Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan avjoniserat vatten tvätta bort fett, bakterier och annan smuts?  (läst 6561 gånger)

The Pink SuperSheep

• Är ett Mufflonfår
    • Hälsingland
Nu lyckades jag öppna och läsa artikeln i länken, summan är såvitt jag tolkar detta:

Osmos tar bort salt ur vattnet, sedan passerar det ett så kallat jonbytarfilter (avjoniseringsfilter har funnits länge så tekniken är beprövad), vilket gör det jämförbart med destillerat vatten, dvs exakt som de säger, extra rent vatten.

Såvitt jag tolkar så bygger det på att smuts inte accumuleras i vattnet som vid vanlig rundsköljning, utan att tvättvattnet renas under en lång period, jag gissar några timmar(?).

Det ger alltså samma effekt som kalltvätt av mattor och andra textilier i, jag vet inte om ni sett det, men tror metoden fortfarande används i delar av Ryssland, men anordningen ser traditionellt ut som en jättelik tvätt trumma av trä, men den är fast och vattnet bildar en virvel så att mattorna, eller vad man nu vill tvätta rörs runt på ett liknande vis som i en roterande trumma.

Men här använder de alltså även vatten som befriats på salter i den mån det låter sig göras med modern filterteknik.

Kan inte uttala mig om det ger samma resultat, men det borde faktiskt fungera för hushållstvätt och liknande tror jag, dock torde filtrena vara ganska dyrbara att tillverka och underhålla med dagens teknik.

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Anders G.

• -
Du fattade fel hur man osmosrenar vattnet. (Jonbytaren tar det grova, sedan finputsar man med RO-filtret.)
Du fattade fel om tvättprocessen, när vattnet väl är renat går det till tvättmaskinen. Filtren är inte vidare inblandade.
...
Filtren är snorbillliga att tillverka och underhålla.
...
Det fungerar inte.

The Pink SuperSheep

• Är ett Mufflonfår
    • Hälsingland
Ok, jag blandade nog ihop det med mina gamla skolexperiment med osmos membran, men då läste jag uppenberligen för hastigt, var stressigt igårkväll landade här i en kort pause medan jag höll på att bygga om taket...
Men principen för osmos är annars den att en särskild typ av membran kan tillåta tex vatten att passera men stänger ute tex socker (eller i detta fall salt), verkan blir då den att tex en sockerlösning (här salt) stannar på utsidan av membranet medan rent vatten passerar genom det.

Men, om man nu tillsätter renat vatten borde det väl, som du sade tidigare så gott som omedelbart förorenas och bli till "vanligt" vatten i och med att det får tillbaka alla andra saker vid kontakt med tvätten eller andra saker som är kontaminerade, hushållstvätt är ju deffinitivt hårt kontaminerat av salter och annat som är relativt lättlösliga.

Som jag ser det så måste man då antingen kontinuerligt byta vatten och tillföra renat vatten, eller filtrera det löpande.

Någon som vet mer om detta?

Edit, aha, nu förstod jag hur du menade, nej den typen av filter är nästan billigare än ett vanligt att tillverka...

tropfrog

• Västergötland
Om man som moderna människor är rädd för smuts och byter kläder varje dag i förebyggande syfte? Då lär ju denna metoden av tvätt vara fullt tillräckligt, eller hur? Kanske finns en anledning varför man testar detta i hyreslägenheter och inte hos bonden med 8 barn ute på landet.

Mvh
Magnus

Själv är bäste dräng

• Östergötland
Ja, för salterna blir man ju av med.

Jag råkade köra en diskmaskin utan diskmedel för några dagar sedan och visst blev det lite dimmigt på de finare glasen och osthyvlarna blev inte rena, men det andra var bara att ställa upp i skåpen.

The Pink SuperSheep

• Är ett Mufflonfår
    • Hälsingland
Men, vad är då poängen med att köra in renat vatten i början när det ändå blir "vanligt" vatten  efter några minuter, kan man inte lika gärna köra vanlig kalltvätt utan tvättmedel i så fall?
Tar bort smuts som inte är fet, men fett och olja, etc går inte bort ordentligt då, åtminstone inte för mig...

Någon får gärna förklara för den oförstående här...  :)

Berberis

• Närke
Vid tvätt i kallt vatten utan tvättmedel blir det fett kvar på kläderna. Det mesta fettet kommer från huden, och en del från krämer och salvor som vi smörjer huden med. Hudfettets funktion är att hålla huden smidig. Huden förnyar sig också hela tiden - underifrån. Det yttersta hudlagret ger ifrån sig gamla förbrukade hudflagor, som också är feta. Tillsammans med annan smuts och tvättmedelsrester kan det bildas en gråaktig smet, ibland i form av "tvättlöss" (prickar) på tvättgodset.
Ett ännu större problem är att fettsmeten med tiden fastnar inuti tvättmaskinen: i trumman, under listor, i luddfiltret med mera. I värsta fall fastnar smeten i tvättmaskinens rörliga delar, t.ex. där tvättrumman sitter fast på en axel. Det kan förstöra trummans balans.

Tvätt i kallt vatten avdödar inte mikroorganismer, vilket jag fått bekräftat av Folkhälsomyndigheten. Bakterier och andra sjukdomsalstrare kan alltså finnas kvar.

Det står var och en fritt att tvätta efter behov och behag, med valfria metoder. Det som berör mig illa är vad som kan hända när flera hushåll använder samma tvättmaskin.
Än har jag ett eget hus med en egen tvättmaskin, men jag kan behöva flytta till en lägenhet när jag blir gammal och svag. Vad får jag på mina kläder om de tvättas en tvättstuga? (Spår av en grannes diarré, eller spår av en annan grannes fotsvamp?)

Det finns ingen anledning att slarva med hygienen, bara för att någon tror att det är bra för miljön. Då kan det bli tvärtom: att miljön går back för att det skall tvättas oftare.
En del antibiotika håller på att slås ut av bakterieresistens, vilket är ännu en anledning av vara noga med hygienen.

Min granne köpte helt nyligen en ny tvättmaskin. Hon fick rådet av Elon att köra en 95° tvätt varje vecka - med exempelvis sängkläder - för att "hålla tvättmaskinen i trim".  Det kan komma fler liknande signaler från vitvaruhandeln framöver.

« Senast ändrad: 04 apr-18 kl 18:31 av Berberis »

The Pink SuperSheep

• Är ett Mufflonfår
    • Hälsingland
Det kan nog vara klokt, vanligt tvättmedel har egentligen bara funktionen att skapa en emulsion av fettpartiklarna så att partiklarna lossnar från tyget.
Det dödar inte bakterier, man bör upp i 85 grader eller mer i minst 15 minuter för att ta kol på elaka bakterier (även om bakterierna i sig inte tål så mycket så kan de gå in i olika vilostadier som tål ganska extrema temperaturer, torka, mm).

I teorin borde det vara möjligt att filtrera bort bakterier och virus, men om det är som föregående sade så borde det i så fall bara gälla inkommande vatten till maskinerna med denna metod om nu samma vatten sedan återcirkulerar i maskinen och bara töms bort som vanligt(?).

(Jag är fortfarande nyfiken på fler aspekter kring detta)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
Ja, om man har gemensam tvättstuga så är det nog bäst att köra ett kort 95-graders program innan man kör övrig tvätt.

Det är många fördelar med att bo i eget hus...

torbjorn

• Medelpad
Min granne köpte helt nyligen en ny tvättmaskin. Hon fick rådet av Elon att köra en 95° tvätt varje vecka - med exempelvis sängkläder - för att "hålla tvättmaskinen i trim".  Det kan komma fler liknande signaler från vitvaruhandeln framöver.

Det rådet står också i bruksanvisningarna för många tvättmaskiner. Kanske inte så ofta som varje vecka, men det är nog lämpligt att köra högsta temperatur (85 eller 95°) åtminstone var tionde eller tjugonde tvätt. I all synnerhet om man snålar med tvättmedel, har mycket hårt vatten eller använder tvivelaktiga tvättmedel [här skulle jag ha kunnat lägga ut texten om fördomar mot lågprismärken som innehåller mer parfym än tvättaktiva ingredienser].

Dela detta:

* Inloggade just nu

239 gäster, 9 användare (1 dolda)
Kronhjorten, anonym2020, Lena på Högen, Liisa, fri, circie, Karlsdotter, Wybrewel

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser