Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad heter delen på lien?  (läst 6257 gånger)

Brunetten

  • Inlägg: 9
    • -
Vad heter delen på lien?
« skrivet: 14 jun-18 kl 02:42 »
Jag har en metallorv som har en metallbåge längst ner, har inte sett sådan på någon bild förut. Varför sitter den där och vad heter själva bågen?

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Vad heter delen på lien?
« Svar #1 skrivet: 14 jun-18 kl 06:47 »
Jag har en metallorv som har en metallbåge längst ner, har inte sett sådan på någon bild förut. Varför sitter den där och vad heter själva bågen?
Bild?
Men jag misstänker att det är en båge för att samla upp sädesstrån i rätt riktning  vid skörd av säd. Jag kommer inte ihåg vad en sådan båge heter. ad som talar emot att det är en sådan är att det är ett metallorv. Vid tiden man skördade säd med lie använde man nog mest träorv.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vad heter delen på lien?
« Svar #2 skrivet: 14 jun-18 kl 10:59 »
Vi kallade den för skårsamlare eller skylt. Den ska ha en duk inne i bågen. När vi mejade säd som sen skulle bindas lade vi ihop buntar lagom stora att binda kärvar av.
kretslopp

Brunetten

  • Inlägg: 9
    • -
SV: Vad heter delen på lien?
« Svar #3 skrivet: 19 jun-18 kl 10:36 »
Kan tyvärr inte ta bild nu när jag inte har någon mobil, den håller på att utredas om det som gått sönder går på garantin.

Försökte googla på vad det skulle kunna vara, om det har något med kärvar att göra men gick bet  :-[

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Vad heter delen på lien?
« Svar #4 skrivet: 19 jun-18 kl 20:47 »
Jag vet inte vad delen heter, men här har du en utrikisk sida som beskriver den http://scytheassociation.org/fitting-bow-cradles-to-austrian-scythes-to-mow-corn/

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Vad heter delen på lien?
« Svar #5 skrivet: 19 jun-18 kl 21:02 »
Fanns visst info på Svenska Wikipedia "Lien för sädesskörd kunde förr i vissa trakter utrustas med utriggare (även: stråfångare, mejbåge, grind) för att efter avverkning samla upp till exempel säden i en snygg sträng. Mejbågen bestod av en krage tunna träspetor eller en båge överspänd med säckväv."

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vad heter delen på lien?
« Svar #6 skrivet: 20 jun-18 kl 12:42 »
Jag har använt skårsamlare eller mejbåge. Det underlättar för den som ska binda kärvar.
kretslopp

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Vad heter delen på lien?
« Svar #7 skrivet: 01 jul-18 kl 21:03 »
På Österbottnisk dialekt kallas den "flaggo" eller "svipo" beroende på var man är i Österbotten. Något annat namn känner jag inte till.

Skall man skära säd eller slå vass för takläggning med lien är flaggon absolut nödvändig men då man slår gräs behövs den inte.
Finns det en garanti tycker jag att den borde ingå.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vad heter delen på lien?
« Svar #8 skrivet: 05 aug-18 kl 16:37 »
Ni är ute på fel spår.

Det frågas om de olika delarna för att sätta ihop lien.
Jag minns inte vad just den delen heter på modernare liar, förr så var det en ring formad som ett D därför kallades den D- ring.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Vad heter delen på lien?
« Svar #9 skrivet: 05 aug-18 kl 17:43 »
OK, bra att du fått kontakt med TS och kunnat hjälpa till.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Vad heter delen på lien?
« Svar #10 skrivet: 06 aug-18 kl 04:18 »
Ni är ute på fel spår.

Det frågas om de olika delarna för att sätta ihop lien.
Jag minns inte vad just den delen heter på modernare liar, förr så var det en ring formad som ett D därför kallades den D- ring.
Ja du har helt rätt. https://sv.wikipedia.org/wiki/Lie

Brunetten

  • Inlägg: 9
    • -
SV: Vad heter delen på lien?
« Svar #11 skrivet: 09 aug-18 kl 14:21 »
Det är nog som ni säger, att den är till spannmål.
Liebladets fäste är en D-ring(?) Också men är utbytt till en slang klämma av mig då den andra var så krånglig och rostig.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 3 användare
xaelanar, peterm, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser