Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad gör man med björksav  (läst 1319 gånger)

Skinfaxi

• Småland
Vad gör man med björksav
« skrivet: 07 apr-18 kl 13:04 »
Hej,
Jag tillvaratog för första gången björksav. Det smaker som vatten med lite friskt inslag, typ som citron vatten i styrka.

Nun funderar jag vad man kan göra med den förutom att dricka den? Måsta man koncentrerar den på något sett?

Andra spännande användningsområden?

Postat med Alternativ.nu´s app

The Pink SuperSheep

• Är ett Mufflonfår
    • Hälsingland
SV: Vad gör man med björksav
« Svar #1 skrivet: 07 apr-18 kl 13:28 »
Tyvärr går den inte att spara färsk särskilt länge, den är en färskvara.  :)

Men, ett recept jag hört om man har mycket är att lägga i en kvarts jästkub så skall det tydligen jäsa till ett slags ciderliknande dricka som håller betydligt längre.

Det är svårt att koncentrera, jag försökte koka ihop till koncentrat när jag var liten men det smakade inte alls gott när det kokat länge tyvärr, så jag vet inte om det går...

(men spara den inte för länge färsk, en bekant till mig blev rejält magsjuk då hon drack gammal sav som stått länge i kylen)

.

Der boede en bonde lidt sønden for vor å...
---
Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Textfiluren

• Närke
« Svar #2 skrivet: 07 apr-18 kl 14:32 »
Det måste väl gå att frysa, eller?  Då kan man ju tina upp vart efter man vill ta sig en slurk, efter att björkarna slutat sava?

docswood

• -
« Svar #3 skrivet: 07 apr-18 kl 15:00 »
Japp. Den går utmärkt att frysa.

Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser