Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Röka ut kvalster?  (läst 1481 gånger)

Tännlappen

• avsätt korkade moderatorer
    • -
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #40 skrivet: 11 jan-19 kl 21:15 »
Jag har två varianter som skall provas. Det finaste blir det pågående hönshuset bredvid pannrummet som jag murar upp i lecablock. Det blir putsat invändigt så det skall tåla både eld och vatten. Det andra blir enklare med korrugerad plåt invändigt. Det får lite tunnare isolering, men kommer ändå att kunna gå att värma upp och spola av. Sedan får alla de andra husen och skjulen bli tillfällighetshus (eller energiåtervinning). De har byggts i hast då det kommit nya djur, och inget är perfekt fastän några är okey.

Eldkastare går nog att använda vid ett sådant bygge....Då mindre brandfarligt...

Tännlappen

• -
« Svar #41 skrivet: 11 jan-19 kl 21:26 »
 :D...Intressant tråd det här... Det här med kvalster plågar nog många som är måna om sina höns...Plågar ju hönsen mest...Bygger man nytt så måste man ha kvalstren i åtanke och göra det så svårt som möjligt för dom...Frågan är ju då vilket material man kan använda...Undrar om osb är bra för oss som har trägnagare...Inkommen från hård tricepsträning så man är lite stinn av hormoner  :o ...Typ då original Belsebub på grillen kan ju vara något som sagts innan...(svavelrökning)...Ta bort korsen innan bara...Typ bor man i ett område där strimmig trägnagare härjar så borde osb-skivor bli rätt håliga...
« Senast ändrad: 11 jan-19 kl 21:32 av Tännlappen »

Pumba

• Småland
« Svar #42 skrivet: 13 jan-19 kl 16:30 »
Körde grillrunda nr2 igår.
Termometern la av när tempen passerade 65 grader så jag vet inte exakt vad jag uppnådde för temperatur, tog briketter denna gången och det gick avsevärt bättre att få upp tempen.

Jag testade faktiskt rökbomben, men den va överreklamerad, pös till när man tände på sen inget mer, jag slängde den i grillen när jag rensade ut allt efter 3 timmar och då rök det en hel del, men de var ju utomhus.

Men nu höll jag ut värmen längre och uppnådde högre temperatur, dessvärre fick jag någon spricka i fönstret men de är plast och dubbla rutor så inte så farligt.

Jag kan nog säga som så att den lilla mängd kvalster som fanns kvar, var ganska samlade vid just fönstret, men där hade det tagit stopp, hittade inte en enda levande trots att jag letade mycket länge, det som låg vid fönstret var några få % av vad jag rensade ut förra gången.

Kommer göra om en del i hönshuset och ta bort saker som är känsliga för värme, det är lite jobbigt att hålla på att plocka ner och sätta upp saker varje gång och sen lägga in en uppvärmning vid varje månadsstädning.

Vi städar som så att varje vecka rensar vi ut spånen under sittpinnarna och kolla så allt ser bra ut, varannan vecka byter vi allt spån och 1 gång i månaden ska vi även komplettera med total dammsugning av hönshuset och uppvärmning.

Då bör man ju kunna hålla lagom kontroll på så att problemet inte accelererar, skulle det göra det får man väl öka uppvärmningsfrekvensen.

Vårt hönshus består av torpargrund, cellplast och sen en betongkaka på 10cm gjuten på detta, väggarna består av vanliga brädor, 75mm stenull och klätt med osb invändigt, taket är även det osb inne, 30cm stenull och sen är det plåttak på stugan, verkar hålla ganska bra isolering uppåt, det tog mycket lång tid innan snön på taket började ge med sig av värmen, komm lite små droppar efter ca 2 timmar av värme.

Är dock högst tveksam till att jag blivit av med dessa, det är 12 hönor och 2 tuppar, det räcker ju att det är 1-2 kvalster som följt med hönorna under tiden jag grillade, bevisligen så kan det ju följa med kvalster när man köper en höna så varför skulle de magiskt trilla av för att mina hönor var ute 4 timmar i väntan på att detta skulle bli klart, vill hellst inte köra frontline på dem.

Pumba

• Småland
« Svar #43 skrivet: 13 jan-19 kl 16:46 »
Förresten det är ingen som vet vart man kan få tag i värprede enligt bifogad bild?

Jag har ett sådan och det är klart fördelaktigt med plåten vid uppvärmningen så skulle vilja få fatt i ett till för att byta ut det jag har i trä.
Köpte det jag har på lantbutiken men det la de ju ner

Finns en massa skumma sidor som säljer med .se domäner men helt uppenbart inte är svenska sidor, känns inte så lockande att betala med kort på någon hemsida som är körd i google translate.

Tännlappen

• -
« Svar #44 skrivet: 13 jan-19 kl 18:24 »
Körde grillrunda nr2 igår.
Termometern la av när tempen passerade 65 grader så jag vet inte exakt vad jag uppnådde för temperatur, tog briketter denna gången och det gick avsevärt bättre att få upp tempen.

Jag testade faktiskt rökbomben, men den va överreklamerad, pös till när man tände på sen inget mer, jag slängde den i grillen när jag rensade ut allt efter 3 timmar och då rök det en hel del, men de var ju utomhus.

Men nu höll jag ut värmen längre och uppnådde högre temperatur, dessvärre fick jag någon spricka i fönstret men de är plast och dubbla rutor så inte så farligt.

Jag kan nog säga som så att den lilla mängd kvalster som fanns kvar, var ganska samlade vid just fönstret, men där hade det tagit stopp, hittade inte en enda levande trots att jag letade mycket länge, det som låg vid fönstret var några få % av vad jag rensade ut förra gången.

Kommer göra om en del i hönshuset och ta bort saker som är känsliga för värme, det är lite jobbigt att hålla på att plocka ner och sätta upp saker varje gång och sen lägga in en uppvärmning vid varje månadsstädning.

Vi städar som så att varje vecka rensar vi ut spånen under sittpinnarna och kolla så allt ser bra ut, varannan vecka byter vi allt spån och 1 gång i månaden ska vi även komplettera med total dammsugning av hönshuset och uppvärmning.

Då bör man ju kunna hålla lagom kontroll på så att problemet inte accelererar, skulle det göra det får man väl öka uppvärmningsfrekvensen.

Vårt hönshus består av torpargrund, cellplast och sen en betongkaka på 10cm gjuten på detta, väggarna består av vanliga brädor, 75mm stenull och klätt med osb invändigt, taket är även det osb inne, 30cm stenull och sen är det plåttak på stugan, verkar hålla ganska bra isolering uppåt, det tog mycket lång tid innan snön på taket började ge med sig av värmen, komm lite små droppar efter ca 2 timmar av värme.

Är dock högst tveksam till att jag blivit av med dessa, det är 12 hönor och 2 tuppar, det räcker ju att det är 1-2 kvalster som följt med hönorna under tiden jag grillade, bevisligen så kan det ju följa med kvalster när man köper en höna så varför skulle de magiskt trilla av för att mina hönor var ute 4 timmar i väntan på att detta skulle bli klart, vill hellst inte köra frontline på dem.

Där får inte kvalstren det lätt...Med sådan rengöring borde dom hållas i chack...Eller i bästa fall försvinna...

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #45 skrivet: 13 jan-19 kl 18:54 »
Ja, bra hus och bra städplan :)

Jag är också tveksam till giftet, för även om man lyckas knäcka all ohyra med Frontline, så kan man ha den snart igen. Visste jag att det skulle lyckas så skulle jag inte avstå giftet som en engångsföreteelse, men...

Dela detta:

* Inloggade just nu

199 gäster, 10 användare (4 dolda)
Kirja, olleryd, LimJans, kackelmann, Gröfre Slissing, TEF 20

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser