Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Skåne Vad ska man ta i hyra ?  (läst 584 gånger)

Sökande

• Skåne
Skåne Vad ska man ta i hyra ?
« skrivet: 16 jan-20 kl 23:26 »

Vi har ett hus på österlen som vi funderar på att hyra ut .  Det är ett vanligt hus på 80km med liten tomt .   Modernt men inte tiptop !
  Det står tomt nu men det känns väldigt onödigt .  Hur beräknar man hyran ?

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Vad ska man ta i hyra ?
« Svar #1 skrivet: 17 jan-20 kl 06:45 »

Vi har ett hus på österlen som vi funderar på att hyra ut .  Det är ett vanligt hus på 80km med liten tomt .   Modernt men inte tiptop !
  Det står tomt nu men det känns väldigt onödigt .  Hur beräknar man hyran ?

Det ska ju gå runt!

Så försök räkna vad det kostar en månad. El, vatten, sopor och sen lite marginal så att där finns pengar att underhålla och några kronor i fickan.

Om det nu inte är ett palats i Mälarhusen som kan hyras av stockholmare för 15000kr per vecka så får man ju anpassa sig lite efter vilka som vill hyra och hur länge.
Det är aldrig för sent att ge upp.

malarmaster

• Småland
« Svar #2 skrivet: 17 jan-20 kl 09:59 »
ta reda på vad en lägenhet på 80 m2  kostar i området. en äldre lägenhet med den ytan lär hamna på 6-7000. sedan får man titta på kallhyra. skall värme o dyl. ingå? då får man lägga på stora marginaler då min erfarenhet av hyresgäster är att de skiter i att spara. är det för varmt inne går det ju att öppna fönstret istället för att dra ner värmen,typ. Därför bäst att hyresgästen får betala det genom eget abbonemang.  likaså vatten. Sophämntning är ju lika. Men problemet brukar inte vara att bestämma ett hyresbelopp utan att få in det. just de som hyr hus bör man kolla upp noga,arbete,betalningsanmärkningar m.m . anledning är att hyran (totalt) för ett hus brukar vara större än för en lägenhet och just därför gäller det att hyresgästen har ekonomi.
Spontant vill jag nog säga att ett trevligt hus på österlen med den ytan skall hamna på runt 8 + värme,vatten,sopor. räkna dessutom med slitage beroende på barn,djur m.m  Själv hyr jag inte ut till stadiga hyresgäster utan har satsat på korttidsuthyrning,vecka. ett hus på österlen bör du kunna ta ut 10 i veckan på. Allt överlåtes till en agent som sköter bokningar,ser till att pengar kommer in och har försäkringar för ev. olyckor.  jag har själv ett antal torp i Småland som genererar en duktig inkomst för nästan inget arbete.

Sökande

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 18 jan-20 kl 13:25 »

Tack så mycket för era goda råd och uplysningar !

olivia.k

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 19 jan-20 kl 19:54 »
Titta på blocket eller nån fb-grupp för uthyres-objekt vad andra som hyr ut hus i närheten tar i hyra.

Jag är själv förvånad över hur mycket priserna har gått upp de senaste åren. Jag såg ett hus (på 70kvm) 2km härifrån som ligger på blocket nu som uthyres för 10 tusen i månad i kallhyra och det är inte ens en egen fastighet utan ett hus på någon annans gård. Det finns massor av hus med hyror runt 10 tusen här omkring på landet. Nu ligger ju ditt hus på Österen där man tycker hyran borde vara högre än här i Jämtland.

Vill du kolla vad hyrorna är om du tänker hyra ut på korttid så rekommenderas airbnb för att se vad andra tar i hyra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

644 gäster, 10 användare (1 dolda)
Tältbyggare, Lynga, Skrotäpplet, Landet, SophiaMaria, gorlan, Ett svart får, Millebus, fernholt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser