Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken diesel?  (läst 1737 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 11145
    • Medelpad
SV: Vilken diesel?
« Svar #20 skrivet: 22 jan-19 kl 21:36 »
Kolla på respektive mackkedjas hemsida. Där brukar det finnas en sökfunktion där man kan få mackar som säljer en viss slags drivmedel listade. T ex HVO.

Tjalve

  • Inlägg: 3140
    • Blekinge
SV: Vilken diesel?
« Svar #21 skrivet: 22 jan-19 kl 22:24 »
Hur får man tag på Blankdiesel på pump om man inte bor nära en sjömack?

Alternativt, hur får du tag på diesel med bara HVO-inbladning? Inte den här algskapande smörjan. De mackar där jag hittar lagringsråd för deras diesel så säger dom 1-2år. Känns inte stabilt om det är maskiner som används sällan.
Runes säljer blankdiesel över pump i Långasjö annars får du ringa och han och beställa ett par kubik. Dyrare än vanligt men ska finnas ett tag till men blir säkert förbjudet snart.
Socialism is a philosophy of failure, the creed of ignorance, and the gospel of envy, its inherent virtue is the equal sharing of misery.

Lugnebergagård

  • Inlägg: 67
    • -
SV: Vilken diesel?
« Svar #22 skrivet: 22 jan-19 kl 22:39 »
Har kollat på hemsidorna. HVO finns att söka även om det inte är så många som säljer. Blankdiesel hittar jag ingen sökfunktion för.

Det går även att köpa blankdiesel från OKQ8 om du beställer tankbil. Tyvärr får ju sådant inte alltid stå i fred.

Tänkte att någon visste något märke som har det ute på landet för att sälja till bönder eller liknande. Vet ej om man får men det vore önskvärt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 9980
    • Östergötland
SV: Vilken diesel?
« Svar #23 skrivet: 23 jan-19 kl 10:02 »
På Q-star står det blankdiesel på pumpen, men jag vet inte om det går att söka på. Finns säkert inte på alla mackar, har de bara en pump så är de säkert tvingade att ha blandningen.

ensamhet

  • Inlägg: 3704
    • Lappland
SV: Vilken diesel?
« Svar #24 skrivet: 23 jan-19 kl 10:09 »
Ring och fråga de som fyller på mackarna.
När jag bytte gas, fick jag information om vilka som säljer vad i mitt område.

JohnA

  • Inlägg: 1055
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Vilken diesel?
« Svar #25 skrivet: 23 jan-19 kl 13:04 »
Kanske inte 100% ON-topic men heller inte helt snett:  Vad är det som kan orsaka att det bildas rödgulbrun klibbig beläggning i en dieselpump?

Fall 1:
Jag köpte för några år sedan en 40 år gammal byggtork som fungerade utmärkt hos säljaren trots att den stått oanvänd i åtminstone något år. Jag fick med ett fat med ett 50-tal liter diesel som använts till byggtorken och det fungerade utmärkt i någon veckas tid, sedan satt dieselpumpen fast. Något jag inte minns helt säkert är om jag körde slut på den diesel som ingick i köpet och sedan fortsatte med diesel jag räddat ut min slaktade dieseltank från villans källare. När jag rev isär byggtorkens dieselpump satt axeln ordentligt fast och överallt var denna rödbrungula klibbiga gummiliknande beläggning. Jag tvättade rent, skruvade ihop, körde igång med ny diesel och det funkade utmärkt. Lät sedan byggtorken stå några månader, sedan var den hopgeggad igen! Ny rengöring av pumpen som på nytt fått den kläggiga beläggningen. -Funkade utmärkt igen, stod några veckor och så var det samma problem ännu en gång. Efter att jag bytt ut de gamla torra bränsleslangarna har pumpen funkat t.o.m. då den stått still en hel sommar. Jag har även kört värmaren från den gamla diesel jag hade då problemen började. Kanske är det därmed bevisat att gamla bränsleslangar kan laka ur detta "klägg"?

Fall 2:
En kompis köpte en dieselmotor till sin bil, Golf 1,9 TDI. Motorn hade varit med om mycket "hemmamek" och suttit i någon terrängbil. Dieselpumpen var en kinesisk Bosch-kopia "Kiki", märkt "made in Japan". Då motorn startades upp gick den på tre cylindrar på tomgången och skakade våldsamt. Svarade snabbt och fint på gasen med fyra cylindrar. Ingen av "motorgrabbarna" i garaget tycktes förstå min oro, de var glada att motorn äntligen var igång. Det blev en kort provtur senare och strax var motorn stendöd. Härom veckan hjälpte jag till att riva isär den havererade pumpen och den visade sig vara full av ganska stora metallflagor, rejäla repor i kamskivan som ordnar pumpslagen och de glidlagrade "löprullarna" var ihopgeggade av rödbrungult klägg. (typ "hej kompis!") Klägget hade tydligt samlats i den nedre delarna av dieselpumpen, klistrat ihop en av de fyra löprullarna och tvingat den att glida mot kamskivan. Själva pump- och fördelarkolven var blank och fin men förmodligen är spridarna fulla av små metallpartiklar.

Så, vad är detta rödbrungula klägg för ett otyg, och varför bildas det? Att jag träffat på det på två helt olika ställen tyder på att det inte är ovanligt, och med tanke på skadorna det kan vålla känns det som att man bör riva isär pumpen till varje dieselmotor man inte vet säkert om den mår bra, innan man gör ett startförsök.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

ensamhet

  • Inlägg: 3704
    • Lappland
SV: Vilken diesel?
« Svar #26 skrivet: 23 jan-19 kl 13:25 »
Ingen aning om hur alger ser ut, då jag aldrig haft det problemet.
Gegga har jag sett i tankar och filterhållare innan den nya dieseln som sägs ge alger fanns och den geggan kommer från skit i bränslet som samlats under flera år.

Bränsleledningar som löses upp av diesel har jag aldrig varit med om och då har det används spolarslangar, trädgårdsslang och allt man kan tänkas komma över, det enda som hänt är sprickor och läckage.
På traktorn har jag riktig bränsleslang, som monterades för ca 25 år sen och den är det inget fel på.

Aldrig haft nå problem med att starta och köra med motorer som stått 20 år, men då är det Bosch radpumpar på dom jag hållit på med.

torbjorn

  • Inlägg: 11145
    • Medelpad
SV: Vilken diesel?
« Svar #27 skrivet: 23 jan-19 kl 13:46 »
På 90-talet hade försvaret bekymmer med dieselvärmare till fältsjukhus, som ofta blev igenkläggade under övningar.  Så småningom visade det sig att det klägget berodde på att dieseln togs ur fat som det tidigare hade varit smörjfett i.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

199 gäster, 6 användare (1 dolda)
kulvej, alruna, Landet, Kronhjorten, Klasb

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser