Kul med alternativa bränslen. Körde själv på Skafi innan det skattades bort. Det var 40% rapsolja blandad med paraffin från Ryssland. Det luktade grillkök bakom bilen. Någon som har tips på hur man kan tillverka bränsle till dieselmotor.?
Sommartid fungerar det (någorlunda) att köra vissa dieselmotorer, i synnerhet förkammar- eller virvelkammarmotorer, på ren rapsolja. Men bränslet blir mycket bättre om man förestrar rapsoljan, dvs gör RME av den. Det är en process som egentligen är enkel (man blandar rapsoljan med ca 10 % metanol, rör om, låter den stå tills reaktionen är klar och har skiktat sig, sen tappar man av glycerolen som biprodukt och har därefter RME kvar), men den kräver mycket "fingertoppskänsla" och vana med kemilabbande för att man ska lyckas och få pålitligt resultat.
Nackdelarna med alla dieselbränslen baserade på vegetabiliska oljor är att de inte är lagringsbeständiga, dels reagerar de kemiskt med koppar och en del andra metaller, och dels växer alger gärna i dem om fukt finns närvarande. Så de fungerar dåligt i kustnära miljö där luftfuktigheten brukar vara hög, och man bör aldrig lämna ett dieselfordon oanvänt flera månader med sådant bränsle i tanken.
Andra möjligheter till hemtillverkning är hydrering eller fischer-tropsch-process på olika slags biomassa (de metoderna har använts i många år i länder som har haft dålig tillgång till fossil diesel som t ex Tyskland under andra världskriget eller Sydafrika under apartheidtiden, och används idag för att göra HVO), eller att raffinera/destillera trätjära (under andra världskriget fanns det två stora tjärkokerier/raffinaderier i Sverige, i Skinnskatteberg och utanför Luleå).
Jag kan tillägga att denna tråd egentligen handlar om gasolkonvertering av ottomotorer. Den har inget med dieselmotorer att göra, och det jag nyss skrev finns redan avhandlat i många tidigare trådar om alternativa dieselbränslen på detta forum.