Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Permakulturhus i Skåne  (läst 2442 gånger)

Jordefamn

• Skåne
Permakulturhus i Skåne
« skrivet: 18 maj-07 kl 20:53 »
Efter att ha letat ett tag och hittat fantastiska projekt som detta: http://www.simondale.net/house/ och detta: http://www.caemabon.co.uk/?page=296, har jag beslutat mig för att bygga mig ett eget permakultur-/ekologiskt hus, helst i Skåne.

Det lär dröja ett tag eftersom jag är utfattig, och eftersom jag bara är 24 år gammal ännu, men det skadar väl inte att börja planera så man vet vart man är på väg?

Frågorna är då: var? hur (finns det någon med kunskap om byggande med halm och lera o.d. i Skåne)? när? och kanske även med vem?

Det jag undrar är väl egentligen om någon har förslag på bra platser, helst i Mellanskåne eller på Österlen, som skulle vara bra platser att bygga ett ekologiskt hållbart hus av naturmaterial, i skogsmark, inte för nära modern bebyggelse, och där marken inte kostar skjortan (ja, en väldigt dyr skjorta).

Jag undrar även om det finns något liknande projekt i Skåne just nu, som man skulle kunna komma och titta på, eller kanske något pågående där man kan hjälpa till och få erfarenhet i utbyte?

Jag hoppas jag inte kopierar någon annan tråd som kommit upp förut rakt av nu, jag försökte söka efter ekologiska hus och Skåne, men hittade inget relevant.

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
Re:Permakulturhus i Skåne
« Svar #1 skrivet: 18 maj-07 kl 21:53 »
Du kan ju börja med att kolla in lerbyggeföreningen, http://www.naturligt-byggeri.org/
Där finns säkert en del matnyttigt för dig.
I sommar flyttar jag och min sambo till Österlen, vi planerar att bygga ett litet ligghus för får i halm och lera. Du är välkommen att hjälpa till!  ;) Men det blir inte förrän tidigast nästa vår. Det är lite annat som ska fixas innan dess...  :P
Höns, stickning och pelargoner

Pastorn

• -
« Svar #2 skrivet: 19 maj-07 kl 00:40 »
Eko-byn i Rörum på Österlen, utanför simrishamn, där finns alla möjliga och omöjliga varianter av ekologiska kåkar,
mycket lera, halm kobajs m.m m.m! mycket intressant att studera, man kan även köpa sig en plätt där ganska billigt. men då bor man ju mitt i en by.

Jordefamn

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 19 maj-07 kl 10:56 »
Tack för svaren!
yrian: Lerbyggeföreningen hade några intressanta artiklar, som verkade lovande!
Jag skulle jättegärna vilja hjälpa er att bygga ert ligghus för får när det blir av, det skulle vara en upplevelse och mycket bra erfarenhet om jag ska kunna bygga ett eget i framtiden.

eskiLator: Vet du om Ekobyn i Rörum har någon hemsida eller hur man kan ta kontakt med dem? Jag har inte lyckats hitta något. Det skulle vara intressant att besöka den.
« Senast ändrad: 19 maj-07 kl 11:04 av Jordefamn »

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #4 skrivet: 19 maj-07 kl 20:47 »
yrian: Lerbyggeföreningen hade några intressanta artiklar, som verkade lovande!
Jag skulle jättegärna vilja hjälpa er att bygga ert ligghus för får när det blir av, det skulle vara en upplevelse och mycket bra erfarenhet om jag ska kunna bygga ett eget i framtiden.

Det går så bra så! Läs vidare du, för vi vet verkligen inte mycket om lerhusbygge!  :D Än så länge...
Höns, stickning och pelargoner

Elmi

• Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
« Svar #5 skrivet: 27 maj-07 kl 02:07 »
Ekobyn ligger i Baskemölla, inte rörum. Ninni här på forumet bor där t ex, en annons fanns för ett tag sedan om att nybygare sökes!
Det man vill är ibland något annat än det som är.

Jordefamn

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 27 maj-07 kl 10:35 »
Åh, tack för det, inte konstigt att jag inte hittade något om den förut. :)
Jag är inte säker på att det är en by jag letar efter just nu, men det skulle vara jätteintressant att besöka den och se exempel på byggtekniker.

Jandi

« Svar #7 skrivet: 28 maj-07 kl 00:44 »
Jag och en vän tänkte följa med Ulf Henningsson (www.naturligt-byggeri.org) och studera lerhus ganska snart. Ser verkligen fram emot det!

Jordefamn

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 28 maj-07 kl 08:58 »
Vart ska ni ta er och titta på lerhus?

Pastorn

• -
« Svar #9 skrivet: 29 maj-07 kl 21:15 »
Ekobyn ligger i Baskemölla, inte rörum. Ninni här på forumet bor där t ex, en annons fanns för ett tag sedan om att nybygare sökes!

sorry, fel av mej. Baske ska det ju förstås va. hemsida och sånt har jag ingen aning om, men prova att kontakta Ninni!

Jandi

« Svar #10 skrivet: 29 maj-07 kl 21:26 »
Vart ska ni ta er och titta på lerhus?

Vi drar imorgonbitti till Steninge i Halland, häng med om du är från Götet eller någonstans där emellan.. Det finns plats i gammbilen =)  

Ha en himmla go kväll!

Jandi
0737 75 60 12

Jordefamn

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 30 maj-07 kl 10:12 »
Tack, jag ska försöka kontakta Ninni om ekobyn i Baskemölla.

Tyvärr bor jag i Skåne, så det blir nog lite svårt, då jag också ska på en student på fredag.
Hoppas ni har roligt och slipper regn! :)

Jandi

« Svar #12 skrivet: 30 maj-07 kl 23:24 »
Tack, jag ska försöka kontakta Ninni om ekobyn i Baskemölla.

Tyvärr bor jag i Skåne, så det blir nog lite svårt, då jag också ska på en student på fredag.
Hoppas ni har roligt och slipper regn! :)

Vi hade en underbar dag i Steninge idag, Hans som byggde husen var otroligt trevlig och visade oss runt och berättade om allt möjligt, jättekul!

Sen badade vi i havet, det var lite kallt men helt klart värt det när vi kom upp och satt lite i solen för att torka.

rekomenderas..  8)

//Jandi

Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 3 användare (1 dolda)
Anders Flix, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser