Hej!
Jag har försökt hitta information om ankor. Hur man gör med dem.
Jag har höns. Och tänkte att några ankor kan jag också ha väl. De e så charmiga.
Skickade efter 6 st alysebury ( stavas det så) ägg. Min kläckare tar bara 9 höns ägg.
Och det blev 5 ällingar som jag fick hjälpa lite på traven ut från äggen då trots vatten sprayning var lite för torra.
De växer fort. Första tiden bodde de i en stor kaninbur med värmelampa på matbordet

. Jag läste att spån är dåligt då de äter allting. Hade handdukar som jag tvättade varje dag. Hade två uppsättningar. De bajsar mycket. En gratäng form med stenar i och vatten. 4: de dagen ställde jag in en lite högre form och lät dem bada under uppsikt. De var jätte lyckliga och plaskade runt.
Så här bodde de i två veckor. Men eftersom det uppstår en viss lukt trots byte av underlag varje dag har de fått flytta ut till mitt växthus. Jag har ställt kompostgaller utanför dörren i en stor U-formad båge då det är gräsmatta utanför. Har en värmelampa i växthuset som de kan gå under om de fryser. Vilket jag aldrig sett att de gör. Nu har jag byggt en tillfällig låda de kan bo i. 2x1 meter. Dragfritt och med plåttak. Och dörr så de kan sova tryggt. Jag har strött sand och lagt ut papp på golvet i växthuset men som sagt. De bajsar mycket. De äter en del och bajsar 3 delar.

. Kaninburen de bodde i är nu deras badbalja utan nätet. De har vuxit och är nästan lika stora som mindre fullvuxna höns. Och knappt 4 veckor. Fattas 2 dagar.
Nu till min fråga. Kan de bo i lådan på natten? Eller är det fortfarande för kallt för dem. De har fortfarande sin gula dundräkt med fjäderpinnar som växer. Men inga fjädrar.
Just nu kan det gå ner till 4 grader på natten. Trots maj och jag bor i Göteborg. Vill göra rent växthuset. Eller hur varmt måste det vara på natten så de klarar av det?
Det är meningar att de skall bo med hönsen då jag skall bygga till ett glashus utan golv menar inte klar ännu med detta. Därför den tillfälliga lådan.
Och fråga två. Två har en rosa näbb och är mindre än de tre med orange näbb. Är de honor? Och de andra tre stora,hanar?
De låter fortfarande lika i sitt läte.
// Ulrike.