Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är höns lättstressade?  (läst 1600 gånger)

lantisen

• Fyrbarnsmamma, shettisägare "bondmora-wannabe".
Är höns lättstressade?
« skrivet: 10 maj-07 kl 22:34 »
Nu håller vi på att planera hönshuset och har flyttat det till rätt ställe  :) Så funderar jag lite över placeringen av hönsgården som kommer att ligga intill gräsmattan där barnen ofta är på dagarna. Det kan ju bli lite tjo och tjim på dagarna  men hur lättstressade är hönsen egentligen? Kan det fungera att ha springande barn utanför hönsgården? Det är ju inte så att de rusar fram och tillbaka hela dagen direkt...  :-\ Har varit hemma hos folk som har sina lösa i trädgården med lekande barn och det verkar fungera...

Någon som vet?

Skytten

• Skåne
Re:Är höns lättstressade?
« Svar #1 skrivet: 10 maj-07 kl 22:39 »
Hönsen tål barnen och hönsen kan bli handtama, har aldrig sett mina höns stressade av mänsklig närvaro eller ljud.
Barnen ska naturligtvis visa hyfs när de umgås med hönsen..
« Senast ändrad: 10 maj-07 kl 22:40 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

lantisen

• Fyrbarnsmamma, shettisägare "bondmora-wannabe".
« Svar #2 skrivet: 11 maj-07 kl 08:58 »
Låter bra  :) Självklart ska barnen visa djuren respekt och hantera dem på ett bra sätt, men de är så små så vi är med dem när de är med djuren mer handgripligt  :)

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
« Svar #3 skrivet: 11 maj-07 kl 09:05 »
Hej!
Mina höns tål barnens stoj riktigt bra, de går ju undan när fotbollarna börjar fara i luften, och barnen har lärt sig att ta det lite lugnt just runt hönsen. Däremot måste jag ofta säga till andras barn att man inte får jaga hönsen.

Dock har min tuppar tålt barnen väldigt dåligt. En tupp jag hade, ansåg att fotbollen var en höna och jobbade ständigt för att göra samma sak med den som med hönorna! Tupparna har försvarat hönorna hårt, mot både mig och barnen. Och än kan jag dessvärre inte stoltsera med en frigående tupp som varit snäll. Gissar att det har med att de är duktiga på att vakta, det är ju bra, men funkar urdåligt med barn.
Dock, barnen har inte älskat att ha hönsbajs runt sig när de ska spela boll och bandy, men det är ett annat problem. I sommar hoppas jag att få klart en hönsgård så att kommande tuppar ska känna sig tryggare och att barnen ska få lite mindre bajs i leken!

Anna

• -
« Svar #4 skrivet: 11 maj-07 kl 11:11 »
Jag växte upp på en gård med en massa olika höns och ankor som gick lösa för det mesta och sedan jag flyttade hemifrån har jag haft egna höns som oftast går lösa. Under alla dessa år har jag bara stött på en tupp som var elak och hoppade på folk och barn. Ingen annan har varit ilsken av sej. Det kan ju hända att det beror på vilken ras man har, men vi har haft många olika och aldrig haft problem med ilskna tuppar förutom den gången.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Dela detta:

* Inloggade just nu

416 gäster, 2 användare (1 dolda)
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser