Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Problem med hemmakära getter  (läst 1344 gånger)

mli79

• Skåne
Problem med hemmakära getter
« skrivet: 22 maj-07 kl 11:20 »

Vi har äntligen fixat till getternas sommarhage, staketet består av finmaskigt fårnät på vissa partier, trästaket med el på vissa ställen och en rejäl grind.

Vi har två dvärggetskorsningar som inte har blivit hanterade mkt av den tidigare ägaren, vi har haft dom sedan i mars. Problemet nu med den skyggaste av dom är att hon vägrar stanna i den nya hagen. Hon stångar sig genom nätet tills trådarna flyttar sig så hon kommer igenom alternativt kastar sig igenom trästaketet som är så trångt så att hon får klämma sig igenom plankorna och får då hur mkt stötar från eltråden som helst.  När hon väl är ute så springer hon tillbaka till sin nya hage.

Den andra geten struntar fullkomligt i vilken hage hon än går i - så länge det finns mat så är hon nöjd.

Nån som har nåt tips hur man ska kunna göra den skygga geten mer trygg på ett nytt ställe? Har fått tips på att binda dom första natten där men det känns inte så kul... men det kanske är så man måste göra?
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Problem med hemmakära getter
« Svar #1 skrivet: 22 maj-07 kl 13:03 »
Det kanske går att muta henne genom att lägga ut en massa godsaker i hagen så att den blir "okej" att gå i? Eller hon stannar inte ens länge nog för att "kolla läget" innan hon bryter sig ut?

Låter ju helt panikslaget  det hon gör. Alternativet kunde vara ett kraftigare aggregat så att hon får respekt för eltråden, men det är itne alltid det fungerar heller har jag hört.

/Kimma som har glada hemkära getter som stannar inne utan elstaket..än så länge  8)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Balbina

• -
« Svar #2 skrivet: 22 maj-07 kl 13:17 »
Bygg en fålla som verkligen är helt rymmningssäker och stäng in henne och kompisen där under 2-3 dagar. Se sedan till så hon kan springa tillbaka in i fållan om hon känner sig hotad. Det borde fungera...
Lycka till.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #3 skrivet: 29 maj-07 kl 15:40 »
Bara en fråga: Var finns människorna =tryggheten i förhållande till den nya och gammla hagen.
Kan Du pröva med både mutor, binda henne och hennes getkompis och dessutom  sova över hos getterna?
Om Du vågar stanna där borde det ju inte vara farligt för henne heller!
Besväras hon mer än den andra av mygg eller knott?
Endel getter blir panikslagna om de inte kan gå in i ett mörkt rum om det finns mycket flygfän i luften.
Har Du satt på dem Flusa? Om inte så gör det!!!
De slipper mycket "skit" och obehag om Du kostar på dem detta.
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 30 maj-07 kl 13:22 »
Är det alltså ett upprepat beteende?  Jag har lärt mig (av mina djur) att om en individ gör på ett visst sätt konsekvent, då finns det alltid en orsak.  Men att lista ut orsaken kan vara knepigare.  Börja med Torptomtens tips, och gnugga geniknölarna!  Kanske hon försöker tala om något för Dig som egentligen är ganska enkelt...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

mli79

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 31 maj-07 kl 13:11 »
tack för alla tips!

Vi håller nu på att bygga en helt rymmningssäker fålla i anslutning till den  nya ligghallen.

Den  nya hagen ligger bara tio meter från den gamla, och i den nya har dom bättre uppsikt över gården.

Det är ett upprepat beteende då hon har gjort det två ggr med tio minuters mellanrum. Det tog inte mer än ett par minuter innan hon rymde första gången så hon har inte kommit mer än nån meter innanför grinden innan hon vill tillbaka i den gamla hagen. Tror därför inte att det handlar om knott eller något annat problem utan bara om ren osäkerhet. Men tack för tipset om flusa!

Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 2 användare
krokodil, Nock

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser