Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Projekt rädda ladan  (läst 7822 gånger)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Projekt rädda ladan
« Svar #20 skrivet: 04 mar-19 kl 11:28 »
Kan du inte ta ett långt plattjärn och lägga runt hammarbandet och dra fast båda ändarna i dragbandet? Antingen med genomgående bult eller några rejäla skruvar?

Jan Isaksson

« Svar #21 skrivet: 04 mar-19 kl 15:06 »
Absolut! Det är en bra och enkel lösning :-)

Jan Isaksson

« Svar #22 skrivet: 04 mar-19 kl 15:18 »
Menar du ett sådant här https://m.clasohlson.com/se/Spikband/31-1715?gclid=Cj0KCQiAtvPjBRDPARIsAJfZz0rzriLdOtNhYqPrXEhVSQTjj1q3iLOXNhUk8PKh3MTfMpXC6HcgjocaAp69EALw_wcB&gclsrc=aw.ds
eller menar du plattjärn? Jag tänker att två spikband som jag drar i ett kryss rund hammarbandet borde funka...

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #23 skrivet: 04 mar-19 kl 17:56 »
De där är ju smidiga. Ta bara inte de vekaste, för de behöver klara några ton.

Jakobn

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 04 mar-19 kl 19:18 »
Lejden är faktiskt inte så hår belastad i en sådan konstruktion. Genom sparrens placering på tvärbjälken ligger nästan hela takets tyngd på ett trä som inte har några skarvar.

Jan Isaksson

« Svar #25 skrivet: 04 mar-19 kl 19:53 »
Hela takets tyngd vilar på den spruckna bjälken med andra ord? Ditt förslag är att: dra ihop den spruckna bjälken, förhindra att den glider av hammarbandet med hjälp av någon form av vinkeljärn och till sist spika eller skruva på 2" brädor för att hålla ihop det hela. Har jag förstått dig rätt då Jakobn?

Jan Isaksson

« Svar #26 skrivet: 04 mar-19 kl 20:09 »
Det är så många termer som jag inte kan. Men är tvärbjälken den bjälke som är under dragbandet eller hanbjälken eller vad den nu heter min spruckna bjälke?

von tratt

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 04 mar-19 kl 20:45 »
Om jag tror rätt kan den spruckna kallas underram, hanbjälke verkar [oftast] betyda en övre horisontell bjälke.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Jan Isaksson

« Svar #28 skrivet: 04 mar-19 kl 21:35 »
Ok. Ytterligare ett namn! Det är den övre horisontella bjälken som är sprucken. Den undre bjälken står det stödben på och nu tror jag Jakobn menar att dessa stödben transporterar tyngden ner till den och därmed avlastar de både hanbjälken och lejden dvs hammarbandet eller överliggaren. Är det olika ord för samma sak beroende varifrån i landet en kommer, tro?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #29 skrivet: 04 mar-19 kl 23:09 »
Lejden är faktiskt inte så hår belastad i en sådan konstruktion. Genom sparrens placering på tvärbjälken ligger nästan hela takets tyngd på ett trä som inte har några skarvar.

Knutpunkten/infästningen av dragbandet/hanbjälken/underramen mot hammarbandet/lejden och sparren/överramen måste väl vara den punkt som är mest kritisk eftersom den riskerar att dras isär? Övriga fogar har väl trycklast om det inte blåser.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #30 skrivet: 04 mar-19 kl 23:27 »
Och så ser jag vad Jakobn menar :-[ Förstorade upp bilden, så gick det bättre...

Ja, den konstruktionen skjuter inte isär laduväggen, men den har gått hårt åt bjälken. Ser inte bra ut på nästa bortåt i bild heller. Glöm mina hålplåtsidéer och spikband (nja, spikbanden sitter nog inte ivägen) och förstärk med reglar.

Jan Isaksson

« Svar #31 skrivet: 05 mar-19 kl 07:05 »
Då gör jag så! Den får hålla ihop till helgen för nu måste jag åka härifrån några dagar. Tack för all hjälp :-)

Jakobn

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 05 mar-19 kl 07:09 »
Hela takets tyngd vilar på den spruckna bjälken med andra ord? Ditt förslag är att: dra ihop den spruckna bjälken, förhindra att den glider av hammarbandet med hjälp av någon form av vinkeljärn och till sist spika eller skruva på 2" brädor för att hålla ihop det hela. Har jag förstått dig rätt då Jakobn?
Ja det har du nog, kan egentligen inte se att det skulle spela någon större roll om du du drar ihop bjälken eller inte, men någon brädlapp som förstärkning är inte fel.
Som Själv är Bästa Dräng påpekat flera gånger är anslutningen mot lejd (hammarband), en viktig punk framförallt om du ska hålla på och rikta huset kan den utsättas för en del. Ser sammanfogningen lejd mot tvärbjälke(som sparren vilar på) bra ut behövs inget järn.
Det vi diskuterat nu kan vara helt onödiga åtgärder, men för att säkra bygget vid arbetet kan det vara bra.

Jan Isaksson

« Svar #33 skrivet: 05 mar-19 kl 07:20 »
Jag tror att jag försöker dra ihop den iallafall. Det känns som om det är bättre på lång sikt. Som sagt stort tack för alla goda råd.

Jakobn

• Skåne
« Svar #34 skrivet: 05 mar-19 kl 07:24 »
Jag tror att jag försöker dra ihop den iallafall. Det känns som om det är bättre på lång sikt. Som sagt stort tack för alla goda råd.
Helt rätt.

Jan Isaksson

« Svar #35 skrivet: 07 mar-19 kl 10:44 »
En annan sak jag grunnar på är de stockar som sitter på längden under golvet. Ladan består nu (efter att vi rev halva) av tre sektioner och i varje sektion är det 4 stockar som bär golvet. De hänger i plattjärn som är krökta runt överkanten på de stockar som delar av ladan. Bottenstock och en ovanpå.
Har dessa någon sammanhållande funktion eller kan jag kapa plattjärnen? Jag behöver palla under dem i den mittre sektionen för att golvet ska bli rakt. Jag kan inte höja stolparna i vägggen mer för då blir det snett (fast åt andra hållet mot vad det var innan jag började räta upp ladan).

Jan Isaksson

« Svar #36 skrivet: 07 mar-19 kl 10:46 »
Här är en bild på vad jag menar. Det är lite synd att det måste vara så litet format på det man bifogar men jag hoppas det syns ändå.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #37 skrivet: 07 mar-19 kl 11:19 »
En annan sak jag grunnar på är de stockar som sitter på längden under golvet. Ladan består nu (efter att vi rev halva) av tre sektioner och i varje sektion är det 4 stockar som bär golvet. De hänger i plattjärn som är krökta runt överkanten på de stockar som delar av ladan. Bottenstock och en ovanpå.
Har dessa någon sammanhållande funktion eller kan jag kapa plattjärnen? Jag behöver palla under dem i den mittre sektionen för att golvet ska bli rakt. Jag kan inte höja stolparna i vägggen mer för då blir det snett (fast åt andra hållet mot vad det var innan jag började räta upp ladan).

För att avgöra hur det är tänkt att en knut ska fungera så måste man se till dess konstruktion.
Och även koppla en klen lösning mot en helhetsbild.

Sorry för ett kanske utydligt svar men det är så jag försöker tänka när jag ska till och göra något.
Hela tiden fundera på hur krafterna fördelas och tass upp.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Jan Isaksson

« Svar #38 skrivet: 07 mar-19 kl 11:37 »
Jo, dels så är de ju parallella med långväggarna dessa stockar så jag tror inte de gör så mycket nytta för stabiliteten i ladan när de är uppkrokade så där, dels så är det ju en  ganska rejäl extra tyngd de utgör där de hänger, deras egen vikt plus 30-40 kvadrat med 2" golvplank. Golvbjälklaget fäster inte i långväggen någonstans utan bara i de stockar som går på tvären så jag tycker att det borde vara en avlastning att kroka av det och låta det stå på egen grund. Är det feltänkt?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #39 skrivet: 07 mar-19 kl 13:15 »
Jo, dels så är de ju parallella med långväggarna dessa stockar så jag tror inte de gör så mycket nytta för stabiliteten i ladan när de är uppkrokade så där, dels så är det ju en  ganska rejäl extra tyngd de utgör där de hänger, deras egen vikt plus 30-40 kvadrat med 2" golvplank. Golvbjälklaget fäster inte i långväggen någonstans utan bara i de stockar som går på tvären så jag tycker att det borde vara en avlastning att kroka av det och låta det stå på egen grund. Är det feltänkt?

Jag misstänker att det är portar i bägge ändar där stockarna finns.
Då kan man anta att det har varit tänkt till att man skulle kunna köra in där för att lossa eller lasta.
Är det inget du vill ha så kan du med största säkerhet plocka bort dom.
Men...   
åter igen, studera infästningar och sånt för att beräkna draget.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser