Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  opasteriserad mjölk/ eller smör från kor med horn som inte äter majs sökes  (läst 416 gånger)

Annett

• Hejsan!
Hej!

Ja, detta kan låta lite märkligt men jag behöver detta till en vedisk eldtradition. Egentligen behöver jag Ghee som är skirat smör, men det kan jag göra själv bara jag får tag i mjölk eller helst redan färdigt smör eller iaf separerat grädde.
Så jag letar med ljus och lykta. Tipsa mig om ni har eller känner någon eller känner någon som känner någon.
gärna i VG/Närke eller angränsande län.

Mvh Annett
Kreativitet är om jag tar stenarna som andra lägger i min väg och bygger ett hus av dem.

Klasb

• Gotland
Nu blir jag nyfiken: Vad är vedisk eldtradition och varför med horn? Vad händer med mjölken om kon råkar slå av sig ett horn?

Annett

• Hejsan!
Här kan du läsa mer om det: https://www.agnihotra.org/

Jag har studerat under många års tid hur männsikan samspelar med energierna i naturen. Jag har förstått att detta är mycket finstänt och att tex humöret på bonden som odlar din mat finns som en vibration kvar i maten.

Berövar man korna sina horn så har man tagit bort ett "organ" som inte finns där bara för söjs skull utan hornen har naturen satt dit på kon för att de fyller an funktion. Att ta bort dessa är att stympa kon.
Hornen är ingen död vävnad som man bara kan såga av smärtfritt för kon.
"Naturen gör inget i onödan" Aristoteles 300 BC.
I hornen hittar vi många nervtrådar samt ett fint nät av fina blodådror/kapillärer.
Dessa är ihopkopplade med ... nu vet jag inte vad detta heter på svenska "Stirnhöhlen" dvs små Hålrum strax ovanför där ögonbrynen börjar hos människor.
När kon idisslar avges det ångor som uppstår under tuggandet och utandningsluft. När under processen gaserna från matsmältningen stiger upp i kons kropp så hamnar de i de ihåliga hornen till slut... därför är de ihåliga... även detta inte av en slump. Från hornen med sina många nervändar ges information om matsmältningen tillbaka till matsmältningsorganen om tex mikroorganismerna som behövs för att smälta cellulosa.
Därför finns det även skillnader på djurarter som lever i områden där det finns gått om näringsrik föda=små hor och sådana som lever i karga områden=stora horn.
Mjölken och alla mjölkprodukter som kommer från sådana kor har ingen bra kvalite och gör människor och miljö sjuka. Sedan kan man diskutera om människan överhuvudtaget ska inta mjölkprodukter av en annan art som har en helt annan sammansättning än modersmjölken och som vuxen individ... men det är en helt annan fråga.
En annan energetisk problematik som vi inte förstår är solljusets funktion för allt liv på jorden. I gröna bladväxter omvandlas solljus till biofotnenergi... helt förbisedd att vi behöver äta mat som innehåller denna sorts energi som vi är beroende av plus att vi sitter instängda på jobb alla ljusa timmarna på ett dygn. När vi kommer hem så kan det finnas lite kvällssol maybe... men den har inte den kvaliten som morgonsolen.
Vi har levt fria under hundratusentals år och det mår vi bra av och våra kroppar kan anbart var friska i ett samspel med de naturliga förutsättningarna som vi har anpassats till under hundratusentals år.

Kreativitet är om jag tar stenarna som andra lägger i min väg och bygger ett hus av dem.

Klasb

• Gotland
Jag förstår inte riktigt ditt sätt att tänka. Jag har försökt att tänka utanför kon för att förstå. Det finns ju fler arter som har horn eller inte har horn och som även producerar mjölk.

I mitt barndomshem finns ett stort habitat med både rådjur och hjort. samma mat men en enorm skillnad på hornen i storlek. Hur går det ihop?.

Ska kvinnor utan horn inte amma sina barn?

Rassemouse

• -
Finns även kor som genetiskt inte har horn och som fortfarande ger mjölk.

Vedklyvaren

• Värmland
 Fjällkorna (SKB) är en utmärkt och relativt ursprunglig ras som ger bra mjölk.

Annett

• Hejsan!
Jag letar ju med ljus och lykta efter kor som har horn ;)

Det är inte MITT sätt att tänka utan det är forskning... storleken på hornen kan vara individuellt, men säkerligen i en viss ram för varja ras.
Är ett djur född med horn så ska det ha horn för att kunna fungera optimalt.
Allt som är naturligt fungerar perfekt för precis så som det är har det utvecklats och anpassats och justerats under en lååååång evolution.
Vi vet att alla "förädlade" växter är mindre motståndskraftiga än deras vilda släktingar.
Vi kan INTE förbättra naturen, hur mycket vi än vill leka gud!
Allt är i balasn och harmoni naturligt... vi kan baar försämra det om vi ställer oss över naturen... det har lett oss dit där vi är idag. Vi står vid stupet till vår egen och alla andra arters utrotning.
I naturen finns inte 2 exakt likadana exemplar av något. Så att storleken på hornen kan variera inom en art är helt normalt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 2 användare
hsd, Ett svart får

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser