Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu är inredningen snart klar!  (läst 1503 gånger)

Tuve

• Skåne
Nu är inredningen snart klar!
« skrivet: 18 maj-07 kl 22:59 »
Vi flyttade till vår gård för bara 6 veckor sen. Hönsen, dvärgkochin, en tupp och två hönor har följt med från Dalby. Jag har avsiktligt flyttat runt dem en del, för de hade kalkben, som jag behandlar, och så flyttar jag dem så att de inte ska bli återsmittade. Men nu börjar det närma sig dags att de ska få flytta till sitt permanenta boende.

Nya hönsboendet är en fd hästbox på 10 kvadratmeter med betonggolv. Jag har gjort hål i väggen och en stege utvändigt och invändigt. Sovpinnar i form av en bred flack stege, med ett galler under som ska hindra dem från att gå i spillningen. Ett trevåningsrede med utlyftbara hyllor, dels för rengöring, men också om man skulle behöva flytta en ruvande höna med rede och allt. Matautomat som hänger i taket. Separat finmaskig bur för kycklingar, med värmelampa. Nu saknas bara att göra det helt rovdjurssäkert med nät över. Och så tänkte vi göra en liten anordning så att vi kan ha automatisk öppning och stängning av luckan. Sambon har nån plan som bygger på att ta vindrutetorkarmotorn ur en bil.
Våra 5 nyköpta dvärgkochinkyklingar (5 veckor gamla), har fått flytta in och inviga lilla buren. De stora ska få följa efter när deras fötter är färdigbehandlade.

Vi skaffade ett myskankpar också igår! De bor lite provisoriskt i en hästbox just nu, men i kväll gjorde jag klart deras hus. Det är ett ganska litet flyttbart fd kycklinghus, men det har ett perfekt rede dit hanen inte kan komma in, för öppningen är för liten. Ny takpapp har jag just satt på, så är det huset redo för inflyttning imorgon.
Borde väl ta lite bilder, men jag kan inte hitta min kamera.

Iskristall

• Västerbotten
Re:Nu är inredningen snart klar!
« Svar #1 skrivet: 19 maj-07 kl 14:00 »
Tuve, om du har bilder - lägg gärna in dem!

Jag satt precis om funderade på hur man skulle inreda ett hönshus och så vips! så hade du lagt in en tråd om det. Magic :)
Sargad flyttfågel som finner tröst i naturen.

Sommartorparn

Re:Nu är inredningen snart klar!
« Svar #2 skrivet: 19 maj-07 kl 15:49 »
Tycker precis jag har sett en annan bildtråd om hur man inreder hönshus. Inte för att det är aktuellt för min del, men du kan väl leta lite...

Dela detta:

* Inloggade just nu

407 gäster, 3 användare
Karlsdotter, kretslopp, Rosanne

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser