Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höhäck  (läst 3629 gånger)

Kaah

• Madicken 4v
Höhäck
« skrivet: 09 maj-07 kl 16:25 »
Hej hopp

Ni som har höhäckar. Har ni dem inne i buren eller utanför, mot nätet liksom? Jag har sett både och, så jag undrar vilket som är vanligast.
Kan kaninerna dra hö genom kycklinggaller typ? Eller är det självklar att de ska vara inne i buren så de bara behöver dra höet genom höhäcken.

Hoppas att ni förstår hur jag menar.
Lycka är att se mina barns hjärtan skratta    /k

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Höhäck
« Svar #1 skrivet: 09 maj-07 kl 17:33 »
Efter en otäck incident med tre kvävda kaninungar (jag såg dem inte när jag fodrade) bestämde jag mig för att OM jag ska ha en kaninbur, så ska den dels vara stor så att jag kan gå in själv och gosa och sköta, dels ska alla foderhäckar fyllas på från utsidan, bara lägga hö/gräs löst mot ett galler.  Eftersom kaniner helst äter nedanför sig, fantiserar jag om att ha en foderhäck som sticker in i buren, så att de kan krafsa fram maten med framtassarna.  Men jag har inte löst hur det ska konstrueras, eftersom jag inte har några djur alls för närvarande.  (Snyft!)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Kaah

• Madicken 4v
« Svar #2 skrivet: 09 maj-07 kl 17:38 »
Först satte jag dem på utsidan. Men det ser ju omöjligt ut att få fram nån mat.

Så nu sitter de på insidan - men det är bökigt att fylla på.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 09 maj-07 kl 17:48 »
Kan Du byta ut burnätet på den delen mot något aningen glesare?  Gamla kylskåpshyllor funkade bra när jag provade.  Om man sätter gallret lodrätt, de krafsar ju med klorna.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #4 skrivet: 09 maj-07 kl 18:05 »
Hej!

Mina höhäckar skiljs från kaninen med ett 25 x 25 mm nät. Fungerar alldeles utmärkt. Kaninerna har huvudbry med att fiska fram höet, och får sålunda mental sysselsättning.

Edgar

Kaah

• Madicken 4v
« Svar #5 skrivet: 09 maj-07 kl 18:55 »
25x25 hmm.... Mitt är nog mindre tyvärr, eller kanske inte. Jag får nog gå ut och mäta.

Gille

• -
« Svar #6 skrivet: 10 maj-07 kl 15:15 »
Jag har mina på utsidan. Haft en unge som omkom i en höhäck på insidan, sådan man köper i djuraffären. Modeller med häckar emellan burarna tycker jag bara blir dammigt o skräpigt. Jag har glasslådor. Enda nackdelen med att ha dem på utsidan är de som rycker i gallret/dörren för att få loss sista stråna innan påfyllning. Men det är ett fåtal som är så energiska.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Disney

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 10 maj-07 kl 21:01 »
Glasslådor? Hur går du tillväga då? *nyfiken*

Gille

• -
« Svar #8 skrivet: 14 maj-07 kl 13:14 »
Jag tar bort ena kortändan, gör hål för buntband i sidorna och fäster dem på gallret, fyller på uppifrån. Uteburarna har samma men då är öppningen åt ena sidan så det inte regnar in.

Disney

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 14 maj-07 kl 16:42 »
Jag tar bort ena kortändan, gör hål för buntband i sidorna och fäster dem på gallret, fyller på uppifrån. Uteburarna har samma men då är öppningen åt ena sidan så det inte regnar in.

Ok..Vilken fiffig och enkel konstruktion!!!  :)

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #10 skrivet: 16 maj-07 kl 17:44 »
 :)SÅ fiffigt och så bra att Du berättar det för oss! :D
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Om_Kring

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 30 maj-07 kl 13:05 »

Upplever du att buntband håller? Tycker kaninerna lätt borde bita av plasten

Dandelia

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 30 maj-07 kl 14:22 »
Men det måste ju gå med ståltråd om man vill ha det?

/Dandelia

Disney

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 30 maj-07 kl 16:00 »
Jag följde detta superfiffiga tips... Fäste med ståltråd vilket har fungerat utmärkt.
Dock har min franska vädurshona kommit åt och knagit på plasten, vilket inte är så bra. Använder mig nämligen av kompostgaller som burnät till de större kaninerna, vilket gör att hon kom åt plasten! Till de andra burarna med mindre nät har detta funkat toppen. Enkelt och billigt!
« Senast ändrad: 30 maj-07 kl 16:01 av Disney »

Om_Kring

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 31 maj-07 kl 00:55 »
Jo en ståltråds liknande tänkte jag också borde hålla bättre, eller i mitt fall en rulle svetstråd.
Undrar hur mycket det kan kosta att beställa tomma glasslådor direkt från tillverkarn.

Disney

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 31 maj-07 kl 08:31 »
Varför inte istället gå till en livsmedelsaffär där lösgodis finns...Dessa plastlådor som godiset finns i  brukar man ju få gratis, iaf i "mina" affärer! Iofs så är lådorna mågot större än glasslådor, men för min del desto bättre!  :)
Det kostar ju inget att fråga!

Gille

• -
« Svar #16 skrivet: 04 jun-07 kl 15:44 »
Citera
Upplever du att buntband håller? Tycker kaninerna lätt borde bita av plasten
Ja, det är få som hittar dem för att gnaga av. De som gått av har varit av sämre kvalitet och slitits när jag proppat lådan full med hö.
Citera
Varför inte istället gå till en livsmedelsaffär där lösgodis finns...Dessa plastlådor som godiset finns i  brukar man ju få gratis, iaf i "mina" affärer! Iofs så är lådorna mågot större än glasslådor, men för min del desto bättre!
Jag har Triumfs lådor på 4 liter. Godislådorna är svåra att skära i, sprivker bara.
« Senast ändrad: 04 jun-07 kl 15:45 av Gille »

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #17 skrivet: 04 jun-07 kl 20:13 »
Godislodor klarar sällan några dagars kallväder, på vintern, om de är utomhus, alltså.  Har prövat nu med lådopr från lösglasförsäljning (kulor). Dessa var "smidiga" i plasten även vid frysprov och lätta att borra och såga i. De är nog större än fyra liter. Men grund ideen är och förblir genial! :)
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

lisalisa

« Svar #18 skrivet: 07 jun-07 kl 11:38 »

Jag förstår inte hur du gör. Är lite segtänkt.
Har du möjligtvis något foto på en glassburk på en dörr?
mvh Annelie

Dandelia

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 07 jun-07 kl 14:29 »
Skär bort en av de 4 sidorna på burken -ej bottnen :D- så du får en öppning att stoppa ner höt genom. Fäst burken mot gallret med öppningen uppåt eller åt sidan. Inte neråt, för då trillar allt ur ;D  Du fäster genom att göra små hål, ett eller två, på var sida om burken. Trä buntband, ståltråd eller snöre genom hålen och sen om gallret och dra till. Klart!

Ta en burk och prova, vet jag!  :)

/Dandelia

Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser