Tipsa på plocksidan i nästa Åter!
Goda nyheter, smarta självhushållarknep och roliga händelser.
Maila petter@alternativ.nu Gärna med bild.
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dagsgamla kycklingar i Stockholm sökes  (läst 1166 gånger)

The Poacher

• Uppland
Dagsgamla kycklingar i Stockholm sökes
« skrivet: 03 jun-18 kl 09:53 »
Vi har ett par unga höns som legat och ruvat i nästan tre veckor nu men det har varit lite si och så med äggen. Ibland har de bytt näste och lämnat äggen för några andra nylagda schyssta ägg, några har gått sönder, min sambo plockade några av misstag osv osv. Så jag är mycket tveksam till om det bli några kycklingar nu till veckan. Av de märkta äggen är det bara två kvar och vem vet om de är befruktade eller om de fått kallna under ruvningen.
Men jag skulle gärna låta dem uppfostra några kycklingar, jag behöver några bra mammor och det har jag inte haft förut. Så det är mycket positivt att tre av förra årets kycklingar nu vill ruva.

Så efter mycket snack ovan; är det någon som har några riktigt unga kycklingar ni kan tänka er att sälja? Några som jag tänkte snika in under hönsen och låta dem tro att är deras egna. Jag borde så klart ha startat kläckaren med några ägg för tre veckor sedan när jag såg att de lade sig att ruva... men gjort är gjort...

Raser? Jag är inte så kinkig när det gäller raser, helst några vanliga höns, dvs inte silkes eller sånt. Vi har idag Maraner, Wyandotte, Australorp och jag är mest intresserad av att låta hönsen vara mammor så jag kan kläcka i kläckaren nästa år och låta hönsen ta hand om kycklingarna då.

Ser fram emot era svar! Jag bor i Täby så om någon finns inom rimligt avstånd så kommer jag gärna förbi och köper några, med några menar jag en, två, fyra, fem eller så...

:)

The Poacher

• Uppland
SV: Dagsgamla kycklingar i Stockholm sökes
« Svar #1 skrivet: 03 jun-18 kl 17:10 »
OK - inga svar  :'(

Men så här då... är det någon som har ägg i sin kläckare och som närmar sig de 20 dagarna? Någon som kan tänka sig att skiljas från några stycken? Då kan jag starta upp min kläckare och sedan smyga in kycklingarna under mammorna när det kläcks... Var precis ute och inspekterade de tre som ligger och ruvar... bara två märkta ägg kvar och jag är osäker på om de är befruktade eftersom båda är från våra Creme Legbar (turkosa ägg) och jag ser sällan tuppen bestiga dessa höns.

The Poacher

• Uppland
SV: Dagsgamla kycklingar i Stockholm sökes
« Svar #2 skrivet: 10 jun-18 kl 20:51 »
Det löste sig! Hittade en kille som driver uppfödning av olika fjäderfä i Vallentuna, http://vtunasmadjur.wixsite.com/veda. Han hade allt från påfåglar till Leghorn, ankor, fasaner, guldfasaner, vaktlar... finns det fler fåglar?  ;D
Köpte några kycklingar som jag lät mammorna adoptera. Gick inte helt hundra, en blev ihjälhackad rätt snabbt, men de andra tre togs om hand. Ett tag... två till dog men en är nu adopterad på allvar och hönorna har flyttat ned på marken. Det kändes så bra att jag åkte upp och köpte fyra kycklingar till idag och so far, so good. Ser bra ut. Två hönor mammar tillsammans, de ligger ihop och kycklingarna kryper mellan vingarna. Den tredje mamman har tre kycklingar i sitt rede och är snäll mot dem och de kryper in under henne. Imorgon skall jag kanske försöka flytta ned henne till golvet med de andra mammorna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser