Tipsa på plocksidan i nästa Åter!
Goda nyheter, smarta självhushållarknep och roliga händelser.
Maila petter@alternativ.nu Gärna med bild.
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torp önskas köpa  (läst 595 gånger)

Gurkmeja

• Gäst
Torp önskas köpa
« skrivet: 29 jun-19 kl 19:49 »
Intresserad av att köpa ensligt beläget torp. Krav: Enskild väg till fastigheten. Dvs. Inga förbipassage. Allt av intresse.

sayerbýr

• sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter farm
SV: Torp önskas köpa
« Svar #1 skrivet: 29 jun-19 kl 20:59 »
Intresserad av att köpa ensligt beläget torp. Krav: Enskild väg till fastigheten. Dvs. Inga förbipassage. Allt av intresse.
Oj Nu du, slår du på stort :) Så roligt! Lycka till i ditt sökande.
http://sayerbyr.wordpress.com - En mark med knappt körbar tillfart, en stuga utan el och vatten på traditionellt sätt. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 2km till närmaste hus och 900 meter från något som kan kallas väg. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdommar.

Gurkmeja

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 29 jun-19 kl 22:50 »
Hon kunde ju tro att hon bodde ensligt nog, men icke. Kanske dags att försöka dra det hela ännu ett snäpp längre Sayerby'r

Klasb

• Gotland
« Svar #3 skrivet: 30 jun-19 kl 07:52 »
Varför vill du bo så ensligt.
Själv lever jag enligt principen att närmaste granne ska kunna se om det ryker ur skorstenen.
Om det inte ryker på en vecka så har gubben dött

Vedklyvaren

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 30 jun-19 kl 08:48 »
 Platsen finns. Köpa går inte. Men hyra kan gå bra.

Gurkmeja

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 jun-19 kl 09:38 »
Varför vill du bo så ensligt.
Själv lever jag enligt principen att närmaste granne ska kunna se om det ryker ur skorstenen.
Om det inte ryker på en vecka så har gubben dött
Jag har inga nära grannar Klasb. Ej heller någon som håller koll på/eller bryr sig om hur jag mår. Jag vill helt enkelt få vara ifred när jag är hemma.
« Senast ändrad: 30 jun-19 kl 09:57 av Gurkmeja »

Gurkmeja

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 30 jun-19 kl 09:40 »
Vill bara förtydliga, när jag skrev Enskild väg, menade jag INTE väg ägd utav annan markägare

Gurkmeja

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 30 jun-19 kl 09:46 »
Platsen finns. Köpa går inte. Men hyra kan gå bra.
Tack så mycket Vedklyvaren, men jag är inte så mkt för att hyra. Platsen äger jag redan, men inte vägen dit.

sayerbýr

• -
« Svar #8 skrivet: 30 jun-19 kl 15:58 »
Du kanske skulle specificera hur långt iväg från någon du vill vara.
En enskildväg kan bli svårt att få tag på hela vägen. Om du inte får tag i 50+ Ha norröver där vägen börjar utanför och tar slut i din skog :)

Om jag kommer över 2-3 Ha runt mig så kommer ändå enbart ca 100-200m vara min privata väg. Den jag nyss dikat. 700m kommer vara bondens väg. I åfs genom en skog över en åker :) but still. Sen vet i fan vems väg det är egentligen längre bort. Sen kommer en grusväg som jag tror är kommuns.
http://sayerbyr.wordpress.com - En mark med knappt körbar tillfart, en stuga utan el och vatten på traditionellt sätt. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 2km till närmaste hus och 900 meter från något som kan kallas väg. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdommar.

Gurkmeja

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 30 jun-19 kl 16:52 »
Det beror ju helt på hur marken ligger till. Fungerar säkert fint med framkomlighet via en allmän väg & sedan en slingrande avstickare från denna som iaf delvis/slutledes mynnar ut genom/till den egna fastigheten. Jag antar att man då har möjlighet sätta upp bom eller grind på egen mark

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 30 jun-19 kl 19:35 »
Det bästa är ju att köpa en gård vid vägs ände. Köper du ett torp så hör det till så lite mark att bommen kommer nära ditt hus (om du inte kommer överens med markägaren och sätter den i början av avstickaren). Och även ett torp vid vägs ände kan drabbas av stor avverkning runtom, så trivseln försvinner. Men köper du ett torp där det nyss avverkats, så kan du se fram emot lugn och mörker de närmaste 30 åren...

Gurkmeja

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 30 jun-19 kl 20:35 »
Tack för synpunkter. Ja, mer omkringliggande mark är väl helt enkelt svaret.

sayerbýr

• -
« Svar #12 skrivet: 30 jun-19 kl 21:02 »
Tack för synpunkter. Ja, mer omkringliggande mark är väl helt enkelt svaret.
Kolla på hitta.se på din fastighet. Ta fram tomtkartan och kolla hur stor mark och vilka marker som ligger angränsande. Det kanske finns en lösning där?
De var ju så jag hittade mitt ställe ;)

Klasb

• Gotland
« Svar #13 skrivet: 30 jun-19 kl 21:04 »
Ja du är som jag. Jag flyttade ner så jag bodde två km från närmaste granne. Egen mark runt omkring och egen väg fram till stora vägen.men man måste äta. så jag byggde ett par fritidshus och sålde av. Ett liv hela nätterna men förmiddagen skall vara tyst, då ska de sova. Dessutom ska jag vara glad för att turisterna kommer så jag får lite sällskap. uuurrssch.
Nu ska jag flytta ner till stranden, 1,5 km till närmaste hus.
Ledsen demolerade din tråd Gurkmeja.

Gurkmeja

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 30 jun-19 kl 21:29 »
Ja du är som jag. Jag flyttade ner så jag bodde två km från närmaste granne. Egen mark runt omkring och egen väg fram till stora vägen.men man måste äta. så jag byggde ett par fritidshus och sålde av. Ett liv hela nätterna men förmiddagen skall vara tyst, då ska de sova. Dessutom ska jag vara glad för att turisterna kommer så jag får lite sällskap. uuurrssch.
Nu ska jag flytta ner till stranden, 1,5 km till närmaste hus.
Ledsen demolerade din tråd Gurkmeja.
Tur du kan lösa det genom att flytta ner till stranden....nej då, inget demolerande, bara trevligt.

Gurkmeja

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 30 jun-19 kl 21:36 »
Kolla på hitta.se på din fastighet. Ta fram tomtkartan och kolla hur stor mark och vilka marker som ligger angränsande. Det kanske finns en lösning där?
De var ju så jag hittade mitt ställe ;)
Jag har koll på tomtgränser och ägarförhållanden runt mig, men har sådär stor lust att försöka köpa loss så stora (rätt värdelösa) markarelaer (om de inte styckas)

sayerbýr

• -
« Svar #16 skrivet: 30 jun-19 kl 22:02 »
Jag har koll på tomtgränser och ägarförhållanden runt mig, men har sådär stor lust att försöka köpa loss så stora (rätt värdelösa) markarelaer (om de inte styckas)
Ah, jaha, nä då är de inte rätt väg att gå.
Fast skog eller odlingsmark är sällan värdelösa :) Eller att jaga till sig ett stycke kött :)

Gurkmeja

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 30 jun-19 kl 22:18 »
Finns rätt mycket eländig, och knappt framkommlig mark runt.

simon.arvestrand

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 30 jun-19 kl 22:32 »
Finns rätt mycket eländig, och knappt framkommlig mark runt.
Det är kanonfina jaktmarker,  och bra skog på stora delar,  är nog ingen mark man lyckas köpa loss hur som helst

Gurkmeja

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 30 jun-19 kl 22:57 »
Bra på vissa delar absolut.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser