Jag har delat av en liten del av hönsgården med kompostgaller och grävt upp grästuvor och kastat in bakom gallret. Nu har gräset vuxit till sig en del och jag tänker dela av en annan del av hönsgården med kompostgaller och göra samma sak där. Visserligen pickar hönsen bort gräset på nolltid, men de får i alla fall sysselsättning en liten stund.
Jag har också satt en gren av en hallonbuske i gården och är förvånad

att den fortfarande står upprätt och att nya blad växer fram.
Brännässlor växer utan jag behöver göra något. Maskrosor och maskrosblad gillar de.
Jag har ett par stubbar de kan hoppa upp och sitta på, stomme till ett gammalt bord med en bräda över, där de kan sitta. Jag har också ett bord i ena hörnet, där de kan gå under om det regnar. Ett gång satte jag in en gammal cykel, men det blev ganska trångt och cykeln började rosta.
Ibland kastar jag in sly och grenar på olika ställen, vilket de verkar gilla.

Jag lägger också in de gräsrester som blir över efter gräsklippning. Det uppskattas också. Just nu har jag burit in ett par kraftigare grenar, som de kan sitta på. Jag försöker flytta runt saker, så att de kan upptäcka "nya" saker, vilket de verkar uppskatta. Bordet i ena hörnet som skydd för regn och blåst är mer eller mindre permanent. Under det har jag också finare sand, som de använder för sandbad.
En bytta friskt vatten står alltid framme.
Jag har hönorna i utegården, när vi själva inte är hemma. Annars är de ute i det fria (efter ett par rävbesök har jag installerat en radio som jag sätter på när de är ensamma ute

).