Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är potatisens blast begärlig för vilda djur?  (läst 19659 gånger)

admin

• Administratör
    • Alternativ.nu
Är potatisens blast begärlig för vilda djur?
« skrivet: 14 sep-03 kl 02:59 »
Carina
 Fre 9 Mars, 2001 - 11:19
--------------------------------------------------------------------------------
På den äng där jag tänkt sätta lite potatis går det mycket hjort och rådjur och betar. Äter de upp blasten på potatisen så jag måste hägna in den?

Tobben
 On 22 Maj, 2002 - 10:52
--------------------------------------------------------------------------------
Sent om sider, men det kan ju vara någon mer som undrar:
Nejdå! Det finns inga djur som äter potatisblast (den är ju giftig), däremot kan vildsvin äta upp knölarna i södra och östra sverige upp till Stockholm ungefär.

elsa
 Sö 26 Maj, 2002 - 14:34
Nej det där stämmer inte! Kor äter gärna potatisblast så jag misstänker att andra djur gör det också.

Hälsningar från Elsa

Gille

• -
Re:Är potatisens blast begärlig för vilda djur?
« Svar #1 skrivet: 15 mar-04 kl 22:37 »
Jasså? Överallt man läser så sägs det att potatisblast är giftigt! Man kanske skulle testa på några slaktkaniner...
Kaninuppfödare och pelargontant.

lottis

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 19 mar-04 kl 10:53 »
Jag odlar väldigt lite potatis, just för att rådjuren äter upp blasten, och fasanerna äter upp potatisen >:(

Ibland skulle man vara jägare...då j**** fick dom på nosen.

Lottis

muggo

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 maj-04 kl 02:25 »
Oj, vi har också rådjur här (Västra Götaland) och de äter upp nästan allt, tulpaner, andra blommor, kvistar på äppelträden, sallad, you name it. Däremot har de _aldrig_ rört potatisen, och vi har ändå odlat här i flera decennier. Kanske har en "familj" rådjur fått för sig att de kan äta potatisblast, men det verkar konstigt eftersom det ju som sagt är giftigt och dessutom smakar illa. (jag har provat, och spottat :) )

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 2 användare
conny, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser