Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ögoninflammation?  (läst 14534 gånger)

slainte

• Västmanland
SV: ögoninflammation?
« Svar #20 skrivet: 28 sep-09 kl 19:10 »
Min tupp såg ut precis som den på bilden, på båda ögonen. Tacksam om någon vet vad det är.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #21 skrivet: 28 sep-09 kl 19:17 »
men han var inge bra allmänt va?  mina mår ju bra i övrigt. klart dom ser lite besvärade ut med sina ögon, men annars är det  bra. förut kliade dom mer, nu har jag inte sett dom klia något när jag varit ute i alla fall. Hoppas inte det är något jätte hemskt, orkar inet med det längre .___.

Har börjat gett dom antibiotika (chlyramysin eller vad det heter) igen då min terramycin inte har kommit ännu (!!!!!) får ser om det blir ännu bättre då..
« Senast ändrad: 28 sep-09 kl 19:19 av Fredrikslund »

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #22 skrivet: 28 sep-09 kl 20:26 »
Läs detta?  ???

http://www.backyardchickens.com/forum/viewtopic.php?id=247901

Citat:

"A cloudy eye could be a sign of Newcastle, conjunctivitis, or Marek's. Swollen inflamed watery eye can be eye worm."
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #23 skrivet: 28 sep-09 kl 20:40 »
Och denna kan nog vara intressant för er att kolla också:

http://www.backyardchickens.com/forum/viewtopic.php?id=211485

Bilden är ifrån länken ovan, ser rätt lika ut som på dina Suzan?:

♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

slainte

• Västmanland
« Svar #24 skrivet: 28 sep-09 kl 20:51 »
För min del var det i samband med ruggningen som ögonproblemen dök upp. Jag hade precis behandlat alla hönsen för gapmask så jag tror inte det var ögonmask. Chloromycetin hjälpte lite, men han blev aldrig helt bra.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #25 skrivet: 28 sep-09 kl 21:10 »
det är så mycket text att jag svimmar.dom räknar ju upp tusen olika sjukdomar, men ingen är ju säker på något dööö. seriöst, omdet ä något "smittar-hela-flockaen-sjukdom" så komemr jag ligga en vecka i ett mörkt rum och tycka synd om mig själv. orkar inte längre, om det är någon som har haft så dåligt år som mig, så räck upp en hand ;_______________________________________;

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #26 skrivet: 28 sep-09 kl 23:26 »
Bilden är ifrån länken ovan,

Just den Amerikanska hönan skulle jag misstänka för Newcastle... (NCD)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #27 skrivet: 28 sep-09 kl 23:35 »
på forumet trodde dom flesta MG vad det nu är. men eftersom ingen har några säkra svar testar jag nu med en behandling för att se om det funkar, om inte. ja då får jag nog räkna med att det är någon allvarligare sjukdom.. Mwn så du tror inte att mina också har NCD Grimla, eller jag förstod inte riktigt?  :-[

Weasel

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 28 sep-09 kl 23:53 »
Två av våra broiler såg ut så i somras, men de är bra nu.
Däremot så dog många kycklingar och ankungar senare under sommaren, men de hade inte såna ögonproblem i all fall. (Peppar peppar) så verkar alla vara friska nu och har varit det ett bra tag.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #29 skrivet: 29 sep-09 kl 10:56 »
på forumet trodde dom flesta MG vad det nu är. men eftersom ingen har några säkra svar testar jag nu med en behandling för att se om det funkar, om inte. ja då får jag nog räkna med att det är någon allvarligare sjukdom..

MG (Mycoplasma G) hönsen brukar bli "torra runt ögonen" och klia sig våldsamt.
Så tycker jag inte att dina ser ut just nu? kanske blir senare?

MG hönsen brukar också få ihopkletade stjärtfjädrar=diarre, hosta o nysa...

MG är en allvarlig sjukdom så det räcker.  :-\
Djur som insjuknat i det här blir smittspridare resten av sitt liv.

Äggen från dessa smittspridande höns blir infekterade med MG,
så kycklingarna får MG redan i ägget.
Dom kan dö redan i ägget men också kläckas och bli "dvärgar".
Det kan också smitta mellan vuxna djur.
« Senast ändrad: 29 sep-09 kl 11:02 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #30 skrivet: 29 sep-09 kl 11:51 »
ingen mer har fått på 1 vecka och dom första blev drabbade för 2-3 veckor sedan. har inte sett någon mer förändring än att det har blivit lite bättre och ser inte att dom är torra och kliar ser jag inte att någon gör något speciellt mycket heller, eller inte alls.  ingen nyser, hostar eller är bajsiga. man tycker att om de kycklingar som hade MG inte borde själva blivit smittade, eller?. för det är kycklingar från 5 olika gårdar alla köpta som avelsägg. förutom två som är mina egna. jag tycker inte det låter som det, men urk, vill veta vad det är så jag vet om jag måste ta bort alla. men det är bara från denna kull, ingen annan i flocken har blivit smittade som är i olika åldrar...

fjällan

• Östergötland
« Svar #31 skrivet: 17 feb-10 kl 19:58 »
har suttit och gått igenom gamla trådar och här hittade jag vad jag letade efter
har ett par halvårskycklingar med precis såna ögon
hur gick det för dig sen? är det ögoninflammation eller? kunde du bota eller dog dom.
mina är pigga och äter och är som vanligt men ögonen, vad ska jag göra? den ena är precis igenmurad, har tvättat och haft ögonsalva, något bättre men inte mycket
hoppas någon kan tipsa mig

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #32 skrivet: 17 feb-10 kl 20:18 »
Hej fjällan!

Alla mina "kycklingar" blev återställda efter att jag hade behandlat med antibiotika i ett par dagar morgon och kväll. Så verkade bara vara någon infektion. Däremot har jag nu upptäckt att en av de drabbade är blind. Vet inte om det hade med det att göra eller om det var något annat, men jag upptäckte det VÄLDIGT sent i alla fall  :-\ De är nu ca 6-7 månader och då var de ca 2 månader... Men somsagt, att han blev blind kan bero på något annat...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #33 skrivet: 17 feb-10 kl 20:43 »
Men herr blobb då?  ???  :-\ Eller var det honom du menade som blev blind?

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #34 skrivet: 17 feb-10 kl 21:03 »
Haha, herr blobb låter så kul.. MEN han kläcktes mycket senare (alltså inte från samma kull). Han har inte haft någon kontakt med dessa höns som blev drappade för 5 månader sen, gud vad länge sen!! :o. Han hade dessutom något annat, påminnde inte om vad dessa hade. Han ligger nu i magen hos en familj i Upplandsväsby  ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

674 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser