har ett liknande problem . Dock vill jag inte ha halsband på mina katter. De är chippade och jag visste inte att det finns ett system för detta. någon som kan berätta mer?
Vad vill du veta?

Man kan "låsa" luckan med en knapptryckning så att katten bara kan komma in (om man vill få in den på kvällen och vill att den är kvar inne över natten) eller låta luckan var öppen för passage både in och ut. Den är dock alltid låst för obehöriga katter, det är bara din som kan använda den. Dock verkar det vara en säkerhetsgrej med luckan (i alla fall vår modell och även de andra modeller vi kollade på), den är alltid öppen för dina katter så att de kan gå in, det är väl för att de ska kunna fly in om de blir jagade. Om vi inte vill att de ska gå in (man kanske har en hund på besök, torkar golven eller något annat som katten inte behöver delta i), så får man dra ur sladden. Först då blir luckan låst totalt. Vår lucka går inte att ställa in så att en av våra katter kan gå ut, men inte de andra. Antingen så kan alla våra katter gå ut, eller så kan ingen göra det.
Man måste ha ett eluttag i närheten av luckan, den går på ström. Det går att sätta i batterier, men bekanta som har testat batteritiden på sin lucka uppgav att de behövde bytas minst en gång i veckan.
Otroligt praktisk! Dock har en av kattdamerna utvecklat vanan att bara kika in genom luckan, då "piper/klickar" luckan och om vi är i köket så hör vi att hon står där. Då vill hon att vi öppnar dörren åt henne. Hon tror alltså att det är en slags ringklocka till henne.