Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa frön från Kina  (läst 199 gånger)

Radar

• Jämtland
Köpa frön från Kina
« skrivet: 04 dec-18 kl 17:08 »
Häromdagen tittade jag in på en kinesisk säljsida. Så småningom kom jag in på olika fröer. Där fanns frön till alla möjliga fantastiska växter. Gigantiska frukter och bär. Eller i en massa olika färger som jag aldrig hört talas om att det finns.
Är detta möjligt, utan genmanipulering? tänkte jag och sökte vidare på nätet.
Tro det eller ej, men det är faktiskt möjligt utan att manipulera generna.

Svaret är i stället att manipulera bilderna. Dessa fantastiska växter finns alltså inte i verkligheten. De har sammanfogat bilder på människor och växter och ändrat proportionerna på storleken.
På liknande sätt gjorde jag en gång så det såg ut som om en kompis rest en stege mot en flugsvamp och målade prickarna på svampens hatt.
Att få till bär i andra färger än de naturliga är ännu enklare.

Jag skriver detta för att ingen ska bli lurad att köpa frön till dessa fantastiska växter, frukter och bär.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

tropfrog

• Västergötland
SV: Köpa frön från Kina
« Svar #1 skrivet: 04 dec-18 kl 22:07 »
Kan tillägga att även när det inte är fotoshoppade foton så får man sällan det man beställt. Om de ens gror så får man ju veta det. Men innan plantorna är tillräckligt stora för att identifiera så har reklamationstiden runnit ut. Ganska så safe för de som vill scamma. Men det har med tiden slagit ut minsta lilla möjlighet för en seriös fröfirma att etablera sig i Kina. Det bästa är att inte lita på någon fröfirma därifrån.

Mvh
Magnus

skogaliten

• -
SV: Köpa frön från Kina
« Svar #2 skrivet: 04 dec-18 kl 22:10 »
Bra tråd!

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser