Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blommehöns  (läst 1737 gånger)

Torkil

• Skåne
Blommehöns
« skrivet: 06 feb-20 kl 08:46 »
Hej ! Mitt första inlägg här men har läst inläggen länge, är nu nere på år 2010 😊, tycker jag lärt mig mycket, de flesta funderingar jag har har andra också haft och skrivit om.
(Får tyvärr inte kläm på sökfunktionen?)
I alla fall, om ca en månad kommer ett hönshus vara på plats och jag har bestämt mig för Blommehöns
Har varit i kontakt med SLK och fått lite adresser på folk som har dessa i genbank i södra Sverige men vet inte hur pass lätt det är att få tag i höns nu tidigt på våren, enligt damen på SLK så kan jag tinga kycklingar som blir klara till sensommar/höst ?
Vill komma i gång NU ! 🤓
Det jag eg vill fråga om ; om det nu visar sig vara relativt lätt att införskaffa mina höns skulle det då inte vara det bästa att köpa från minst två olika uppfödare ?Förstår det som att man inte är speciellt orolig för inavel när det kommer till höns (?) men oavsett detta skulle det väl vara bättre få in lite olika egenskaper,  färger och ändå lite mer spridda gener ?
Om jag nu lyckas få höns från olika ställe, hur lång tid tar det innan höns etablerar sig så att det blir problem med nykomlingar ? Det bästa hade väl varit att de släpptes in samtidigt men det blir ju praktiskt omöjligt
Många frågetecken men trevligt att planera och fundera , är riktigt sugen på att ”komma igång” 🤗
Tacksam om någon vill svara, behöver inte nödvändigtvis ”svart på vitt” skulle va roligt bara höra hur andra tänker.

turlar

• Skåne
SV: Blommehöns
« Svar #1 skrivet: 06 feb-20 kl 18:28 »
Hej Torkil. Jag har nykläckta Blommekycklingar som e leveransklara om åtta veckor.
Men jag säljer endast till Genbank men de kan du väl börja med direkt.
En tupp e alltid ganska lätt att få tag i.
Kolla på mej så ser du var jag bor  Nord Västra Skåne   
tel. 0705448680
Den man ligger med får bädda.
Det man inte vet, har man ingen aning om.
Den som bara kollar i backspegeln kör oftare i diket.

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 06 feb-20 kl 18:48 »
Jag fick kontakt med en lokal fjäderfäförening och vips så hittade jag en uppfödare 1km från mej med stallet fullt av höns.

Vänta på kläckning var inte min grej.

Facebook har många grupper där man kan hitta dom som är villiga att sälja.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Torkil

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 07 feb-20 kl 11:43 »
Ok, tack ska ni ha båda, kommer höra av mig till dig med kycklingarna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1243 gäster, 3 användare
Mågott, Karlsdotter, Fridhemmet

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser