Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur fläskiga är mina grisar?  (läst 3510 gånger)

Anders Plogen

• -
Hur fläskiga är mina grisar?
« skrivet: 16 maj-07 kl 18:18 »
Sist vi hade grisar blev de på tok för feta. De hade ett rejält späcklager över ryggen som vi fick slänga bort, eftersom det är svårt att göra något av och inte känns speciellt nyttigt. Nu som då utfodrar vi dem med väldigt varierad kost ("skräp" från butiker m.m.) och jag tycker det är svårt att bedöma energiinnehållet i maten de får. Alltså är det svårt att dosera lagom. Finns det något enkelt sätt att bedöma om de är i "lagom hull"? Var ska man tillta / känna? Jag tycker alltid att grisar känns stenhårda, oavsett om de är feta eller inte.  

gimskogen

• gimskogen.se
Re:Hur fläskiga är mina grisar?
« Svar #1 skrivet: 18 maj-07 kl 08:42 »
genom att studera grisen bakifrån brukar man bedömahullet...

smågrisar... upp till ca 70 kg levande vikt brukar man ge mer eller mindre fri till gång på kraftfoder... sedan ger man en begränsad foder giva...
detta gäller "vanliga skära" grisar... står i boken gris...
finns också en chematisk bild i den hur du bedömer hullet.

tyvärr så funkar inte min scanner...
annars har jag kunnat lagt ut en bild åt dig... men knske du kan låna boken på biblioteket...

det är ju sista månaderna innan slakt som som det är viktigt vad du ger din gris...

hur stor var grisen när du slaktade den... man kan ju mäta dem med ett vikt måttband- runt magen bakom frambenen och se hur mycket de väger..

Hur mycket kraft foder fick de och vilken mat från butiken och hur mycket?

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Anders Plogen

• -
« Svar #2 skrivet: 18 maj-07 kl 10:05 »
Ska de ha fri tillgång!? De verkar ju kunna äta i princip hur mycket som helst. Och jag har märkt att då jag ger dem mycket mat så vill de bara ligga och dåsa hela dagen, istället för att böka och busa i hagen.

På hösten fick de en foderskopa (ca en liter?) kornkross var 2ggr/dag. +bröd, mejeriprodukter, frukt och en hel del "färdigmat" t.ex. pastasallader, pannkaka etc. Den huvudsakliga proteinkällan var yoghurt, fil ost etc.  Vi fick ut ca 70 kg kött per gris. Det som jag tycker är svårt är att bedöma kaloriinnehållet. Det är ju liksom lite skillnad på en hink äpplen och en hink riven ost. Och grisarna bara glufsar i sig alltihop, oavsett hur mycket/kraftigt det är.

Tack för tipset om boken! Ska kolla bibblan eller köpa den.

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 19 maj-07 kl 12:55 »
Vad är det man tittar på bakifrån? Behöver också lära mig bedöma hull på gris.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #4 skrivet: 19 maj-07 kl 20:03 »
detta gäller ju "vanliga grisar" som skall födas upp för slakt på så kort tid som möjligt på så lite foder som möjligt...

de utfodrar ju med ca med tex griso9000 från lantmännen... innehållande bl a syntetiska aminosyror osv....

Inte utfodring som man vill ha då man har några hushållsgrisar...

I nr 4 av linderödsgrisaen fanns det en chematisk bild över hull bedömningen...

egentligen är det som alla djur...
om du klappar grisen över ryggen så skall inte rygg raden sticka upp på en gris... då är han för mager...

men man skall kunna känna ryggraden under huden ...

om grisen har en fåra över ryggraden o du kan inte känna den ... då är din gris aldeles för fet...

Unga grisar är sällan feta...
Men när de blir lite större runt då 70 kg då får man tex minska ner på kraftfodret till nåt kilo om de får mycket frukt , potatis o bröd...

Jag brukar läsa boken "Gris till husbehov..."
där står det att hushålls grisen skall ha så mycket korgröpe som den äter upp på 20 minuter tror jag det var...

är det kvar så får den för mycket... :)

så föresten att den boken finna att köpa på http://www.biblioteket.stockholm.se/default.asp?id=2975&extras=224200%2FID
kostade runt 60 kr..

finns även på adlibris...

svin boken finns också där kostar runt 250 - 300 kr...

Om dina grisar vägde ca 70 kr och ni skållade dem o tog ur inälvorna ... men huvudet var kar då var nog levande vikten drygt 100 kg vid slakt..

Hur feta var dem?

slakterierna vill ju inte ha nåt fett alls.. själv tycker jag att det bör vara ca 1 cm i allfall på ryggen på kotletterna...
 :)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #5 skrivet: 19 maj-07 kl 20:07 »
Vad är det man tittar på bakifrån? Behöver också lära mig bedöma hull på gris.
man tittar på kropps formen...
en gris skall vara lagom rund.... över rygg o baken...
inte vass i ryggen elller för fläskig...

Om man vill spara vissa grisar till avel då är det mycket viktigt att de inte blir feta eller växer för fort.. då kan de få problem med benen när de blir vuxna...
skelettet hinner inte med när de växer...

Anders Plogen

• -
« Svar #6 skrivet: 19 maj-07 kl 20:54 »

Tack gimskogen! Det var precis en sån beskrivning jag behövde, ska hålla koll på dem i år. Mina förra grisar hade nog 4-5 cm fett på ryggen.

Vi behåller allt kött själva eller säljer till närstående, så det spelar ingen roll vad slakteriet tycker. Men dels vill jag såklart att grisarna ska må så bra som möjligt och dels känns det onödigt att ge dem en massa mat som bara blir fett som man får slänga bort...

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #7 skrivet: 01 jun-07 kl 12:16 »
En cm fett på kotletten tycker jag är jättegott!  Och visst går överblivet fett att använda, till ljus bland annat.  Så kasta inte bort det.  Men det är ett ganska dyrt sätt att framställa lyse...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #8 skrivet: 03 jun-07 kl 01:01 »
jag lägger alltid slakt fett o talg i frysen o ger småfoglarna på vintern...
Även ekkorren och gråspetten kommer o tar försig...

Dela detta:

* Inloggade just nu

415 gäster, 1 användare
Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.

* Nya annonser