Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Test för nytt byggande!?  (läst 91554 gånger)

x-lab

• Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #540 skrivet: 30 nov-17 kl 10:49 »
  Ja naturligtvis kan man enskilt testa tex våtrum men när det gäller detta område där dåliga lösningar visar sig först  flera år senare   så undrar jag hur många år du har råd och kan exprimentera med oprövad teknik?

Hur allt ser ut om ett par år vet jag inte, kanske då har fått bevis för att min ide inte funkar , då är det bara att gå vidare. Men om den funkar så blir det ju en helt annan situation då får man se om man tar ett maffigt lån och börjar bygga. redan efter ca 3 mån ser man tendensen genom fuktmätning och efter ca 1 år tar jag in en mögelhund . Men jag har extremt svårt att se att det kommer att behövs så vida jag inte gjort en konstruktions tabbe.stora huset har vart upp i ca 7 år nu och endel ingenjörer sa att jag skulle få svartmögel efter ca 6 mån, det har inte inträffat så

x-lab

• Gäst
« Svar #541 skrivet: 30 nov-17 kl 10:58 »
Du har inte nämnt hur man använde våtutrymmet.  Fanns det badkar och duschade man i det  stående i badkaret istället för att vattnet rann ut via avlopp i golvet.  På 50talet hade man inte heller de rutiner folk har idag kanske med dusch varje dag av flera familjemedlemmar.  Oräkneliga är de  människor jag känt  som haft fuktskador i sina våtutrymmen i sina hur och lägenheter.  Det går inte att jämföra våtutrymmen i gamla hus med hur det ser ut idag.  Ställer försäkringsbolagen krav på vem som har behörighet att utföra vissa typer av arbeten finns det en orsak till att detta skett. 

Tråden är lång jag har missat om frågeställningen gällande våra premier för hemförsäkringar tidigare  har  debatterats tex i relation till vattenskador.

som en liten parantes, jag har bara boningshuset försäkrat (då jag sagt  till försäkringsbolaget att vi inte har rinnande vatten i huset) med andra ord står jag för hela rot arb om något går fel ( ser det som en bra försäkring för dom som läser, ingen vill bekosta en sådan dyr renovering) vill man fortsätta och hela tiden elta om behörigheter hirt och dit så gör det , bondförnuft gäller åxå, enl era arg skulle alla bönder i hela Sverige fått fuktskador, elchocker och hus som ligger i en hög.  bönder har i alla i alla tider exprementerat med både el och vatten, samt egna lösningar hmm dom funkar idag som då   konstigt

ensamhet

• Lappland
« Svar #542 skrivet: 30 nov-17 kl 10:58 »
Du har inte nämnt hur man använde våtutrymmet.  Fanns det badkar och duschade man i det  stående i badkaret istället för att vattnet rann ut via avlopp i golvet.  På 50talet hade man inte heller de rutiner folk har idag kanske med dusch varje dag av flera familjemedlemmar.  Oräkneliga är de  människor jag känt  som haft fuktskador i sina våtutrymmen i sina hur och lägenheter.  Det går inte att jämföra våtutrymmen i gamla hus med hur det ser ut idag.  Ställer försäkringsbolagen krav på vem som har behörighet att utföra vissa typer av arbeten finns det en orsak till att detta skett. 

Tråden är lång jag har missat om frågeställningen gällande våra premier för hemförsäkringar tidigare  har  debatterats tex i relation till vattenskador.

Tänkte att det var av vikt av att det byggdes för 65 år sen, utan allt vad som det ska vara idag användes och att det inte finns fuktskador.

Men förtydligar, då intresse verkar finnas i hur det används.

Jag skrev bara dusch, eftersom det pratades om det, men det var toa och tvättställ också.
Nu var det byggt -52 och användningen har inte upphört på 50talet då de kanske hade andra rutiner utan det har använts regelbundet till för nåt år sen.
Större delen av 65 år, har det nyttjats av 5 personer alla dagar, samt 20-30 personer till på söndagar och andra högtider.

x-lab

• Gäst
« Svar #543 skrivet: 30 nov-17 kl 11:02 »
Tänkte att det var av vikt av att det byggdes för 65 år sen, utan allt vad som det ska vara idag användes och att det inte finns fuktskador.

Men förtydligar, då intresse verkar finnas i hur det används.

Jag skrev bara dusch, eftersom det pratades om det, men det var toa och tvättställ också.
Nu var det byggt -52 och användningen har inte upphört på 50talet då de kanske hade andra rutiner utan det har använts regelbundet till för nåt år sen.
Större delen av 65 år, har det nyttjats av 5 personer alla dagar, samt 20-30 personer till på söndagar och andra högtider.

är det ett badhus :)?

ensamhet

• Lappland
« Svar #544 skrivet: 30 nov-17 kl 12:18 »
är det ett badhus :)?

Vet inte om dopkaret på 2 kubik gör att det räknas som bad hus?

Men det är ett kapell, med ett litet postkontor och en lägenhet på två rum och kök ovanför.

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #545 skrivet: 30 nov-17 kl 12:33 »
då har du heller ingen fuktspärr eller hur, det har jag skrivit om här i en anna tråd och vilket ståhej det vart där (där åxå) så om man vill vara lite jävlig så morden tekn = dyra rot) tvårt imot det ni förespråkar, om man skall jämföra så anv äpplen och äpplen och inte päron blir så lätt fel då
Vist kan jag bygga på gengse sätt men att betala runt 150,000 för ett duschrum ser jag inte som att utvecklas.. jag vet hur ett stuvutrymme ser ut, var med och rota 436 st för ett par år sedan, nya material.. floppade total stängde dörren för hårt då hörde man på insidan att allt rasade ner (jättebra våttrummsgips den var kvar på bygget i ca 10 dagar)ja kan mkt väll tro att 50-tals byggen håller än i dag dagens byggen håller kanske halva den tiden)

Går man som privatperson och handlar alla grejer utan rabatter och inte räknar någon arbetstid så kommer man inte i närheten av 150k för ett badrum om man inte väljer väldigt exklusiva material.
Räknar man 10k för tätskikt
10k för toa
10k för duschdörr
10k för handfat o handukstork
10k för alla rör
Och sist men inte minst 10k för kakel
Slutkostnad 60k

ensamhet

• Lappland
« Svar #546 skrivet: 30 nov-17 kl 13:31 »
Går man som privatperson och handlar alla grejer utan rabatter och inte räknar någon arbetstid så kommer man inte i närheten av 150k för ett badrum om man inte väljer väldigt exklusiva material.
10k för toa
10k för duschdörr
10k för alla rör
Slutkostnad 60k

Låter dyrt tycker jag.

x-lab

• Gäst
« Svar #547 skrivet: 30 nov-17 kl 13:54 »
10k för toa
10k för duschdörr
10k för alla rör
Slutkostnad 60k

ok då ser du kanske varför jag gör på mitt sätt, toa + handfat+ bl+ rör 600+1700(duschkabin)+7Kr/m (alupex)2 st bla oras 1500

x-lab

• Gäst
« Svar #548 skrivet: 30 nov-17 kl 14:01 »
Låter dyrt tycker jag.

Inte dyrt katastrofalt dyrt enligt mig. t :) http://www.alternativ.nu/index.php?action=post;quote=1769483;topic=188959.540;last_msg=1769484n .Jag har gjort en del mätning på mitt lilla experiment. Obehamdlade biten hade en fuktkvot på 14-15 (fuktkvots sänkning med 1-2 % på 5 dagar) och den behandlade hade en fuktkvot sänkning med 6 % på 5 dagar från 24 % ner till idag 18%. då ska man komma ihåg att dessa två bitar inte har optimala förutsättningar utan är bara väderskyddade och inte temp skyddade (med andra ord en test i verkligheten)

Med porslin och blandare kolla https://www.leroymerlin.pl/ båten över bara för några hundringar (om man inte tar bil och släpp dvs)
« Senast ändrad: 30 nov-17 kl 14:21 av x-lab »

x-lab

• Gäst
« Svar #549 skrivet: 30 nov-17 kl 14:04 »
Vet inte om dopkaret på 2 kubik gör att det räknas som bad hus?

Men det är ett kapell, med ett litet postkontor och en lägenhet på två rum och kök ovanför.

det var ett dåligt försök till skämt, ni är så många som anv det :)

Visionaryrealist

« Svar #550 skrivet: 30 nov-17 kl 14:55 »
inte särskilt intressant projekt då jag ser att det inte kommer att uppfylla de krav som idag ställs på våtrum och ytskikt.
Det finns ett regelverk som talar om hur mycket fukt som får gå igenom väggen och det är få material som idag klarar det. alla dagens system bygger på plastfolie i olika varianter där våtrumsmatta är det billigaste.  att bygga i trä övergavs för länge sedan då trä rör sig och ytskiktet därmed spricker. det är allmän kunskap i byggbranschen och knappast något att lägga pengar på för att testa.
Att lägga våtrumsmatta på plankgolv lär inte heller funka över tid då plankorna kommer att svälla o torka i takt med årstider och luftfuktighet. det innebär att matttan troligen kommer att spricka i plankskarvar,hörnor och brunnsanslutning. Jag har i många år jobbat med badrum (praktiskt) och har sett under åren hur kraven blivit hårdare o hårdare .Ditt thermoskydd finns heller inga tester på gällande tätskikt i badrum så vill du använda det gäller att även det materialet testas och godkänns för användning,inte bara ur fuktsynpunkt utan även gällande emissioner och innehåll av kemikalier.
i vilket fall får du förbereda dig på en process som tar åtskillig tid och kostar stora pengar om du vill uppfylla regelverket.
enklaste o billigaste är faktiskt att bygga ett vanligt standardbadrum enligt gängse metod med plastmattor.Det uppfyller dagens krav och brukar inte ställa till problem de första 10 åren.
Det finns såvitt jag vet en trend med diffutionsöppna badrum. Och innan nån nu kommenterar att det säkert är jättedåligt och bara en trend. Bifoga gärna dom bevis ni har för detta. Med långsiktiga tester och dokumentation.

Postat med Alternativ.nu´s app

x-lab

• Gäst
« Svar #551 skrivet: 30 nov-17 kl 16:26 »
Det finns såvitt jag vet en trend med diffutionsöppna badrum. Och innan nån nu kommenterar att det säkert är jättedåligt och bara en trend. Bifoga gärna dom bevis ni har för detta. Med långsiktiga tester och dokumentation.

Postat med Alternativ.nu´s app

jag kan bara svara för mig själv och vad jag vet/testat , så vet jag att TS funkar i dom flesta miljöer (det finns pooler nere i Europa som är målade med TS  och vad jag vet är dom tätat än tippar på att det är ca 10 år sedan, en möjlighet är att ni kollar på Thermoshild.com och söker där) min test (kunde inte låta bli)  gjorde jag en snabb fuktkvots mättning på idag bara för skoj skull (inget definitivt) men det var kul att se. Och det gav följande Obehandlad träbit start 15-16% idag 5 dagar senare14-15% ger i runda tal 1-2% fuktkvot sänkning den behandlade start 24% i fuktkvot idag 5 dagar senare 18% fuktkvots reducering 6 % . detta ger iaf en indikation vart det barkar

Hagbard Handfast

• -
« Svar #552 skrivet: 30 nov-17 kl 21:26 »
Tror du missat en sak, har för mig att det är olagligt att elda upp pengarna, om det är så får du inte göra riktigt vad du vill med pengarna, men annars har du nog rätt.

Nu kanske jag fick vara bror duktig? o:)

För att fortsätta OT så,

Nej, du har fel.

ensamhet

• Lappland
« Svar #553 skrivet: 30 nov-17 kl 21:37 »
För att fortsätta OT så,

Nej, du har fel.

Googlade på det och du har rätt, men det har tydligen varit olagligt förut.

malarmaster

• Gäst
« Svar #554 skrivet: 30 nov-17 kl 21:42 »
Jag håller med att det krävs en vis utb för olika yrken (jag har el BB1 (teioretisk, jag har VVS utb så dom 2 grenarna är jag hyfsat kunig inom (inte dom nya reglerna men hur man kopplar osv rent praktisk) våtutrymmen känner jag åxå till genom VVS utb . Sen hur man mont/inst en eldstad, isolerar, visa bygg regler. men all den kunskapen är en bra bas, men jag vill göra saker billigare och mer kosnads effektiva vilken std inte gör. allt blir dyrare men till sämre kvalitet. malarmaster hade ett hus från 1952 som inte hade någon antydan till fuktproblem och detta stärker mina arg att jag kanske är på rätt väg,. man skall åxå ha i åtanken att dagens utb yrkes kat inte är som dom gammla rävarna från 40-talet, då hade man en yrkesstolthet som inte fins idag på samma sätt tyvvär
bäst du håller isär inläggen,malarmaster har inte alls något hus från 1952. mitt hus är byggt 1878 och är ett rejält timmerhus, badrum och toalett installerades av mig 1983 i en separat utbyggnad då jag lärt mig att inte ha våtutrymmen i ett trähus som rör sig efter årstiderna. det är också det råd man får idag om man vill installera våtutrymmen i ett gammalt timmerhus,bygg till en utbyggnad för detta ändamål. Jag har själv byggt mitt badrum,plastmattor och det är hög tid för renovering då de börjat ge med sig.
rev ett badrum för några veckor sedan med samma ålder i en villa från 1980-talet. Vattenskador kring golvbrunn orsakat av läckage då klämringen inte längre fungerade.
För övrigt fanns det inga skador på övrigt underlag,gipsväggar med spånplattegolv.Men mattorna hade åldrats och vid rivning sprack de upp lätt.
plastbadrum är det billigaste alternativet men också det som åldras fortast.
Pengamässigt går ett plastbadrum (enbart mattor + arbete) på runt 25000, ett kakelbadrum kan göras för runt 50-60000. det som drar upp priset på kakelbadrummet är att man måste förstyva golvet rejält i hus med träbjälklag samt att man bör ha någon typ av golvvärme då klinkergolv upplevs som kalla. tätskiktet är också jättedyrt och det tar tid att bygga ett badrum. Sedan tillkommer givetvis inredningen i bägge fallen och där är det upp till kunden att sätta taket.
Ett kakelbadrum för runt 150000 är inget ovanligt men blir även dyrt om man slår ut det på livslängden 30 år.

Oavsett om du vill göra ett test eller ej snackar vi om ditt byggprojekt på 50 lägenheter. då gäller det regelverk som finns idag.
Vill du ha ditt projekt godkänt gäller alltså att visa för boverket att även din metod uppfyller detta regelverk.
Min åsikt är att med den metod du beskriver gör detta ogörligt . min praktiska erfarenhet säger mig att det inte går att sätta våtrumsmatta (golv) direkt på ett plankgolv då det kommer att spricka.jag har jobbat i så många år med försäkringsskador och rivit åtskilliga felbyggda badrum. de flesta byggda av amatörer och outbildade svartjobbare. Sällsynt att seriösa firmor har problem och i de fall det ändå händer l har de faktiskt egna försäkringar för detta.

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #555 skrivet: 30 nov-17 kl 22:12 »
ok då ser du kanske varför jag gör på mitt sätt, toa + handfat+ bl+ rör 600+1700(duschkabin)+7Kr/m (alupex)2 st bla oras 1500

Nja... jag försökte bara ge en lite mer realistisk bild i förhållande till ditt bygge.
De jag skrev är i min värld också högt räknat men fullt rimligt
Räknar du däremot 150 inkl arbete så är det rimligt

x-lab

• Gäst
« Svar #556 skrivet: 30 nov-17 kl 22:13 »
bäst du håller isär inläggen,malarmaster har inte alls något hus från 1952. mitt hus är byggt 1878 och är ett rejält timmerhus, badrum och toalett installerades av mig 1983 i en separat utbyggnad då jag lärt mig att inte ha våtutrymmen i ett trähus som rör sig efter årstiderna. det är också det råd man får idag om man vill installera våtutrymmen i ett gammalt timmerhus,bygg till en utbyggnad för detta ändamål. Jag har själv byggt mitt badrum,plastmattor och det är hög tid för renovering då de börjat ge med sig.
rev ett badrum för några veckor sedan med samma ålder i en villa från 1980-talet. Vattenskador kring golvbrunn orsakat av läckage då klämringen inte längre fungerade.
För övrigt fanns det inga skador på övrigt underlag,gipsväggar med spånplattegolv.Men mattorna hade åldrats och vid rivning sprack de upp lätt.
plastbadrum är det billigaste alternativet men också det som åldras fortast.
Pengamässigt går ett plastbadrum (enbart mattor + arbete) på runt 25000, ett kakelbadrum kan göras för runt 50-60000. det som drar upp priset på kakelbadrummet är att man måste förstyva golvet rejält i hus med träbjälklag samt att man bör ha någon typ av golvvärme då klinkergolv upplevs som kalla. tätskiktet är också jättedyrt och det tar tid att bygga ett badrum. Sedan tillkommer givetvis inredningen i bägge fallen och där är det upp till kunden att sätta taket.
Ett kakelbadrum för runt 150000 är inget ovanligt men blir även dyrt om man slår ut det på livslängden 30 år.

Oavsett om du vill göra ett test eller ej snackar vi om ditt byggprojekt på 50 lägenheter. då gäller det regelverk som finns idag.
Vill du ha ditt projekt godkänt gäller alltså att visa för boverket att även din metod uppfyller detta regelverk.
Min åsikt är att med den metod du beskriver gör detta ogörligt . min praktiska erfarenhet säger mig att det inte går att sätta våtrumsmatta (golv) direkt på ett plankgolv då det kommer att spricka.jag har jobbat i så många år med försäkringsskador och rivit åtskilliga felbyggda badrum. de flesta byggda av amatörer och outbildade svartjobbare. Sällsynt att seriösa firmor har problem och i de fall det ändå händer l har de faktiskt egna försäkringar för detta.

ok hade fel, du har inget hus från 1952 sry, vi talar om ett byggtest för först och främst ett dusch rum, sen några lgh och sist ett 50-tal dva 3-steg. Som jag skrivit förut i tråden är BBR bara en ram, det är upp till byggherren att uppfylla dom. boverket har ingen lista på vilka mat man ska anv eller hur dom används bara resultatet uppfyller deras kravbild.att du har rivit många badrum säger jag inget om, men aldrid från en konstruktion som min. Så där vet du inget om hur/var/när det blir. om du tittade på mitt inlägg där jag talade om min första del mätning på min Krymptest av 1"6 så kanske du kan lära dig nya ting. För det först är jag ingen nybörjare inom byggsektorn och för det andra så har du ingen anning om hur min test kommer att utfalla eller hur det kommer att se ut, fram till att har deklareat mina resultat kan du komma och predika, innan kan du och dina kunskaper ta en rast. io och med att dett är helt nytt ingen på den här planeten har gjort något liknande så
« Senast ändrad: 30 nov-17 kl 22:44 av x-lab »

x-lab

• Gäst
« Svar #557 skrivet: 30 nov-17 kl 22:14 »
Nja... jag försökte bara ge en lite mer realistisk bild i förhållande till ditt bygge.

din bild är realistisk i Sverige men inte i Europa, så gör et nytt försök med länken jag skrev in
tvättställs oc duschblandare  blandare Grohe , * med 2,5 så får du i svenska kr https://www.leroymerlin.pl/armatura-lazienkowa/baterie-lazienkowe/baterie-umywalkowe/zestaw-bateria-umywalkowa-bateria-wannowa-zestaw-prysznicowy-na-drazku-start-edge-precision-start-grohe,p429193,l2468.html

Här är WC: https://www.leroymerlin.pl/ceramika-lazienkowa/wc/wc-kompakty/wc-kompakt-compacta-sensea,p335897,l577.html
TS https://www.leroymerlin.pl/ceramika-lazienkowa/umywalki-i-akcesoria/umywalki/umywalka-remix-sensea,p269476,l573.html

Känns som att man instruerar grabben när han var 5 bast suck
« Senast ändrad: 30 nov-17 kl 23:05 av x-lab »

x-lab

• Gäst
« Svar #558 skrivet: 30 nov-17 kl 22:52 »

jag räknar på vad det kostar att köpa  produkten, sen om man skall var krast och räkna på alla delar så ska jag göra ett försök (knapast värkligt men iaf) bil= 55000 kr + ev vinterdäck, milkostnad lågt räknat 18,50 kr/mil, mat och logi ca 250 kr /dygn *1,8 dygn, sen släppkärra (om man måste hyra) 150 kr/dygn + självriskförsäkring 250 kr eller vad det nu kan kosta. Kostnad för färja T/R 1500 krmil är beroende från var man tar färjan nynäs eller karlskrona vi vi säger nynäs, 15 mil*2 dvs 30 mil *18,50 = 555 kr... har jag glömt något? ser du hur löjliga era argument är

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #559 skrivet: 01 dec-17 kl 04:52 »
din bild är realistisk i Sverige men inte i Europa, så gör et nytt försök med länken jag skrev in
tvättställs oc duschblandare  blandare Grohe , * med 2,5 så får du i svenska kr https://www.leroymerlin.pl/armatura-lazienkowa/baterie-lazienkowe/baterie-umywalkowe/zestaw-bateria-umywalkowa-bateria-wannowa-zestaw-prysznicowy-na-drazku-start-edge-precision-start-grohe,p429193,l2468.html

Här är WC: https://www.leroymerlin.pl/ceramika-lazienkowa/wc/wc-kompakty/wc-kompakt-compacta-sensea,p335897,l577.html
TS https://www.leroymerlin.pl/ceramika-lazienkowa/umywalki-i-akcesoria/umywalki/umywalka-remix-sensea,p269476,l573.html

Känns som att man instruerar grabben när han var 5 bast suck

Grejen är att blandare, tvättställ är sådana saker som man få till riktigt bra priser och en vettig kvalité på.
Men i våtrum är det de delar som man inte ser för blotta ögat som kostar flis.
Massor av flis.

Förövrigt så behöver du inte använda förringande utryck.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

695 gäster, 1 användare
Tylva Sandvold

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser