrikland
« Svar #8 skrivet: 17 apr-20 kl 15:05 »
Jag körde just 32 ägg i ett hemmabygge och fick 19 kycklingar (60%).
Temperaturen varierade mellan 35 och 39.
Fuktigheten styrde jag manuellt med vattenskålar och spruta. Låg på ~55% dag 1-18 och därefter >80%.

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser