Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  PVC-fönster  (läst 27637 gånger)

xlab

• Gäst
SV: PVC-fönster
« Svar #180 skrivet: 13 jan-19 kl 15:16 »
Då slår man kofoten i det. 
Det tar så lång tid innan benägen dyker upp.

får hoppas att grannarna är så pass långt bort då eller döva

ensamhet

• Lappland
« Svar #181 skrivet: 13 jan-19 kl 15:59 »
Har aldrig sagt att PVC fönster ska monteras io alla fastigheter, visa fönster skall vara av trä (helst ek karm) jag försvara PVC fönstren för att dom minskar mkt av miljöförstöringen samt att dom inte kräver underhåll på minst 30 år och är energieffektiva)
Aluminium fönstren är jag starkt imott, dels för att det är så eneergi krävande att bearbeta alu, samt att 1:a generationen trä/alum visade sig ruttna  och mer eller mindre falla isär. Men det var 1:a generationen det idag är det nog bättre.
enda nackdelen med träfönster är att vi tar bort jorden naturliga katalysator som har en renande effekt på vår atmosvär.

Med aluminiumfönster, menar jag de som är i bara metall och inget trä inblandat.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #182 skrivet: 13 jan-19 kl 16:02 »
får hoppas att grannarna är så pass långt bort då eller döva

Buset bryter juh i lägenheter oxå..
Och grannarna vill inte bli inblandade.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

xlab

• Gäst
« Svar #183 skrivet: 13 jan-19 kl 16:13 »
Med aluminiumfönster, menar jag de som är i bara metall och inget trä inblandat.

skyltfönster modellen tycker jag inte heller om. Har lite svårt att förstå hur dom kan hålla ett bra U-värde då det är så minimalt med luft mellan dom olika delarna. et är ju en ytterdel och en innerdel av alu som är separerade med en gummi list på 6 mm, ochjag vill tro att den kalla luften förmodligen kommer att kyla innerdelen om det blir riktigt kallt. sen tror jag även att gummit komer att torka på sikt och förstära U-värdet. Men som sagt jag vet inte

ensamhet

• Lappland
« Svar #184 skrivet: 13 jan-19 kl 16:23 »
I industrilokalen jag hyrde tidigare, så var det aluminiumfönster utom i personalutrymmena där det var träfönster.
Antar de hade aluminiumfönster för hållbarheten eftersom det blir hög luftfuktighet, när det körs in snöiga fordon som tinar av.

xlab

• Gäst
« Svar #185 skrivet: 13 jan-19 kl 16:28 »
I industrilokalen jag hyrde tidigare, så var det aluminiumfönster utom i personalutrymmena där det var träfönster.
Antar de hade aluminiumfönster för hållbarheten eftersom det blir hög luftfuktighet, när det körs in snöiga fordon som tinar av.

förmodligen så, det är ju ndel andra aggressiva ämnen i en industriklokal

xlab

• Gäst
« Svar #186 skrivet: 13 jan-19 kl 16:49 »
Ville kolla lite om PVC fönster hade en benägenhet at brinna bättre. Men opps dom vat bättre urden synvinkeln att dom självslocknade efter att lågan vart  släkt i brandhärden., medens träfönstren var tvungna att släclkas med en brandsläckar
Här är LTH fullskale prov: http://www.fonsterexperten.se/info/brand/index.html
Här är en test mellan trä/alu fönster och PVC "SP:S TEST AV TRÄ OCH PVC-FÖNSTREN" :
https://szach-mat.eu/sv/offert/sps-test-av-tra-och-pvc-fonstren/
Kom ihåg att jag inte alltid ser att man anv PVC fönster utan visa byggnader skall ha Trä fönster gärna ekkarm

Så säga vad man vill om PVC, det är att bra mat till fönster och dörrar
« Senast ändrad: 13 jan-19 kl 16:57 av xlab »

malarmaster

• Gäst
« Svar #187 skrivet: 13 jan-19 kl 19:36 »
 och jag ser att plaster oavsett är odugligt som byggmaterial pga miljö m.m . Du kollade givetvis upp vad brandmyndigheten tycker om plaster och giftig rök vid brand?

xlab

• Gäst
« Svar #188 skrivet: 13 jan-19 kl 20:04 »
och jag ser att plaster oavsett är odugligt som byggmaterial pga miljö m.m . Du kollade givetvis upp vad brandmyndigheten tycker om plaster och giftig rök vid brand?

givetvis har du även gjort en resch på det i något avseende eller hur. jag db kolar det mesta när det skrivs på nätet (hittar inte alltid källan men iaf. jag ger ut mina källor med länka så det är bara att db kolla sj så

torbjorn

• Medelpad
« Svar #189 skrivet: 14 jan-19 kl 15:36 »
Om PVC-plast ska slockna av sig själv, så måste den innehålla flamskyddsmedel. Och det är rätt otrevliga kemikalier som man inte vill sprida i onödan.
Vare sig den är självslocknande eller inte, så består rökgaserna till stor del av saltsyra, som ju är starkt frätande. Det är inte ovanligt att frätskadorna pga saltsyran ger så stora följdskador efter en plastbrand att man måste riva byggnaden även om brandskadorna inte var så allvarliga.

Gorrgel

• Hälsingland
« Svar #190 skrivet: 14 jan-19 kl 19:31 »
Återvinning betyder inter automatiskt att fönsterna blivit dåliga. Tyvärr skapar samhället själv en hel del.
1 Spill från tillverkning behöver på något sätt tas om hand.
2 alla inbrott genererar trasiga fönster.
3 ombyggnationer där fönstret inte längre värdesätts.
4...

Såg att glaskassetterna går att byta på PVC fönster, det visste inte jag att det gick att göra. Kanske det är många som mig som inte vet det och kastar dom i onödan. Så lite går det att underhålla/laga ett PVC fönster. Men om plasten i bågen blir skadad då kanske det inte går att laga? Träfönster går alltid att laga, det är då sällan det inte går.

Men det värsta är ju att dom är så ful i jämförelse med fönster från 1700/1800-talet t.o.m. träfönster från 1900-talet är finare.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #191 skrivet: 14 jan-19 kl 20:27 »
Såg att glaskassetterna går att byta på PVC fönster, det visste inte jag att det gick att göra. Kanske det är många som mig som inte vet det och kastar dom i onödan. Så lite går det att underhålla/laga ett PVC fönster. Men om plasten i bågen blir skadad då kanske det inte går att laga? Träfönster går alltid att laga, det är då sällan det inte går.

Men det värsta är ju att dom är så ful i jämförelse med fönster från 1700/1800-talet t.o.m. träfönster från 1900-talet är finare.

Och livslängden är enormt mycket längre.
Och är man händig så går det att reparera skador på ett träfönster....
Prova göra det snyggt på ett PVC-skräp.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

xlab

• Gäst
« Svar #192 skrivet: 15 jan-19 kl 09:24 »

Det finns metoder att (fixa till) mindre skavanker på PVC  men med ett PVC-fönster gjort Europa är det mkt sällsynt med sprickor pa av slag eller nötning) PVC-fönstren har fått sitt dåliga rykte dels pga av 90-talets kinesiska fönster som höll i ca 3 år innan dom började pricka  osv. Dagens pvc är av en helt annan sort och kvalitet än för 20 år sen. PVC fönster idag brinner inte (tar du bort lågan så självslocknar PVC Men inte träfönster, måste eftersläckas. Detta är bevisat av flera intressenter. PVC har likvärdiga giftiga gaser som träfönstren men mindre av Kolmonoxid och även andra ämnen (kan inte säga vilka exakt och vilken mängd men detta finns det åxå belägg för så. Sen att dominte ger samma liv och lyster som ett riktigt träfönster säger jag inget om.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #193 skrivet: 15 jan-19 kl 09:44 »
Finns inte en möjlighet att PVC har likvärdiga giftiga gaser som träfönster. PVC är en homogen plast (och så lite tillsatser) som består av polyvinylklorid. Det är inte litet klor man har instängd i en sådan plast.

Plaster hör till forskningens framsteg, och PVC har en del egenskaper som gör den väldigt användbar, men när det gäller att elda den så är den en av de värsta.

xlab

• Gäst
« Svar #194 skrivet: 15 jan-19 kl 09:48 »
Finns inte en möjlighet att PVC har likvärdiga giftiga gaser som träfönster. PVC är en homogen plast (och så lite tillsatser) som består av polyvinylklorid. Det är inte litet klor man har instängd i en sådan plast.

Plaster hör till forskningens framsteg, och PVC har en del egenskaper som gör den väldigt användbar, men när det gäller att elda den så är den en av de värsta.

Brandprov | Brandtest - LTH Fullskaleprov

I ett fullskaleprov hos Institutionen för brandteknik vid Lunds Tekniska Högskola har brandbeteendet hos PVC-fönster och träfönster jämförts.

Sammanfattningen visar att ett PVC-fönster inte har sämre brandbeteende och inte medför större brandrisk än ett träfönster.

Projektets huvudsyfte var att kartlägga brandbeteende och brandrisker för bland annat PVC-fönster under verkliga brandförhållanden då fönstren är placerade i flervåningshus.
Utvärderingen genomfördes som en jämförande studie genom experiment i fullskala där PVC-fönstren utsattes för brandpåverkan parallellt med träfönster.

Testet utfördes inne på högskolans område med hjälp av ett trevånings försökshus som försetts med fönster i de två nedersta våningarna.
Två träfönster och två PVC-fönster per våning. Två brandbelastningar testades.
Den hårdaste, som redovisas här, hade en brandbelastning på ca 95 MJ/kvm (de flesta svenska vardagsrum har en brandbelastning på< 90 MJ/kvm). Brandhärden fanns i den nedre våningen och fönstren i den våningen hade inga glas.
Fönstren i andra våningen hade treglas isolerrutor. Samtliga fönster var inåtgående med dimension 800x1200 mm
Kommentarer och observationer

Temperaturen i flamman var 800°C efter 2,5 minuter och nådde maximala 1 200°C efter 7 minuter.
    Alla fönster i våning 1 totalförstördes och brann med ungefär samma intensitet.
    PVC-fönstren självslocknade efter ca 10 minuter, träfönstren måste däremot släckas med vatten efter ca 30 minuter.
    Samtliga glasrutor förstördes inom ungefär samma tidsintervall men inga hela glasrutor lossnade.
    Öppningsfunktionen hos träfönstren var helt förstörd, men fungerade bra hos PVC-fönstren som därmed kan fungera som utrymningsväg.
    Maximal HCL-koncentration i utgående brandgaser uppkom efter ca 8 minuter och uppmättes till 14 ppm från PVC-fönstren och 21 ppm från inredningen, främst en golvmatta.

Mer om Pvc-fönster & Brand

Vid ofullständig förbränning av organiskt material bildas alltid kolmonoxid (CO), en luktlös, färglös och potentiellt dödlig gas. När PVC-fönster brinner genereras dessutom koldioxid, väteklorid och vattenånga. Väteklorid (HCL) är irriterande men inte bedövande. Den kan därför fungera som en räddande varningssignal i ett tidigt skede av en brand
- när koncentrationerna fortfarande ligger under en hälsofarlig nivå.
Väteklorid reagerar med vattenånga och bildar saltsyra.

Modern inredning av syntetiska material kan ensamt ge upphov till väsentligt större vätekloridmängder i brandgaserna än vad PVC-fönstren ger.

Det bildas inte mer dioxiner och furaner när en byggnad med PVC-fönster brinner jämfört med när en byggnad med fönster av andra konstruktionsmaterial brinner.

Korosion och strukturella skador

Saltsyra är mycket korrosiv. Vid bränder bildas korrosiva miljöer från en rad olika material, därför är en snabb sanering alltid nödvändig oavsett material i fönsterkonstruktionen.

Eventuella strukturella skador beror snarare på de extremt höga temperaturerna, på över 1 000°C, än på syraangrepp.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #195 skrivet: 15 jan-19 kl 10:20 »
Skulle säga att den rapporten är tolkad av fönstertillverkaren.

I Försöket: "  Maximal HCL-koncentration i utgående brandgaser uppkom efter ca 8 minuter och uppmättes till 14 ppm från PVC-fönstren och 21 ppm från inredningen, främst en golvmatta."

Att tolka detta som att PVC har likvärdiga giftiga gaser som träfönster är fel. Eller att tro att det inte är så farligt för att mattan gav ifrån sig mer väteklorid.

Hur mycket som är skrivet av LTH och hur mycket som är vinklade tolkningar av Fönsterexperten ser jag inte, men kan mycket väl gissa. Man måste kritiskt granska det man blir matad med, speciellt om någon kan ha vinning på att vilseleda en.

malarmaster

• Gäst
« Svar #196 skrivet: 15 jan-19 kl 10:50 »
...och så vill man plötsligt rättfärdiga plastfönster med att  de  brinner dåligt. Det är faktiskt helt oväsentligt då en brand troligtvis gör mer skada på övrigt än ett fönster oavsett. När en brand når fönster så lär redan övrigt vara övertänt.

xlab

• Gäst
« Svar #197 skrivet: 15 jan-19 kl 11:07 »
Skulle säga att den rapporten är tolkad av fönstertillverkaren.

I Försöket: "  Maximal HCL-koncentration i utgående brandgaser uppkom efter ca 8 minuter och uppmättes till 14 ppm från PVC-fönstren och 21 ppm från inredningen, främst en golvmatta."

Att tolka detta som att PVC har likvärdiga giftiga gaser som träfönster är fel. Eller att tro att det inte är så farligt för att mattan gav ifrån sig mer väteklorid.

Hur mycket som är skrivet av LTH och hur mycket som är vinklade tolkningar av Fönsterexperten ser jag inte, men kan mycket väl gissa. Man måste kritiskt granska det man blir matad med, speciellt om någon kan ha vinning på att vilseleda en.

Det är inte flnster tillverkare, det är en rapport av fullskle testen från LTH och ingen annan. men kan du visa att detta inte stämmer så gör det

xlab

• Gäst
« Svar #198 skrivet: 15 jan-19 kl 11:08 »
...och så vill man plötsligt rättfärdiga plastfönster med att  de  brinner dåligt. Det är faktiskt helt oväsentligt då en brand troligtvis gör mer skada på övrigt än ett fönster oavsett. När en brand når fönster så lär redan övrigt vara övertänt.

nopp visar bara att ni inte riktigt har rätt kompetens att uttala  er om vad som är vad

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #199 skrivet: 15 jan-19 kl 12:19 »
Det är inte flnster tillverkare, det är en rapport av fullskle testen från LTH och ingen annan. men kan du visa att detta inte stämmer så gör det

Jag ser inte rapporten, kan du länka.

Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser