Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köksfläkt Vedspis  (läst 7136 gånger)

nyhem

  • Inlägg: 34
    • Ångermanland
Köksfläkt Vedspis
« skrivet: 13 mar-19 kl 00:32 »
Hej!

Undra om nån vet vad som gäller. Om lagar och lokala bestämmelser.

Funderar på köksfläkt till vedspisen.

Tar gärna emot tips, på var regelverk finns att läsa. Gärna specifika tips.

Jo, jag ser faror med fett.

Smarta ”alternativa montage konstruktioner” är oxå välkomna. Gärna foton på era finurliga ”patent”😀.
Snabb o enkla lösningar. Ingen imkanal. Blir separat rör ut.


torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Köksfläkt Vedspis
« Svar #1 skrivet: 13 mar-19 kl 07:46 »
Kolla i monteringsanvisningen för den köksfläkt du tänker använda. Där brukar det finnas två olika uppgifter om minsta avstånd mellan spishäll och fläkt. Ett lägre som gäller för elspis, ett högre för gas- eller vedspis.
Om det finns några lokala regler så bör de finnas utlagda på din kommuns hemsida, ofta - men inte alltid - ingår de i s k lokala ordningsföreskrifter men de kan även finnas någon annanstans.
Men om köksfläkten är CE-märkt och även monteringsanvisningen är med i certifieringen, så är det i första hand uppgifterna i den som gäller.

Om du ska dra ut ett separat rör genom vägg, så ta hänsyn till vilka vindriktningar som är vanligast på platsen och skicka inte ut röret åt ett sådant håll att det ofta blåser rakt in genom det. S k kallrasskydd klarar inte av så hårt lufttdrag som det kan bli i sådana fall. Om det vill sig riktigt illa så kanske inte köksfläkten räcker till för att övervinna vindtrycket heller.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Köksfläkt Vedspis
« Svar #2 skrivet: 13 mar-19 kl 10:03 »
Nu är det många år sedan, så lappen är kanske inaktuell, men då jag monterade gasspis i min lägenhet i Uppsala (som inte har stadsgas) fick jag ett papper från brandförsvaret om installationsregler för el, gas- och vedspisar samt köksventilation. Jag vill minnas att självdragsventilation är helt ok över vedspis, men INTE fläkt. Med ett flottfilter värt namnet och rengöring av detta innan det börjar droppa ser jag inget praktiskt problem med köksfläkt rakt ovanför vedspis, förutom att det blir förbaskat varmt under mycket längre tid, om man använder vedspisen för uppvärmning hela dagarna. Dagens köksfläktar innehåller en hel del plast som förmodligen åldras snabbt i konstant värme. Det verkar också vara väldigt snålt med flottfilter, vilket är en stor brandrisk! Jag köpte en billig köksfläkt från IKEA och den visade sig helt sakna flottfilter!
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

ca

  • Inlägg: 248
SV: Köksfläkt Vedspis
« Svar #3 skrivet: 13 mar-19 kl 15:53 »
Köksfläkten skall monteras minst 40 cm över en elektrisk spis, minst 65 cm över en gasspis och minst 100 cm över en vedeldad spis. För bästa funktion bör väggmonterade köksfläktar monteras 50-65 cm ovanför spisen och frihängande modeller 60-70 cm ovanför spisen.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Köksfläkt Vedspis
« Svar #4 skrivet: 13 mar-19 kl 15:58 »
Vitsen med att inte ha köksfläkt över vedspisen, är att fläkten riskerar att suga ut rök från spisen i köket. Hällen är ju aldrig helt tät, vilket den heller inte behöver vara, eftersom draget i normala fall ska vara ut genom rökgången.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Köksfläkt Vedspis
« Svar #5 skrivet: 13 mar-19 kl 19:09 »
Såna här har det varit på några ställen jag rivit.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Köksfläkt Vedspis
« Svar #6 skrivet: 13 mar-19 kl 19:41 »
Köksfläkten skall monteras minst 40 cm över en elektrisk spis, minst 65 cm över en gasspis och minst 100 cm över en vedeldad spis. För bästa funktion bör väggmonterade köksfläktar monteras 50-65 cm ovanför spisen och frihängande modeller 60-70 cm ovanför spisen.

Källa till måttuppgifterna? Gäller de generellt (t ex i hela Sverige), eller avser de regelverk för en viss kommun eller en viss modell av köksfläkt?

nyhem

  • Inlägg: 34
    • Ångermanland
SV: Köksfläkt Vedspis
« Svar #7 skrivet: 14 mar-19 kl 00:14 »
Jodå de dära måttena går o finna fram lite här o där.
Men som nån skrev. Gäller de över hela landet eller kan det var lokala bestämmelser.
Är för slö att lösa på hoss boverket. För det är väl där sånt står.
 Bra tips om lokalt hos kommun.som nån skrev.

Uttorkningsfaktorn av material, mycket tänkvärt.  Fast det är väl mest dropp av fett som stör mig.

Fanken oxå det blir till att svetsa ihop, ett ordentligt hemmabygge istället. Som funkar idiotsäkert. Fettfilter och fettuppsamlare, får komma på sidan. Den där ”söta” fläktkåpan får bli över annan spis.

Skoj om nån vill visa, sina egna smarta ”patentlösningar på bild. För inspiration då.

Samla gamla diskbänkar nu då och två gamla ”restaurangfilter” samt en liten bytta.

Störigt efter ommålningen😆.


 

 

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Köksfläkt Vedspis
« Svar #8 skrivet: 14 mar-19 kl 10:43 »
Undertryck i köket när man ska tända spisen är ingen höjdare. Hur ser det ut nu har du imventil, dvs en ventil i skorstensmuren ovanför vedspisen. Den brukar fungera som bäst när muren är varm, det kan också behövas ett fönster på glänt för att det ska fungera bra. Då kanske en spishuv räcker.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 2 användare
simon.arvestrand, woodcraft68

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser