Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag kollade hur man sådde körsbär.  (läst 506 gånger)

• Gäst
Jag kollade hur man sådde körsbär.
« skrivet: 21 jul-19 kl 10:01 »
Det hoppade fram en film på Youtube. Jag tror jag sett den för nåt år sedan. Men sen föll det i glömska lite.

"how to germinate Cherry tree from seed"  En indisk kille hade kommit på att man knäckte fröna med en tång. Ser ut som en näbbtång. Han pillade ut den vita kärnan. sen la dem i en burk med fuktigt papper i kylen, 5-7 dagar. Sen tog fram dem ock pillade av en seg hinna på dem. Den skulle bort annars var det svårt för grodden att ta sig ut. Sen sådde han i petflaskor. Sådana där avklippta uppnervända. Såg ut som om han hade en bomullstråd ner som sög vatten. Men det kanske är överkurs om man sår dem ute i vanliga krukor.

Ett pillejobb visserligen, men intressant. Då kunde man köpa körsbär i affären att så. Eller om  man vet någon som har en bra sort. Jag har mest Moreller, eller om de heter Ostheimer. Jag har aldrig fattat vilket. Jag tror de får rotskott för de är överallt här. Men de blommar fint. De som växer utåt vägen får folk äta av om de går förbi.

Jag får nog prova igen det där att så körsbär.  Jag har en del "fågelbär" från torpet som kommit upp av kärnor. Ska sätta ut dem någonstans. Men det är inte så mycket fruktkött på dem..Men rätt goda. träden blir stora ock kraftiga. Jag klipper av mina körsbärsträd nu för tiden. Vill inte ha dem gigantiskt höga. Jag låter dem inte gå i höjden. Inte mer än 3 meter höga helst. Man vill ju ha sol i trädgården.

Det där att ta fram den inre nöten i en kärna gäller ju även aprikoser och persikor mm.

Dela detta:

* Inloggade just nu

292 gäster, 2 användare (1 dolda)
MantaMania

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser