Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Jämtland Gård-lantbruksenhet-Jämtland  (läst 1714 gånger)

snowbird

• Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
Jämtland Gård-lantbruksenhet-Jämtland
« skrivet: 08 jan-19 kl 15:06 »
En Gård,lantbruksenhet i Grundsjö,Jämtland säljes 150.000 men billigare vid väldigt snabb affär på grund av sjukdom
Renoveringsbehov föreligger men jag bor här nu så det går att bo här
Uppvärmning med ved från vedspis och vattenburna element på ovanvåningen
Badrum och toalett finns i källaren men det är kallt där tycker jag, åxså en toalett med handfat i anknytning  till  en av hallarna men där behövs rören dras om
Jag använder 2 stycken handikapp toaletter som jag tömmer själv,2 kammarbrunn finns

Då jag är kraftigt elöverkänslig så har jag en manuell elavläsare som jag själv läser av vid månadsskiftet men vill nån inte ha den så går det att skifta till en fjärravläsare
Jag har betalat 2.500 kr för den men den tillhör Eons el

Vattnet här kommer från en tjärn i skogen som befolkningen byggt själva och dragit ledningarna till att vattnet ska komma till alla hushållen ,köksstammen måste bytas då huset är byggt 1939 och det har hållit tills nu
Vattnet här är mycket Gott och Friskt,rena Hälsokuren
Även huset och ladan är byggt av gedigna timmerstockar
Det finns även en brunn på gården som har bra vatten för odlingarna men vill en använda det till att dricka så måste brunnen tömmas och rengöras på väggarna och sen fylls vattnet på automatiskt då det vattnen kommer från urgrunden

1 ha skog,2,35 cirka odlingsmark med en liten bit torv
1 boningshus med 4 rum,huset är i 3 våningar inklusive källare med bakugn och matkällare
Varav 2 av rummen ligger på ovanvåningen,2 på nedervåningen
1 gästhus och ett hus som ska vara garage,1 ladugård i 2 plan med lada ovanför
Per-Albintorp
Rikt djurliv med Fåglar,björn,ren,älg och varg,jag har aldrig blivit störd av de vilda djuren
Jaktlicens ingår ej i denna fastighet men går förmodligen att ordna ändå i skogsägarnas skogar
Här är ensligt och tyst och endast 1 granne längre in i skogen,gården ligger i utsidan av byn,alltså sista huset sen är det raksträcka åt bägge håll,byn har ett fåtal hus,vilka endast bebos av ett litet antal folk,dessvärre finns det många obebodda hus som står och blir dåliga
Kanske finns det någon som vill dra i trådarna och befolka byn igen,det var min idee
Det går ju att starta buisness här i form av att baka bröd,odla grönsaker och bär
Då det finns efterfrågan i Byn som ligger 25 km härifrån
Där finns ica och en invandrare och dem har sagt att dem gärna tar emot mina grönsaker etc,,,
En Qvinna som bor ett antal mil härifrån har även sagt att Hon kan hålla kurs i getmejeri,Dem hade en getgård i Järna utanför stockholm i flera år förut
Det finns även en ekologisk tomatodlare någon mil härifrån
Det går en liten väg straxt ovanför gården och den är trafikerad med cirka 10 bilar/månad
Om en inte är bilburen så bokas en resa med taxi hos strömsunds kommun sen hämtar taxi och kostnaden för det är 54:- för en enkelresa
Har jag glömt att berätta  nåt så snälla ring för mer information

Ring för mer info:0765831065    +467065831065
Tack
« Senast ändrad: 08 jan-19 kl 15:30 av snowbird »

snowbird

• Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
SV: Gård-lantbruksenhet-Jämtland
« Svar #1 skrivet: 19 jan-19 kl 22:15 »
Om en eldar i bakugnen i källaren så värms källaren upp och det blir varmt

snowbird

• Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
« Svar #2 skrivet: 14 feb-19 kl 02:43 »

Rören blir nu utbytta och källaren och Huset har återfått sin värme
Med vänlig hälsning
Snowbird

snowbird

• Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
« Svar #3 skrivet: 20 mar-20 kl 09:52 »
Gården är såld men jag vet inte hur jag ska radera detta inlägg

Dela detta:

* Inloggade just nu

136 gäster, 2 användare
Jesus Kristus Är Guds Ord, Fredrik B

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser