Honor som är feta får lätt havandeskapsförgiftning och då dör hon tvärt i slutet på dräktigheten.... 
Jag har fyra dräktiga honor. Den ena var innan parning lite småknubbig. Jag trodde att de lägger på sig något efter ett par kullar precis som människor kan göra

så jag tänkte inte särskilt på det. Hon är i god kondition annars.
Hsh, vad ska jag tänka på, vilka symtom ger havandeskapsförgiftning och går det att förebygga?
Det här med utfodring av dräktiga honor:
Mina får främst hö och grönt, dvs gräs, maskrosblad/blommor, kirskål, hallonskott, hästhovsblad mm och sly att knapra på. Lottie kanin- och marsvinspellets 2 msk per djur och dag. Ibland morötter och äpple. Inga vitamintillskott eller liknande. Är det tillräckligt? Bör något ändras?
Jag funderar på det här med pellets. Lottie innehåller c-vitamin men det bryts ju snabbt ner. Går fodret att frysa för längre hållbarhet?
På djursjukhuset Strömstads hemsida finns att läsa:
"Utfodra inte med kaninpellets i stället för marsvinspellets. De har inte samma näringsinnehåll. Till skillnad från kaniner och de flesta andra däggdjur, kräver marsvin en hög halt folsyra och C-vitamin i fodret. Marsvinsfoder är därför speciellt berikat på dessa näringsämnen, vilket däremot kaninpellets inte är."
Någon kommentar???
/Dandelia