Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fly från samhället med mig - Den Stora Friheten  (läst 1467 gånger)

DenStoraFriheten

• Övriga världen
Fly från samhället med mig - Den Stora Friheten
« skrivet: 13 okt-19 kl 18:40 »
Jag har under en längre tid velat flytta från sverige för att klara mig själv i en så orörd skog som möjligt, där jag vill bygga en liten gård.
Jag känner mig redo för att göra detta redan nu, men, total ensamhet är inte något jag har lust med.
Så därför undrar jag ifall det finns någon vettig(men en liten bit galenhet krävs nog) människa som delar min dröm.
Jag tänker mig framförallt två typer att sällskap, antingen en yngre tjej så att det blir förhållande likt, alternativt en familj, så att det blir en härlig familjestämning.

Jag är ingen expert och om jag ska hinna bli det kommer drömmen att tappa sitt syfte innan jag hinner sätta igång, men jag känner mig bekväm med att jag kommer att klara utmaningarna som kommer att uppstå, allt från byggen, odling/mat, djurskötsel, samt solceller och internet, oavsätt hur avlägset vi nu hamnar. Och avlägset är mitt mål.

Friheten att bestämma över mitt eget liv, fullt och helt är min drivande kraft.
Känner du möjligtvis som jag? Är du trött på samhället och redo att ta det där episka steget mot något nytt, spännande och fantastiskt?

Jag kan prata på i evegheter om detaljer, men det är bättre att ta i en konversation.
Men skicka iväg ett meddelande här eller till min mail :  detstora.friheten@pm.me

DenStoraFriheten

• Övriga världen
SV: Fly från samhället med mig - Den Stora Friheten
« Svar #1 skrivet: 18 okt-19 kl 17:30 »
Rättar mailadressen över : denstora.friheten@pm.me skulle det ju såklart stå .. :)

Kan dessutom tillägga att jag är 30 år om någon var nyfiken.

Solrosen1969

• Intresserat av; ekologi/biodynamik/ permakultur
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 23 okt-19 kl 21:18 »
Står det en kö av tjejer, som vill tälta ute skogen?   ;D

malarmaster

• Småland
« Svar #3 skrivet: 23 okt-19 kl 21:23 »
bara av intresse,var i världen hittar du en orörd skog där myndigheter,landägare tillåter någon att flytta in? Och som dessutom är tom.

sakletaren

• tjena
    • Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 23 okt-19 kl 21:39 »
ja, mycket lär ju vara bortrövat. men som de gjorde förr så "lever man på Kungens nåd". gäller att ha en riktig Kung dock och nog passa sig för Clownen som de satt upp!

fienden kan ju övervaka en från himmelen nuförtiden, mhja satelliter och ser de nån byggnad så ska de dit och mäta och ha sig. finns häxor som inte verkar ha roligare saker för sig!

den här Ryssen på youtube ska visst ha dragit ut i skogen i princip och byggt ett hus. frågade han i chatten om det var så att han hade köpt mark men nä inget sånt , sade han - som jag kommer ihåg det.

https://www.youtube.com/user/advocatttt

jag har liknande planer faktiskt. delar gärna tips och så och slänger iväg ett mail
hejsan624123@gmail.com

edit* jag mailade men den bumsade tillbaka
« Senast ändrad: 23 okt-19 kl 21:53 av sakletaren »
Jesus Kristus är Gud

Solrosen1969

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 23 okt-19 kl 21:40 »
bara av intresse,var i världen hittar du en orörd skog där myndigheter,landägare tillåter någon att flytta in? Och som dessutom är tom.

Allt kan la sig göra, bara det finns cash ;D Vet du inte det?

Solrosen1969

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 23 okt-19 kl 21:50 »

fel post.

Solrosen1969

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 23 okt-19 kl 21:55 »
ja, mycket lär ju vara bortrövat. men som de gjorde förr så "lever man på Kungens nåd". gäller att ha en riktig Kung dock och nog passa sig för Clownen som de satt upp!

fienden kan ju övervaka en från himmelen nuförtiden, mhja satelliter och ser de nån byggnad så ska de dit och mäta och ha sig. finns häxor som inte verkar ha roligare saker för sig!

den här Ryssen på youtube ska visst ha dragit ut i skogen i princip och byggt ett hus. frågade han i chatten om det var så att han hade köpt mark men nä inget sånt , sade han - som jag kommer ihåg det.

jag har liknande planer faktiskt. delar gärna tips och så och slänger iväg ett mail
hejsan624123@gmail.com

Kan tänka att det faktiskt är möjligt långt ute i den ryska tajga, där myndigheterna sällan kommer förbi. Men jag skulle ha ett vist arsenal av vapen med, för det rör sig säkert med mental sjuka människor, likt han farsan i 'the shinning', och gäng av kriminelle. Det är inte bara kvinnor som kan våldtas, just sayin  :-\
« Senast ändrad: 23 okt-19 kl 22:06 av Solrosen1969 »

sakletaren

• tjena
    • Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 23 okt-19 kl 21:58 »
är du rädd för att bli våldtagen av bögar så kanske inte Sverige är det bästa landet att skydda sig i.

förresten så har jag hittat ett vittnesbörd från en avhoppad KGB agent som förtäljer att de har koncentraionsläger i Ryssland (dvs sånt vi knappast får läsa om på Wikipedia) : https://www.youtube.com/watch?v=y3qkf3bajd4

jag tror man bör ta hans varningar på högsta allvar.
Jesus Kristus är Gud

DenStoraFriheten

• Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 23 okt-19 kl 22:25 »

hejsan624123@gmail.com

Uppdaterade mailadressen i mitt första inlägg, har skickat iväg ett mail till dig och för att förtydliga för andra så ska det stå denstora.friheten@pm.me  :)

DenStoraFriheten

• Övriga världen
« Svar #10 skrivet: 23 okt-19 kl 22:28 »
Står det en kö av tjejer, som vill tälta ute skogen?   ;D
Det finns några intresserade, vilket är väldigt kul, man får tacka Alternativ för en bra sida som för likasinnade samman.

Klasb

• Gotland
« Svar #11 skrivet: 24 okt-19 kl 08:29 »
Jag visste inte att det fanns större frihet i Ryssland, när jag var där märktes det inte

DenStoraFriheten

• Övriga världen
« Svar #12 skrivet: 24 okt-19 kl 10:56 »
Jag visste inte att det fanns större frihet i Ryssland, när jag var där märktes det inte

Var du på ett ställe där det fanns folk? ;)
Nä men, Ryssland är inget alternativ för mig, för stark stat och de ställen där friheten finns, dvs övergivna byar & skogarna i sibirien, och liknande platser är för kalla för att leva så som jag vill.

Bara av ren nyfikenhet, vart var du? och vad gjorde du där?

Klasb

• Gotland
« Svar #13 skrivet: 24 okt-19 kl 11:44 »

Bara av ren nyfikenhet, vart var du? och vad gjorde du där?

Jag var där som turist och körde tvärs över landet.

Palle500

Fly från samhället med mig - Den Stora Friheten
« Svar #14 skrivet: 24 okt-19 kl 20:56 »
Man blir alltid upptäckt.
Denna bok är bra läsning hur tufft det är i ödemarken

Eremiterna i tajgan : den största ensamheten

https://www.boktugg.se/bok/9789185901005

DenStoraFriheten

• Övriga världen
« Svar #15 skrivet: 24 okt-19 kl 22:16 »
Man blir alltid upptäckt.
Denna bok är bra läsning hur tufft det är i ödemarken

Eremiterna i tajgan : den största ensamheten

https://www.boktugg.se/bok/9789185901005

Jo, och teknologier som google earth hjälper en ju inte direkt. Men tanken är väl mer att ingen ska orka bry sig om att störa eller lägga sig i.
Verkar som en intressant bok, men rikgtigt så hardcore tänkte jag nog inte bli ;)

malarmaster

• Småland
« Svar #16 skrivet: 25 okt-19 kl 08:30 »
Som det är skrivit verkar det inte som att man tänkt köpa mark som är en normal procedur för en bosättning. eller vad tror du?

avapomona

• Västmanland
« Svar #17 skrivet: 05 nov-19 kl 18:26 »
Jag har träffat honom nyligen - han är både pålitlig, ödmjuk och har ett varmt hjärta! Kommer utan tvekan vara ett äventyr för den som följer med.  🙏

Faun

• Norge
« Svar #18 skrivet: 12 nov-19 kl 18:21 »
Jag kan prata på i evegheter om detaljer, men det är bättre att ta i en konversation.
Men skicka iväg ett meddelande här eller till min mail :  detstora.friheten@pm.me

Tänker du dig Europa eller en annan kontinent? Vill du vara en del av en existerande bygemenskap eller leva isolerat?

Har en tysk kompis som går i samma tankar, han tänker sig Ryssland där staten ger bort land mot löfte att du brukar jorden inom fem år. Jag är lite osäker på hur klimatet är beroende på dina krav men somrarna bid Amurfloden är korta men varma. Men räkna inte med några frekventa resor hem pga avståndet och kostnaden. Jag bor för övrigt i Ryssland och staten skiter i vad du gör så länge du inte ställer till med problem. Totalt förbud mot GMO också, inkl import.

https://youtu.be/onkkEXc9nYY

Om ryska s.k. gammel-troende (ortodoxa) klarar det utan el, ska nog ett gäng svenska entusiaster klara detsamma. Språket och finansiering får du gärna förklara hur ni tänkt lösa, även om ni inte tänkt er just den Ryska Federationen? Mig veterligen finns det inget annat land som ger bort land gratis till nybyggare som vill bruka densamma.

Enligt den här videobloggaren finns det 35000 numera övergivna byar i Ryssland där ingen längre bor, med långt ifrån obrukbar mark:

https://youtu.be/LqrCs3hjzsY

En vän till mig köpte nyligen ett hus för 5000 SEK i en nästan övergiven by sex timmars körväg från St. Petersburg, bara för att ha som sommarstuga till familjen. Av byns dussin hus är det bara en bofast kvar, en gumma som är i princip självförsörjande. 
'Medieval people never worried about being medieval but modern people worry horrible about being modern' G.K. Chesterton

DenStoraFriheten

• Övriga världen
« Svar #19 skrivet: 12 nov-19 kl 19:59 »
Jag har tidigare funderat på Ryssland och också kommit förbi den där gratis hektaren man kunde få, men om jag inte missminner mig var man väl tvungen att vara Ryskt medborgare? Men att betala 5000 kr är ju knappast något som tömmer bankkontot det heller.
Blev lite sugen på Ryssland igen efter dina videos du länkade, framförallt den med tegelbyggnaden, men tyvärr brukar det väl vara rätt kallt även i de södra delarna? Men du som bor i Ryssland kanske vet något bra ställe som är mer eller mindre öde som har en relativt bra odlingssäsong?
Jag tänkte mig att bo så isolerat som möjligt, ett annat problem med Ryssland är ju att det endå är ett rätt rikt land, så ifall de har synpunkter med en så har det resurser, själv är jag inne att dra till de Rumänska bergen. Lite bättre odlingsklimat och rätt härlig europeisk "djungel". Men även om jag vill leva isolerat så är jag öppen för att andra likasinnade som man trivs med bygger i närheten osv, och att det framöver kan bli någon slags "bygemenskap".

Språket kan man ju i värsta fall ta sig fram med översättningsappar, men jag lärde mig relativt bra Tyska på 2 månader förut, så med det kan jag ta mig fram iaf, och Rysska har jag också kikat på, men jag har inte ansträngt mig så mycket på den fronten än. Men hur som helst så ser jag inte språket som någon oöverstiglig barriär. Och pengar löser sig alltid, kanske kan man lära folk i närmaste by engelska tex, eller leva på någon youtubekanal, eller ha något "riktigt" arbete över internet. Internet över satellit funkar ju alltid. Men som självhushållare är det ju mest uppstarten som kostar, sen överlever man på väldigt lite ekonomiskt. Beroende på vad för standard man vill ha såklart.

Men du kan ju maila och berätta mer om din vän ifall du vill? denstora.friheten@pm.me (observera att den var felstavad i själva ämnes inlägget, (är också osäker på ifall mina mailsvar hamnar i folks skräppost ibland?))

Men tack för alla dina tips, det välkomnas varmt.

Tänker du dig Europa eller en annan kontinent? Vill du vara en del av en existerande bygemenskap eller leva isolerat?

Har en tysk kompis som går i samma tankar, han tänker sig Ryssland där staten ger bort land mot löfte att du brukar jorden inom fem år. Jag är lite osäker på hur klimatet är beroende på dina krav men somrarna bid Amurfloden är korta men varma. Men räkna inte med några frekventa resor hem pga avståndet och kostnaden. Jag bor för övrigt i Ryssland och staten skiter i vad du gör så länge du inte ställer till med problem. Totalt förbud mot GMO också, inkl import.

https://youtu.be/onkkEXc9nYY

Om ryska s.k. gammel-troende (ortodoxa) klarar det utan el, ska nog ett gäng svenska entusiaster klara detsamma. Språket och finansiering får du gärna förklara hur ni tänkt lösa, även om ni inte tänkt er just den Ryska Federationen? Mig veterligen finns det inget annat land som ger bort land gratis till nybyggare som vill bruka densamma.

Enligt den här videobloggaren finns det 35000 numera övergivna byar i Ryssland där ingen längre bor, med långt ifrån obrukbar mark:

https://youtu.be/LqrCs3hjzsY

En vän till mig köpte nyligen ett hus för 5000 SEK i en nästan övergiven by sex timmars körväg från St. Petersburg, bara för att ha som sommarstuga till familjen. Av byns dussin hus är det bara en bofast kvar, en gumma som är i princip självförsörjande.

Dela detta:

* Inloggade just nu

348 gäster, 4 användare (1 dolda)
mattias_33, Fridhemmet, evamagilla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser