Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ögoninflammation?  (läst 14548 gånger)

LEK

ögoninflammation?
« skrivet: 23 maj-07 kl 09:59 »
Hej!
Har skrivit tidigare om min tupp med problem med ögat. Undrar nu om någon har erfarenhet av ögoninflammationer på höns/tuppar?
Hans öga är för närvarande igenklibbat och det är svullet runtomkring. Ska jag försöka att göra rent med saltlösning? Eller ska låta honom vara med tanke på att "behandling" medför stor stress för honom då han inte är van vid att man tar i honom?
Jag behöver hjälp och goda råd!!! :-\

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
Re:ögoninflammation?
« Svar #1 skrivet: 23 maj-07 kl 10:13 »
Min hønekyllinge fikk dette for en stund siden....
Jg behandlet den med øyesalve fra dyrlegen, men den er ikke 100% i dag i øyet sitt, men har en bra allmentilstand. Jeg har derimot hatt 2 andre døde, som jeg sendte inn til SVA. Det ble påvist Marek's.......
Ofte betyr øyebetennelse på høns en for for sykdom..... det MÅ ikke være det.. men ofte er det det som er årsaken....... hvordan er tillstanden dens ellers nå?

Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

LEK

« Svar #2 skrivet: 23 maj-07 kl 11:10 »
Hej och tack för svar!
Jo, idag tycker jag att hans allmänntillstånd är mycket bättre. Igår trodde jag att han var påväg att dö. Idag är han stillsam vilket kan bero på att han bara ser med ena ögat men för övrigt är han inte uppburrad eller så. Äter ganska bra och har fin färg på kammen.

Sally

« Svar #3 skrivet: 23 maj-07 kl 11:56 »
Jag fick rådet att skölja med ljummet vatten, ofta, och det hjälpte. Får erkänna att jag inte trodde att en så enkel behandling skulle ha effekt, men det hade det.

Sally
Går det...så går det!

LEK

« Svar #4 skrivet: 23 maj-07 kl 12:23 »
Hej!
Tog du bara ljummet vatten på en bomullstuss och torkade ögat med, då eller? Hur ofta gjorde du detta och hur länge höll du på? Var din tupp/höna svullen runt ögat? Hur var allmänntillståndet? Många frågor men det känns viktigt att veta hur det varit för någon annan och att det blivit bra. Ger liksom hoppet en knuff i rätt riktning :)

LEK

« Svar #5 skrivet: 23 maj-07 kl 14:21 »
Hej!
Nu upptäckte jag att han faktiskt fortfarande är lös i magen. Kanske är det coccidos iaf. Ringde apoteket, de skulle inte få in Esbetre förrän i morgon, hoppas att han lever tills dess :'(

LEK

« Svar #6 skrivet: 23 maj-07 kl 14:22 »
Oj, glömde säja att jag tvättade hans öga med ljummet vatten och han fick upp det direkt. Han är dock hängig och svullen fortfarande...

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:coccidios?
« Svar #7 skrivet: 23 maj-07 kl 14:51 »
Nu upptäckte jag att han faktiskt fortfarande är lös i magen. Kanske är det coccidos iaf.

Coccidios ger ju inte ögoninflamationer..?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

stina-maja

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 23 maj-07 kl 15:18 »
Jag har använt desivån på en kanin en gång det fungade bra saltlösning går väl  an men är det riktigt illa skulle jag gå till en vetrinär

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 23 maj-07 kl 15:23 »
Jag har använt desivån på en kanin en gång

Desivon  ??? ska man väl inte ha i ögonen....

de aktiva ämnena i Desivon (benzalkoniumklorid; kan orsaka allvarliga ögonskador)
« Senast ändrad: 23 maj-07 kl 15:34 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

LEK

« Svar #10 skrivet: 23 maj-07 kl 15:42 »
Citera
Coccidios ger ju inte ögoninflamationer..?  

Men hoppas ni förstår min frustration!!!! Jag vet ju inte vad det är!!! Pratade med sva idag inte heller de vet. Vad ska jag göra!!! Esbetre kanske iaf hjälper så att han blir bra i magen....

Sally

« Svar #11 skrivet: 23 maj-07 kl 20:49 »
Jag baddade 3-4 gånger om dagen, eller när jag såg att det behövdes. Höll på ca 1,5 vecka. Jag tog en bomullstuss och "dränkte" in med ljummet vatten. Jag bytte tuss och tog igen. Använde mycket vatten. Och, ja ögat var svullet runt om hela. Ganska stor "bula". Allmäntillståndet- lite hängig och trött. Annars inga symptom som jag upptäckte.

Lycka till!

Sally
Går det...så går det!

LEK

« Svar #12 skrivet: 23 maj-07 kl 20:59 »
Tack för era svar!!!
Pratade med en annan vet. nu i kväll och han menade att tuppen kan ha både coccidos och en infektion i luftrören. Han ska skriva ut antibiotika i morgon. HOPPAS nu bara att tuppen lever då!!! Fick i honom LITE vatten under kvällen och han var faktiskt inte sämre än att han kunde hoppa upp på nattpinnen (ca110 cm upp). Håll tummarna för honom. Jag har plöjt varenda tråd här om sjuka höns och håller nu på att plöja alla på Kackeltorget, läser här och var om höns och tuppar som varit riktigt dåliga men blivit bättre. KANSKE kan även jag ha sådan tur ngn gång :-\.

norrgårdstupp

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 23 maj-07 kl 21:47 »
Det kan inte vara ILT då , det kan ju yttra sig med igen kladdade ögon , uppburrade, mm
Han låter ingentinng nar han andas eller om han hostar.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #14 skrivet: 23 maj-07 kl 22:57 »
HOPPAS nu bara att tuppen lever då!!!

Om tuppen inte överlever, så skulle jag skicka in honom till SVA för obduktion. Eftersom du hade hönan som dog också för någon vecka sedan.

Alltid bra att veta vad som är orsaken till dödsfall när det är flera.
http://www.sva.se/sv/Malgruppsnavigering/tjanster_produkter/Patologi/Doda-djur/

mvh

Barbro

« Svar #15 skrivet: 24 maj-07 kl 10:52 »
Ögoninflammation och dåligt allmäntillstånd, trött, blir mager, tolkar jag som Marek.
Har obducerat ett ungdjur med de symptomen, det var Marek.
Alla som sjuknar har inte ögonsymptom, och absolut inte förlamningssymptom heller, så det är lurigt.
Men bra att låta obducerra, så man vet var man står!
Har haft många sjukfall bland kycklingar/ungdjur, men , peppar, peppar, de som kläcktes på nyår är alla friska, kanske de äntligen blivit immuna!
Barbro

LEK

« Svar #16 skrivet: 24 maj-07 kl 19:15 »
Hej!
Jo, jag har oxå undrat om det kan handla om Marek men varken kvinnan på Sva eller den duktiga veterinären jag pratat med trodde det. De menade att båda hönan (som dog) och tuppen är för gamla för att utveckla Marek. De är/var båda över 1,5 år. Dessutom är flera lösa i magen. Veterinären gissade på att de har cocciodos och att tuppen fått någon form att infektion pga nedsatt immunförsvar.
Idag har jag varit två gånger på Apoteket inne i stan för att få ut medicin till tuppen. I sista änden visade det sig att de inte hade rätt medicin hemma utan jag fick köra till VÄRNAMO!!! De var det enda Apoteket som hade Tetramycin hemma. Allt som allt har jag nog kört ca 22 mil idag för att hjälpa min tupp! Det tog hela eftermiddagen. Kostade dessutom 500:- + bensin. Nu får vi verkligen hoppas att han blir hjälpt av detta! :-\

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 24 maj-07 kl 19:57 »
Låter som en riktig gåta det här med din tupp o höna.

Håller tummarna för att han klarar sig !
Och att du skickar in honom för analys om han inte klarar sig
så att vi alla får veta gåtans lösning...
och lära oss lite mer  :-[

Fredrikslund

• Södermanland
SV: ögoninflammation?
« Svar #18 skrivet: 24 sep-09 kl 22:31 »
Lite sent. men undrade hur det gick?

Har nämligen en kull på 10 kycklingar och 5-6 st har fått lite svullna ögon och har upptäckt att det ser ut som att det "växer" något rött i ögat. Dom är jätte pigga för övrigt, äter, dricker springer runt och är inte magra eller nått liknanade. Har gett dom antibiotika i ca 2 dagar nu, har sett lite förbättring på vissa och vissa ser det ungefär likadant ut. någon aning?

Fredrikslund

• Södermanland
SV: ögoninflammation?
« Svar #19 skrivet: 28 sep-09 kl 13:26 »
Här komemr bild på ögonen. det första bilden är på hur dom flestas ögon ser ut just nu alltså en 5 st och densista är på den som har det värst. alla andra kan öppna ögonen ordentligen, men denna öppnar bara hälften på detta öga...

Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser