Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  oljeradiatorer ????  (läst 3392 gånger)

Trollknytt

• Gäst
oljeradiatorer ????
« skrivet: 18 maj-07 kl 20:57 »
Hej

Jag och min tomte har hittat ett hus,det har luftvärmepump och
vanliga elelement. Är det någon som har tips och ideér om hur man bäst värmer upp det hela, utan att installera vedpanna och vattenburet värmesystem ?
Själv tycker jag att takfläktar är fula men tomten säger att dom fördelar värmen från öppna spisen på ett bra sätt, kan detta verkligen stämma ?
Om man köper oljeradiatorer, spelar storleken någon roll ?
Vilket drar minst ström, ett större som står på lägre värme eller ett mindre som man kanske måste skruva upp på max ?

Tacksamma för alla tips och ideér då vi bott i lägenhet ALLDELES för länge och således inte har den koll vi kanske önskat.

Trolknytt

jenses

• Gäst
Re:oljeradiatorer ????
« Svar #1 skrivet: 18 maj-07 kl 21:17 »
Att byta ut vanliga element mot oljefyllda radiatorer är nog ingen bra affär ;)
De dra lika mycket ström som vanliga,
enda fördelen med dem är att de har en visst värmelagringsförmågan och hållar en jämnare temperatur.
Bara för att de oljefyllda är relativt ny i Sverige är de inte bättre :)
I tyskland t.ex. har man använd dem i minst 30 år,
men därför började där en liten "hype" om direktverkande element för några år sedan  ;D

Tapio

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 18 maj-07 kl 22:21 »
Halaj!

Tyvärr tror jag att din tomte har rätt. Säger tyvärr, för jag tycker inte heller att takfläktar är snygga. Det skiljer många grader mellan golv och tak i ett rum. Fast det märks tydligare ju kallare det är.

Ett tips är att installera en spiskassett i den öppna spisen. Jag har någonstans läst att nettovärmetillskottet från en öppen spis är negativt!

För verkningsgraden spelar inte storleken någon som helst roll. Alla radiatorer har 100% verkningsgrad. Dvs. All ström som förbrukas blir värme.

Dimensioneringen handlar mer om värmekomfort. Ju större kapacitet dina elradiatorer har, desto mindre behöver du springa och skruva upp och ner tempen på dem, allt efter utetemp. Jag pratar om egen erfarenhet här. Jag har underdimensionerat i min stuga. Jag har effekt nog även om det smäller till och blir –25 gr. men det får till följd att jag måste justera dom hela tiden.
En bra tumregel är att man skall dimensionera för 50 Watt/m2. det är väl tilltaget och funkar i norrland.

I praktiken köper man väl radiatorer efter hur brett fönstret man monterar dem under är.

Sedan får du också ta ställning till om du skall ha 400 V element eller 230 V.
400 V är bättre men kräver fast installation (läs: du måste ha dit en elmontör för att bygga om elsystemet i huset). 230 med stickproppskontakt är lättare, men man måste tänka på att inte ha alla element på samma säkringsgrupp. Slår alla element på samtidigt så går ju proppen. Nog så irriterande om det sker klockan två på natten.
Det lär vara kallt i huset på morgonen.

Detta var vad jag kunde komma på såhär på rak arm. Hoppas att du har fått lite kött på benen!

//T

Trollknytt

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 19 maj-07 kl 08:27 »
Tack ni båda  :)

Det var ju synd det där med oljeelementen och takfläktarna :( Det kan ju vara en ide att skaffa en sådan då, kanske finns det några sorts skyddsglasögon man kan köpa så man slipper se den, takfläkten alltså.

Tack för all info om elementen, lite halv jobbigt att vakna till ett iskallt hus, vi får kolla upp det.Antar att det är bäst att utrusta sig med ylle morgonrock och ett par rejäla fårskinnstofflor för säkerhets skull.

trollknytt

ollebolle

« Svar #4 skrivet: 19 maj-07 kl 22:47 »
Luftvärmepump är bättre än elradiatorer. Använd den så mycket som möjligt när ni inte orkar hugga ved.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser