detta gäller ju "vanliga grisar" som skall födas upp för slakt på så kort tid som möjligt på så lite foder som möjligt...
de utfodrar ju med ca med tex griso9000 från lantmännen... innehållande bl a syntetiska aminosyror osv....
Inte utfodring som man vill ha då man har några hushållsgrisar...
I nr 4 av linderödsgrisaen fanns det en chematisk bild över hull bedömningen...
egentligen är det som alla djur...
om du klappar grisen över ryggen så skall inte rygg raden sticka upp på en gris... då är han för mager...
men man skall kunna känna ryggraden under huden ...
om grisen har en fåra över ryggraden o du kan inte känna den ... då är din gris aldeles för fet...
Unga grisar är sällan feta...
Men när de blir lite större runt då 70 kg då får man tex minska ner på kraftfodret till nåt kilo om de får mycket frukt , potatis o bröd...
Jag brukar läsa boken "Gris till husbehov..."
där står det att hushålls grisen skall ha så mycket korgröpe som den äter upp på 20 minuter tror jag det var...
är det kvar så får den för mycket...

så föresten att den boken finna att köpa på
http://www.biblioteket.stockholm.se/default.asp?id=2975&extras=224200%2FIDkostade runt 60 kr..
finns även på adlibris...
svin boken finns också där kostar runt 250 - 300 kr...
Om dina grisar vägde ca 70 kr och ni skållade dem o tog ur inälvorna ... men huvudet var kar då var nog levande vikten drygt 100 kg vid slakt..
Hur feta var dem?
slakterierna vill ju inte ha nåt fett alls.. själv tycker jag att det bör vara ca 1 cm i allfall på ryggen på kotletterna...