Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Riva panna  (läst 2514 gånger)

torptomte

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
Riva panna
« skrivet: 10 aug-19 kl 09:55 »
Hej, nu söker jag lite tips. Jag har bestämt mej för att riva ut en gammal vedpanna med tillhörande tank. Det ska göras om till sovrum.
Eftersom det inte är något fel alls på systemet så finns det någon chans att man kan skänka bort det mot avhämtning?
Sen stora frågan är ju att själva tanken är ju modell stor, och den går inte ut genom dörren. Haft ett samtal med familjen som tycker det bästa är att riva endel av väggen på huset för att få ut tanken hel att det är bäst. Om ingen ändå vill ha det så känns det onödigt att ta ut den hel? Blir väl mycket extra jobb och kostnader att reparera väggen istället för att någon kunnig skär isär tanken och tar ut den bitvis? Någon som har gjort detta och kan ge lite tips? [emoji4]

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Riva panna
« Svar #1 skrivet: 10 aug-19 kl 10:29 »
Hej, nu söker jag lite tips. Jag har bestämt mej för att riva ut en gammal vedpanna med tillhörande tank. Det ska göras om till sovrum.
Eftersom det inte är något fel alls på systemet så finns det någon chans att man kan skänka bort det mot avhämtning?
Sen stora frågan är ju att själva tanken är ju modell stor, och den går inte ut genom dörren. Haft ett samtal med familjen som tycker det bästa är att riva endel av väggen på huset för att få ut tanken hel att det är bäst. Om ingen ändå vill ha det så känns det onödigt att ta ut den hel? Blir väl mycket extra jobb och kostnader att reparera väggen istället för att någon kunnig skär isär tanken och tar ut den bitvis? Någon som har gjort detta och kan ge lite tips? [emoji4]

Prova att annonsera först, då kan ju den som demonterar själv skapa sitt pussel att sen bygga ihop.
Det är aldrig för sent att ge upp.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Riva panna
« Svar #2 skrivet: 10 aug-19 kl 11:37 »
Det brukar vara relativt lätt att klä av tankarna deras isolering så dom blir betydligt mindre. Om du plockar bort dörr och dörrkar kanske du kan få ett hål stort nog och slippa riva så mycket.
kretslopp

torptomte

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
SV: Riva panna
« Svar #3 skrivet: 10 aug-19 kl 12:11 »
Det brukar vara relativt lätt att klä av tankarna deras isolering så dom blir betydligt mindre. Om du plockar bort dörr och dörrkar kanske du kan få ett hål stort nog och slippa riva så mycket.
Det är borttaget, bara själva plåten kvar. Har ingen vanlig dörrkarm utan en liten torpdörr så finns inget att göra förutom att riva endel av väggen för att få ut den hel

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Riva panna
« Svar #4 skrivet: 10 aug-19 kl 16:39 »
Ta på hörsenskydden och klyv tanken. Säg att du får en tusing för den hel, så är det mycket jobb att riva en vägg och återställa för det. Tigersåg är nog bäst. Vinkelslip dammar, plasmaskärare och skärbrännare luktar lite de med. En sticksåg fungerar ju också.

Du får ju två stora vattenkar ;D

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Riva panna
« Svar #5 skrivet: 10 aug-19 kl 19:06 »
Ta på hörsenskydden och klyv tanken. Säg att du får en tusing för den hel, så är det mycket jobb att riva en vägg och återställa för det. Tigersåg är nog bäst. Vinkelslip dammar, plasmaskärare och skärbrännare luktar lite de med. En sticksåg fungerar ju också.

Du får ju två stora vattenkar ;D

Tror inte man får en tusing, köpte en 1500 liters, med 3 elpatroner, med termostat, rör, shunt, mm. och en på 500 liter och gav 500 kr stående ute på pall för båda.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Riva panna
« Svar #6 skrivet: 10 aug-19 kl 20:35 »
Men du gör ju alltid klipp ;)

Jag drog till med ett rätt högt pris som man kan få om man har tur. Men å andra sidan kan det bli många samtal och väntan innan en köpare dyker upp.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Riva panna
« Svar #7 skrivet: 10 aug-19 kl 20:53 »
Men du gör ju alltid klipp ;)

Jag drog till med ett rätt högt pris som man kan få om man har tur. Men å andra sidan kan det bli många samtal och väntan innan en köpare dyker upp.
Jo det var ett klipp, han begärde 600 och jag pruta till 500

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Riva panna
« Svar #8 skrivet: 11 aug-19 kl 08:43 »
Ta på hörsenskydden och klyv tanken. Säg att du får en tusing för den hel, så är det mycket jobb att riva en vägg och återställa för det. Tigersåg är nog bäst. Vinkelslip dammar, plasmaskärare och skärbrännare luktar lite de med. En sticksåg fungerar ju också.

Du får ju två stora vattenkar ;D

Tänker som du... kommer arbetet med att sälja eländet i närheten av att riva en vägg så tar jag fram tigersågen och styckar upp åbäket till mindre delar och slänger dom.

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Riva panna
« Svar #9 skrivet: 11 aug-19 kl 11:24 »
Om du odlar, så kan du dela tanken i två halvor på längden så du får två typ "badkar".

Lite patinerat rostiga odlings eller blomlådor till trädgården, gärna upphöjd några dm och belysta.

Då behöver man inte släpa det så långt.

torptomte

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
SV: Riva panna
« Svar #10 skrivet: 12 aug-19 kl 10:22 »
Tack för era svar! Det låter som tigersågen kommer att få arbeta [emoji41] bra idé med att använda det som blomlådor också!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

998 gäster, 3 användare
LimJans, Tur-Johan, Mathias.

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser