Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Film om knivsmide  (läst 246 gånger)

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
Film om knivsmide
« skrivet: 17 jan-20 kl 22:50 »
Har lagt upp en liten film på Youtube om hur jag gör när jag smider en kniv. Ja jag vet att det redan finns tusentals sådana men nu finns det en till. Kolla gärna in den och ge mig tips på om det är något jag kan/bör förändra i min process.

https://youtu.be/bwUkYh961NQ

Ett svart får

  • Inlägg: 7960
    • Bohuslän
SV: Film om knivsmide
« Svar #1 skrivet: 18 jan-20 kl 17:13 »
Oxideringen med kaffe var intressant, har inte sett det förr. Bra jobbat, även om jag kan för lite om smide för att min åsikt skall betyda något.

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
SV: Film om knivsmide
« Svar #2 skrivet: 18 jan-20 kl 17:22 »
Oxideringen med kaffe var intressant, har inte sett det förr. Bra jobbat, även om jag kan för lite om smide för att min åsikt skall betyda något.
Ja det fungerar bra och luktar bättre än ättikan:)
Men på en av knivarna som jag kaffeoxiderade fick efter ett tag ett "flak" av oxiden som lossnade och blev ganska fult. Ska nog gå över till ättika igen vilket jag upplever blir lite kraftigare på något vis.

Svart

  • Inlägg: 516
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
    • Min butik på Etsy.com
SV: Film om knivsmide
« Svar #3 skrivet: 20 jan-20 kl 14:04 »
Snyggt!

Jag brukar borra och snygga till hålet i skaftbiten närmast bladet innan jag limmar fast den ifall jag klantar mig.
Värmde du härdoljan med knivbladet? Jag tänker att det blir nästan samma påfrestning för bladet som att härda i kall olja.

Men var rädd om fingrarna! Det såg ruskigt nära ut när du smidde medan avskrotet satt på plats.

Var köpte du stålet? Jag letar efter nåt bra ställe och vill gärna ha tips.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
SV: Film om knivsmide
« Svar #4 skrivet: 20 jan-20 kl 14:57 »
Snyggt!

Jag brukar borra och snygga till hålet i skaftbiten närmast bladet innan jag limmar fast den ifall jag klantar mig.
Värmde du härdoljan med knivbladet? Jag tänker att det blir nästan samma påfrestning för bladet som att härda i kall olja.

Men var rädd om fingrarna! Det såg ruskigt nära ut när du smidde medan avskrotet satt på plats.

Var köpte du stålet? Jag letar efter nåt bra ställe och vill gärna ha tips.
Tack för bra tips om att ta bort avskrotet. Glömmer det lätt och olyckan kan vara framme...

Hur menar du att du borrar och snyggar till hålet i handtaget? Jag har testat lite olika metoder för passformen i handtaget. Först borrade jag och rasade enbart hålet men fungerade inte så bra. Nu gör jag istället som på filmen dvs att jag borrar först ett hål som är lite för litet och sedan bränner jag upp det sista med uppvärmd tång på kniven. Fungerar bra men får vara försiktig om jag limmat flera lager trät i handtaget då värmen kan få limmet att släppa...

Jag värmer upp rapsoljan till typ 100grader när jag härdar "Arne". När jag härdar Uhb20c har jag rumstemp på oljan. Läste dock nyligen att Uhb20c även kan härdas i vatten.

Jag köper stål på SI-Knives och Castra steel. Båda två är mycket bra tycker jag.


aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
SV: Film om knivsmide
« Svar #5 skrivet: 20 jan-20 kl 15:00 »



Värmde du härdoljan med knivbladet? Jag tänker att det blir nästan samma påfrestning för bladet som att härda i kall olja.


Nu ser jag att jag missförstod dig ang värmen på härdoljan. Jag värmer härdoljan med ett metallbit innan jag härdar kniven..

Svart

  • Inlägg: 516
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
    • Min butik på Etsy.com
SV: Film om knivsmide
« Svar #6 skrivet: 20 jan-20 kl 15:32 »
Castrasteel hittade jag förra veckan, de skickade riktigt snabbt dessutom. Verkar bra!

Jag menade att jag brukar anpassa den skaftbit som ska sitta närmast bladet innan jag limmar fast den i resten av skaftämnena så gör det mindre om jag klantar till det. Så är det enklare att raspa, tälja, fila eller bränna ur den snyggt när den är kort och lätthanterlig och dessutom har genomgående hål. Blir inte passformen bra närmast bladet så tycker jag det drar ner intrycket av kniven så mycket att jag inte blir nöjd. Då slänger jag hellre frambiten än hela handtaget.
Jag brände in tången i ett enkelt askhandtag som är i ett stycke för lite sen och då fick värmen hålets öppning att bli helt förstörd så jag fick kapa av handtaget och göra om närmast bladet. Och så satte jag en järnbit längst fram.
Jag provade att bränna med uppvärmd tånge direkt utan att borra hål först en gång, det gör jag inte om för det blev inte alls bra. Minst ett styrande borrhål vill jag ha. Det var på ett timmermansstämjärn med lång bred tånge, det är väl olika på olika blad och träslag antar jag men det är inte så lätt att få det rakt utan att borra.

Nu menar jag inte att du gör fel på nåt sätt, jag bara pladdrar :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
SV: Film om knivsmide
« Svar #7 skrivet: 20 jan-20 kl 16:22 »


Castrasteel hittade jag förra veckan, de skickade riktigt snabbt dessutom. Verkar bra!

Jag menade att jag brukar anpassa den skaftbit som ska sitta närmast bladet innan jag limmar fast den i resten av skaftämnena så gör det mindre om jag klantar till det. Så är det enklare att raspa, tälja, fila eller bränna ur den snyggt när den är kort och lätthanterlig och dessutom har genomgående hål. Blir inte passformen bra närmast bladet så tycker jag det drar ner intrycket av kniven så mycket att jag inte blir nöjd. Då slänger jag hellre frambiten än hela handtaget.
Jag brände in tången i ett enkelt askhandtag som är i ett stycke för lite sen och då fick värmen hålets öppning att bli helt förstörd så jag fick kapa av handtaget och göra om närmast bladet.


Aha nu förstår jag vad du menar. Det kan vara värt att testa för då är det ju inte heller risk att jag bränner bort limmet.

Jag har samma erfarenhet när det gäller bränna hålet. Det måste vara förborrat så att tången bara är ytterst lite för stor. Annars blir hålet närmast bladet för stort.

Tack för synpunkter!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser