Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Skåne Tilapia ssp  (läst 1020 gånger)

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
Skåne Tilapia ssp
« skrivet: 25 jan-18 kl 15:54 »
Jag undrar om nån har tilapia att sälja. Fisken tilapia alltså, det finns ett antal näraliggande arter. Tanken är att testa att föda upp lite egen fisk till mat och köra lite aquaponics.. Dvs odla grönsaker och låta fisken ge näring till växterna och så renar växterna vattnet till fiskarna.  Exakt vilken art det är spelar ingen större roll. Inom Skåne intressant för längre kör jag inte och hämtar. Både yngel/ungfisk av intresse och ett avelspar.  Jag har tänkt ha Ibctankar med avskuret lock som dammar till dem dvs en 700-900 liters vattenmängd per "damm".  Jag har ca 40 års erfarenhet av akvariefiskar av diverse slag så  jag har koll på vad firrarna behöver för att må bra.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

tropfrog

• Västergötland
SV: Tilapia ssp
« Svar #1 skrivet: 25 jan-18 kl 18:14 »
Kolla med stadsjord i Göteborg. De odlar massor av tilapia. De har också ett brett kontaktnät och kan troligtvis ge dig både kontakter och stöd/samarbete.

Skulle de inte känna till något i dina trakter så kan jag gärna agera kurir. Jag åker till Helsingborg en handfull gånger om året.

Mvh
Magnus

tropfrog

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 25 jan-18 kl 18:21 »
Jag kollade med en som jobbar med kommersiell fiskodling. De har bara clarias idag. En effektivare art. Mer kött för mindre foder. Men kräver större tankar. Kan det vara av intresse?

Mvh
Magnus

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #3 skrivet: 25 jan-18 kl 19:26 »
Jag kollade med en som jobbar med kommersiell fiskodling. De har bara clarias idag. En effektivare art. Mer kött för mindre foder. Men kräver större tankar. Kan det vara av intresse?

Mvh
Magnus

Nä det är just tilapia som jag funderar på eftersom jag tycker det köttet är gott och det funkar att ha dem i IBC tankar.  Eftersom jag redan har IBC tankar ståendes och tanken är att utnyttja utrustning som jag redan har i doppvärmare, cirkulationspumpar etc. ( Mitt garage är typ ett akvarielager efter ett antal år som galen akvarist :P).  Det är begränsat utrymme också så det får inte plats med stora dammar.

Det kan dock bli så om jag lyckas med det hela och tycker det är kul att jag kan dedikera mer fysisk plats åt projektet, samt spara ihop lite slantar till att köpa in mer grejer.
Mörkmårdens Minigrisar
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #4 skrivet: 25 jan-18 kl 19:28 »
Kolla med stadsjord i Göteborg. De odlar massor av tilapia. De har också ett brett kontaktnät och kan troligtvis ge dig både kontakter och stöd/samarbete.

Skulle de inte känna till något i dina trakter så kan jag gärna agera kurir. Jag åker till Helsingborg en handfull gånger om året.

Mvh
Magnus

Mm ja jag får väl maila dom och fråga så får jag se om det kan lösa sig.
Mörkmårdens Minigrisar

tropfrog

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 25 jan-18 kl 21:33 »
( Mitt garage är typ ett akvarielager efter ett antal år som galen akvarist :P).

Då har vi samma sjukdom :)

Lycka till!

Mvh
Magnus

yuan

• Närke
« Svar #6 skrivet: 25 jan-18 kl 21:38 »
Hej!
Mitt tips skulle vara att kolla upp Gårdsfisk.  gardfisk.se  De verkar vara i skåne också.  Vet att jag läste om dem några år sedan i en bondetidning, men vet inget hur det gått eller rykte mm, men kolla vettja. Lycka till!

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 25 jan-18 kl 22:00 »
Låter kul med tilapia och clarias också för den delen. Jag har inga tips men blev intresserad själv av att ha en god fisk i trädgården. Har nu en hel del guldfisk, men de är bara för skojs skull. De är nog ingen höjdare som matfisk.

Hoppas det dyker upp några som säljer.

Dela detta:

* Inloggade just nu

242 gäster, 7 användare
Stengrim, alternaiv, Nordbo, Humle, Henrik S, jondej, Tjorvis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser