Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hemslakt nöt  (läst 17301 gånger)

PeterTh

• www.norrdal.se
Hemslakt nöt
« skrivet: 21 maj-07 kl 15:30 »
Hej,
Vi ska alldeles strax slakta en drygt 1-årig tjurkalv. Frågan jag har är hur länge den bör hänga och om någon har tips på styckschema, gärna med beskrivning, för nöt? Jag har styckat en massa lamm men det här blir första gången på nöt.

Tack på förhand,

Peter

RaggarBonden

• Hälsingland
Re:Hemslakt nöt
« Svar #1 skrivet: 21 maj-07 kl 17:18 »
Vart i landet bor du ?

Jag tycker det är lite fel årstid att slakta hemma nu ! Om du nu inte bor i Norra Norrland eller har tillgång till kylrum/stor jordkällare !
Flugorna har ju vaknat och kommer att förstöra köttet.

Temperaturen bör dessutom vara under 8 grader så köttet kallnar. Ska det hängmöras vilket man normalt inte gör vid hemslakt av hygieniska skäl, krävs kylrum eller en väldigt stor och fin jordkällare.

Vid normal hemslakt slaktar man ena dan och styckar dan efter. Mörningen sker sedan genom att man tinar köttbiten nån dag innan tillagning.

Men allt beror ju på vilka förutsättningar du har hos dig på din gård.

RaggarBonden :)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

PeterTh

• www.norrdal.se
« Svar #2 skrivet: 21 maj-07 kl 22:11 »
Hej och tack för svar!
Jag vet att det är lite varmt men det ska nog gå bra. Jag tänkte använda en viltsäck för flugorna. Man brukar ju säga att kött ska hänga i 40 dygnsgrader men jag tänkte bara höra om det var någon skillnad på kalv. Jag har hört tvärtom, att det inte får vara alltför kallt när köttet hänger om man vill att det ska bli mört...

Mvh
Peter

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #3 skrivet: 22 maj-07 kl 08:13 »
det är skillnad på kalv o lamm.. de behöver inte hänga lika länge...
Jag har fått lärt mig att de skall hänga åtminstone tills likstelheten gått ur... minst ett dygn...kanske 2...?

Men det är kanske ganska svalt i nån bod eller så och man kan vira in slakt kroppen i tex gamla lakan så inte flugorna kommer åt...

annars finns det sk vilt säckar att köpa...

så visst går det...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #4 skrivet: 22 maj-07 kl 16:32 »
Man styckar olika på kalv och nöt.

Ett enkelt styckshema på de olika styckdelarna samt lite allmän info om bitarnas vanliga användningsområden kan du se på:
http://www.fallmanskott.se/fakta-om-kott/notkott.htm

/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #5 skrivet: 22 maj-07 kl 17:00 »
beroende på hur stor din kalv är så styckar manden ju olika..
mindre kalvar styckar jag som lamm o rådjur..

större djur över 100kg slaktat går ju ofta bra att stycka som vanligt... man delar slaktkroppen osv...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Dollar

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 23 maj-07 kl 17:07 »
Vi bor ju i norrland och ibland har vi tillgång till kylrum och ibland inte så då måste man ju planera när man ska slakta sitt djur.

Nu sist slaktade vi i januari och då var det kallt så då fick vi köra kuppevärmaren i slakteriet för att hålla värmen. Bästa perioden för slakt är ju höst tycker jag personligen.

Det första dygnet får det inte bli mindre än +10 grader sen så måste det hänga minst ett dygn för att få bort likstelheten, därefter hänger man ju det för att det ska möras. Vi gör alltid likadant med alla djur vi slaktar,dvs nöt,älg,lamm,fågel osv.

Nöt styckar du ungefär som älg. Ska se om det går att googla fram  ngt.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Dollar

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 23 maj-07 kl 17:10 »
Här hittade jag en bra bild.

Nöjd med mig själv så insåg jag ju att Fred hade hittat en mkt bättre bild :-[
« Senast ändrad: 23 maj-07 kl 17:15 av Dollar »
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

PeterTh

• www.norrdal.se
« Svar #8 skrivet: 25 maj-07 kl 10:08 »
Tack för alla råd! Jag tror nog att styckningen ska gå bra med de bilder som jag har fått tips om. Tjurkalven slaktades igår och hänger nu i en viltsäck och jag ska stycka den på söndag. Enligt slaktaren så är det inget problem att slakta fram till midsommar men jag hade nog tänkt slakta tidigare men ett eventuellt köp av kalven kom emellan. Nu blev det inte av så då blev slakten nödvändig.

Tack igen,

Peter

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 27 maj-07 kl 18:41 »
Vad vägde din ungtjur då ?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 2 användare (1 dolda)
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser