Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Test för nytt byggande!?  (läst 65299 gånger)

malarmaster

  • Inlägg: 5264
    • Småland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #620 skrivet: 04 dec-17 kl 08:10 »
dom vill inte studera allt som andra gjort fel. dom vill inte plugga dom vill inte plugga, dom litar inte på politiker. om det du säger/tycker/anser skulle vi inte ha långtidsarbetslösa eller hur? allt du rabblar upp är just det som dom inte villl göra, då skulle dom ju inte vara just långtidsarbetslösa. Har du pratat med någon som sitter i den situationen någon ggr? tror inte det.
Som sagt du fattar inte efter 30 sidor (snacka om trög) jag erbjuder ingen utb ..
utan utbildning är det få jobb lediga. vill man inte studera blir man bidragstagare resten av livet såvida man inte väljer att bli egenföretagare o baka pizza.
Om du inte erbjuder dessa ungdomar utbildning ,vad är då syftet? Låga arbetskostnader?  Och hur skall du då få med AF på tåget om du inte erbjuder utbildning? det är ju det som är själva syftet med bidragsformen.
Har du lyssnat på dagens nyheter så presenterades just det jag sa igår. Utan gymnasieutbildning får man inget jobb,svenska ungdomar har den lägsta arbetslösheten på 10 år men samtidigt är de som är relativt nykomna i skiten. Lösningen på det är just språkutbildning och skola alternativt lärlingsutbildning.  Alternativet är just att stå vid sidan om.
Vill man inte ha jobb så är det ju givetvis så att det också är ett val,men det blir fattigt då bidragen är låga.
Så du vill bygga ett hus som är till för socialbidragstagare ? Ett nytt utanförskapshus med problem?  Allvarligt förstår jag inte vad du är ute efter.
Någon revolutionär byggmetod har du inte presenterat,snarare tvärtom. din bärande ide för att få ner kostnader är just att få billig arbetskraft. jag tolkar ditt inlägg som att de dessutom inte behöver lära sig något  och det blir ju ett problem för kan de inte bygga från början utan det är första gången på ett bygge lär det inte bli mycket uträttat.
Dina meriter är dessutom inte övertygande,det krävs mer för att konstruera ett hus än praktisk erfarenhet inom olika yrken.just det här med regelverk som du samtidigt säger att du följer i samma andetag som du skriver i tråden att  du har egna lösningar.
Nej,x-lab, jag är inte trög utan en normalbegåvad hantverkare med 40 år inom bygge i bagaget. Företagsledare,politiker,konsult inom byggnadsvård och färgteknik och dessutom lärare inom dekorationsmålning och äldre måleriteknik.Har haft våtrumsbehörighet (utgånget) .

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #621 skrivet: 04 dec-17 kl 12:27 »
Rensat, håll god ton//christelle
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #622 skrivet: 04 dec-17 kl 12:38 »
utan utbildning är det få jobb lediga. vill man inte studera blir man bidragstagare resten av livet såvida man inte väljer att bli egenföretagare o baka pizza.
Om du inte erbjuder dessa ungdomar utbildning ,vad är då syftet? Låga arbetskostnader?  Och hur skall du då få med AF på tåget om du inte erbjuder utbildning? det är ju det som är själva syftet med bidragsformen.
Har du lyssnat på dagens nyheter så presenterades just det jag sa igår. Utan gymnasieutbildning får man inget jobb,svenska ungdomar har den lägsta arbetslösheten på 10 år men samtidigt är de som är relativt nykomna i skiten. Lösningen på det är just språkutbildning och skola alternativt lärlingsutbildning.  Alternativet är just att stå vid sidan om.
Vill man inte ha jobb så är det ju givetvis så att det också är ett val,men det blir fattigt då bidragen är låga.
Så du vill bygga ett hus som är till för socialbidragstagare ? Ett nytt utanförskapshus med problem?  Allvarligt förstår jag inte vad du är ute efter.
Någon revolutionär byggmetod har du inte presenterat,snarare tvärtom. din bärande ide för att få ner kostnader är just att få billig arbetskraft. jag tolkar ditt inlägg som att de dessutom inte behöver lära sig något  och det blir ju ett problem för kan de inte bygga från början utan det är första gången på ett bygge lär det inte bli mycket uträttat.
Dina meriter är dessutom inte övertygande,det krävs mer för att konstruera ett hus än praktisk erfarenhet inom olika yrken.just det här med regelverk som du samtidigt säger att du följer i samma andetag som du skriver i tråden att  du har egna lösningar.
Nej,x-lab, jag är inte trög utan en normalbegåvad hantverkare med 40 år inom bygge i bagaget. Företagsledare,politiker,konsult inom byggnadsvård och färgteknik och dessutom lärare inom dekorationsmålning och äldre måleriteknik.Har haft våtrumsbehörighet (utgånget) .

Jag vet vad samhället kräver och hur alla tycker det skall se ut. men om vi alla gör exakt samma sak blir dit ingen utveckling eller hur?, jag har gått va 6-7 år i grundskola 1 mån i gymnasium. ända har jag kommit ikap det stora flertalet inom byggsektorn. Idemessigt har jag sprungit om dom flesta , många av mina ider är verklighet idag (55+ skissade på det ca 10 år inna det vart värkligt i Västerås och nu i Eskilstuna.) jag låg förre med driften av gatubelysning med ca 3-5 år (sätta upp en solcell och en liten vindturbin på alla tyktstolpar som driver belysningen  (det  görs i en kommun i söder). Pratade med energiutvecklaren i Eskilstuna och en tanke,(han var helt överens med mitt förslag/tabke och tyckte det varmkt bra, har massor av ider och unvecklingar på lager dels för Ellokales men även för statligt och företag. sen att det finns folk som saknar endel av dessa egenskaper skall tydligen bara sätta käppar i hjulen ... bra utveckling :(

Har byggt eget med 800W behov för uppvärmning av fastigheten, ritat huset sj byggt själv kopplat själv löst alla problemen själv fått allt godkänt av ellokales  (el vvs och vent) indt braskamin själv
« Senast ändrad: 04 dec-17 kl 12:47 av x-lab »

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #623 skrivet: 04 dec-17 kl 12:39 »
.
Alla utom ts har svarat ::)

Vad har jag inte svarat på ?

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #624 skrivet: 04 dec-17 kl 12:50 »
.
Alla utom ts har svarat ::)

vem äger normalt en hyreslägenb ? byggaren tar imot pengaren och visar kvitenser på matrial kostnader samt löner osv

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #625 skrivet: 04 dec-17 kl 13:03 »

För att du inte lyssnar kanske?  Det ni kritiserar /frågeställningar är steg 50-> (är intresserad av att veta vilka ideer som har alla delar til 100% klara efter ett idestadie
Då är det faktiskt enklast att gå till pudelns kärna? Ja det är det säkert, och jag har försök penitrera problematiken i spå stor utsträckning som jag kan

Dessutom så är det faktiskt du som sitter med problemet att övertyga kritikerna att dina idéer är förträffliga.
Måste fråga.   Hur tycker du det går? Nja kunde gått bättre
Tyder det på att du kan få bygglov och kanske sponsorer utifrån den kritik du fått?Bygglovet tror jag inte blir allt för stora problem (får bygg 40 Kvm utan bygglov) och för en test blir det inga problem

Varför tar du inte till dig av de frågeställningar som väcks avseende miljöhänsyn och personalens välmående?Miljö tar jag hänsyn till, det är mkt bättre att köpa aqllt med så få transporter som möjligt och låta den gå längresträckor utan stopp än att köpa massor av små köp och ha en hel uppsjö av start och stop.. vad menar du med personalen?
Man kan förutsätta att kunskapsbaserad bland din personal kommer vara enormt skiftande, skall dom gå med dig som handledare? Hur många kan du handleda? Att sammanfoga trä är ingen framställning av uran direkt
Eller skall du anställa handledare?Mentorer blir det från skolan
Språk frågan, skall det vara ett gemensamt språk på arbetsplatsen eller skall alla få prata sitt eget modersmål? Engelsk blirdet

Om det nu är en sandlåda så...     

Skogsvilde

  • Inlägg: 17011
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #626 skrivet: 04 dec-17 kl 13:12 »


Att sammanfoga trä på ett hållbarhet sätt är betydligt svårare än du verkar göra gällande.
Men men...

Hur ser du på detta i ett självhushållningsperspektiv?

Och varför skall du uppföra dig som de stora byggherrarna.

Du nämner längre på att du pratat med någon och han höll med dig.   Det var en.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #627 skrivet: 04 dec-17 kl 13:47 »
Att sammanfoga trä på ett hållbarhet sätt är betydligt svårare än du verkar göra gällande.
Men men...

Hur ser du på detta i ett självhushållningsperspektiv? denna fråga är jag inte riktigt med på ? hur menar du nu

Och varför skall du uppföra dig som de stora byggherrarna. här är jag helt lost, vadå byggherre?om du menar att jag är kort,irritabel och [verkar sur  hur skulle du själv vara efter ca 25-30 sidor med paj och inget om själva byggnads sättet?. så fort jag visade min kalkyl så vart det men det är ju inte med och inte det och inte det och vad tog den posten vägen osv det var en ide och är fortfarande en ide/b]

Du nämner längre på att du pratat med någon och han höll med dig.   Det var en.

« Senast ändrad: 04 dec-17 kl 17:17 av x-lab »

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #628 skrivet: 04 dec-17 kl 16:29 »

Innan vi förhastat oss. Finns det någon plan på vem som blir ägare till dessa lägenheter?
 Blir det hyres eller köpes? Vem tar isåfall emot pengarna?
vem äger normalt en hyreslägenhet ? byggaren tar imot pengaren och visar kvitenser på matrial kostnader samt löner osv
Du ska  bygga hyreslägenheter. Är det korrekt?
Vem är då ägaren och även den som ser till att allt detta sköts när det är färdigbyggt?

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #629 skrivet: 04 dec-17 kl 17:06 »
Du ska  bygga hyreslägenheter. Är det korrekt?ja det är korrekt jag bygger och finansierar allt
Vem är då ägaren och även den som ser till att allt detta sköts när det är färdigbyggt?Jag äger och förvaltar hela fastigheten plus det runt omkring, jag tänkte  (om detta blir verklighet dvs) anst någon av killarna som vart med och byggt och göra honom till (Portvakt) samt att ta hand om alla delar med min hjälp dvs

Skogsvilde

  • Inlägg: 17011
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #630 skrivet: 04 dec-17 kl 18:00 »
Om du läser vad denna sidan handlar om..

Så är det självhushållning.   
Hur kan man se på ditt byggprojekt i ett självhushållningsperspektiv?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #631 skrivet: 04 dec-17 kl 18:32 »
Om du läser vad denna sidan handlar om..

Så är det självhushållning.   
Hur kan man se på ditt byggprojekt i ett självhushållningsperspektiv?
Defintivt att man kan se att denna tråd med så olika svar, kunskap och infallsvinklar platsar under Praktisk Kunskap om Självhushållning.  Om snävare och trångsyntare förhållningssätt befarar jag att alt.nu skulle försvinna.  En tråd som denna berikar alt.nu på så många olika sätt.  Det är ju inte medlemmarna mot Ts utan mötet mellan olka kunskaper och tänk, som ger värdefull kunskap.
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Skogsvilde

  • Inlägg: 17011
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #632 skrivet: 04 dec-17 kl 18:36 »
Defintivt att man kan se att denna tråd med så olika svar, kunskap och infallsvinklar platsar under Praktisk Kunskap om Självhushållning.  Om snävare och trångsyntare förhållningssätt befarar jag att alt.nu skulle försvinna.  En tråd som denna berikar alt.nu på så många olika sätt.  Det är ju inte medlemmarna mot Ts utan mötet mellan olka kunskaper och tänk, som ger värdefull kunskap.

Nu har vi fått din syn.. 

Vad tycker TS egentligen?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5264
    • Småland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #633 skrivet: 04 dec-17 kl 18:39 »

inga kvinnor på bygget? Jämställdhet osv.  varför skall det gemensamma språket vara engelska?  För att du skall få folk ifrån AF som du planerat är just att språkundervisning på SVENSKA skall gälla. det är liksom hela poängen,integrering. att de handleds inom ett yrke som de sedan skall kunna fortsätta med. har du inte läst regelverket?  ...och så var det det där med kollektivavtal o byggnads. Hur löser du det? Utan några byggjobbare anställda vilket lär vara det första kravet både AF och facket ställer.
Kul att du också nervärderar den bransch du själv är verksam inom. tror inte så många byggare håller med dej,att slå ihop två brädor är kanske inte så konstigt men hur man gör det snyggt och hållbart  (och med passform o inom toleranser) krävs det faktiskt erfarenhet till. Det är därför vi har byggutbildningar och lärotid.

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #634 skrivet: 04 dec-17 kl 18:41 »
utan utbildning är det få jobb lediga. vill man inte studera blir man bidragstagare resten av livet såvida man inte väljer att bli egenföretagare o baka pizza.
Om du inte erbjuder dessa ungdomar utbildning ,vad är då syftet? Syftet säger sig själv, om dom får en blodad tand för bygg så kanske dom tar sig i kragen och gör ett försök att utb sig Låga arbetkostnasder? Kostnaderna är mer baserad på vad dom får och deras kunskap i skrivande stund, får dom chans till 1:a hadskontrakt på en lgh så är det bättre väg eller?  Och hur skall du då få med AF på tåget om du inte erbjuder utbildning?AF (pratat med ansvarig på AF och dom kan tillhandahålla långtidsarbetslösa ungdomar bidrag osv han tyckte konceptetlät intressant lät det är ju det som är s[/b]jälva syftet med bidragsformen.
Har du lyssnat på dagens nyheter så presenterades just det jag sa igår. Utan gymnasieutbildning får man inget jobb,svenska ungdomar har den lägsta arbetslösheten på 10 år men samtidigt är de som är relativt nykomna i skiten. Lösningen på det är just språkutbildning och skola alternativt lärlingsutbildning.  Alternativet är just att stå vid sidan om.och dom nysvenskar som finns anser att lättaste vägen till språket är genom arbete
Vill man inte ha jobb så är det ju givetvis så att det också är ett val,men det blir fattigt då bidragen är låga.Ja men då ligger krim nära till hands
Så du vill bygga ett hus som är till för socialbidragstagare ?Nopp hjälpa unga från den delen Ett nytt utanförskapshus med problem?Nopp enkelsätt att integrera folk   Allvarligt förstår jag inte vad du är ute efter.
Någon revolutionär byggmetod har du inte presenterat,snarare tvärtom. din bärande ide för att få ner kostnader är just att få billig arbetskraft. jag tolkar ditt inlägg som att de dessutom inte behöver lära sig något  och det blir ju ett problem för kan de inte bygga från början utan det är första gången på ett bygge lär det inte bli mycket uträttat. som jag sagy för 30 sidor sedan så är mitt nya sätt att ta bort alla skiv mat och ersätta dom med 1"6
Dina meriter är dessutom inte övertygande,det krävs mer för att konstruera ett hus än praktisk erfarenhet inom olika yrken.just det här med regelverk som du samtidigt säger att du följer i samma andetag som du skriver i tråden att  du har egna lösningar. Som jag sagt så är BBR bara en ram så länge som du håller dig inannför så är det helt ok
Nej,x-lab, jag är inte trög utan en normalbegåvad hantverkare med 40 år inom bygge i bagaget. Företagsledare,politiker,konsult inom byggnadsvård och färgteknik och dessutom lärare inom dekorationsmålning och äldre måleriteknik.Har haft våtrumsbehörighet (utgånget) . ja och du gör som man alltid gjort utan att ta det framåt

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #635 skrivet: 04 dec-17 kl 18:48 »
inga kvinnor på bygget? Jämställdhet osvVet du vilka personer som kommer att vara aktuell? wow du måste si om mitt experiment då..hur lågt sjunker fuktkvoten på den behandlade träbiten?.  varför skall det gemensamma språket vara engelska?Tror inte nysvenskarna klara förklara allt på Svenska efter 2 år För att du skall få folk ifrån AF som du planerat är just att språkundervisning på SVENSKA skall gälla. det är liksom hela poängen,integrering. att de handleds inom ett yrke som de sedan skall kunna fortsätta med. har du inte läst regelverket?Det kommer alltid finns svenska representerat på bygget  ...och så var det det där med kollektivavtal o byggnads. Hur löser du det? Utan några byggjobbare anställda vilket lär vara det första kravet både AF och facket ställer.Kolektiva avtal kan du rteckna mellan 1 dag och 11 mån eller tiden som man kommer överns om det har jag kollat upp
Kul att du också nervärderar den bransch du själv är verksam inom. tror inte så många byggare håller med dej,att slå ihop två brädor är kanske inte så konstigt men hur man gör det snyggt och hållbart  (och med passform o inom toleranser) krävs det faktiskt erfarenhet till. Det är därför vi har byggutbildningar och lärotid. som sagt jag har bygg sjäv (med bättre hållbarhet än byggsektor, på mitt hu kan du ställa en bil uutan problem, som bygg gör att ta det så slimat som det bara går för att spara pengar på mat och det vet du med


x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #636 skrivet: 04 dec-17 kl 18:55 »
Nu har vi fått din syn.. 

Vad tycker TS egentligen? Ja vist ger den många infallsvinklar, men inget om hur man skulle kuna gå tillväga gällande grundfrågeställningen, bara en massa uttalanden och pekpinnar på vad lagen ,reglerna och systemet anser osv inget utvecklande direkt och ton med ältande

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #637 skrivet: 04 dec-17 kl 18:56 »
Om du läser vad denna sidan handlar om..

Så är det självhushållning.   
Hur kan man se på ditt byggprojekt i ett självhushållningsperspektiv?

Fattar inte vad självhushållning kommer in i arg? sry

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #638 skrivet: 04 dec-17 kl 19:00 »
Fattar inte vad självhushållning kommer in i arg? sry

Tja, så här står det iaf på välkomstmeddelandet på alternativ:


Välkommen till Alternativ.nu, sveriges diskussionsforum för självhushållning!

Så då är det väl relevant och fråga sig vad denna tråd har med självhushållning att göra, eller?

Mvh
Magnus

 

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #639 skrivet: 04 dec-17 kl 19:02 »
X-lab du brinner verkligen för den här idéen.  Kanske har du diskuterat denna med många människor innan du la upp tråden här.  Vilken respons har du tidigare fått?  Är medlemmarnas kunskap här ett bollplank för dig med din idée och hur tänker du då när vi ser andra hinder än du själv? 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 3 användare (1 dolda)
mommo, Tli

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser